Hej!

Jag har nyligen flyttat in i ett gammalt hus med vedpanna och acktankar. Pannan har hela tiden varit lite konstig att få bra eldning i och enligt sotaren är det en kass panna helt enkelt :D Det är en Diom Vedunic 835, fläktstyrd sak.

Nu till det "nya" problemet. Fram tills för ca en vecka sedan hade jag riktigt bra kläm på eldningen. Rökgastemp runt 180 grader (gammal analog termometer) och bra drag. Förra ägaren kom sällan över 130 grader rökgas men han eldade med gammal dålig ved.
För ca en vecka sedan blev pannan plötsligt tvärtjurig. Fastän det brann som fan i förbränningsrummet fick jag inte nåt drag och rökgastempen ville gärna sjunka ner mot 100. Även mot slutet av eldningen när draget var som bäst kom jag inte upp i mer än 140-150 och det rök väldigt mycket ur skorstenen = dålig förbränning.

Det som var märkligt var att jag då upplevde en sak som kvarstått sedan dess. När jag eldat igång pannan och lagt in mer ved och stänger spjället får jag som en stående våg i pannrummet. Ni vet, sådär som det kan bli i en bil om man öppnar rutorna precis lagom mycket. Det vibrerar och fladdrar och slår lock för öronen. Öppnar man spjället igen blir det ännu värre. Man hör också att fläkten går ner i varv, nästan som om luften sugs UR pannan istället för tvärtom. Pannrummet har bra tilluft eftersom jag öppnar ett fönster när jag eldar.

VAD kan detta bero på? Skulle det hjälpa med en motdragslucka?

Sannolikt får du bort problemet med en motdragslucka, jag har samma problem med min panna ibland när draget är lite för bra i pipan. Jag har faktiskt inte 100% koll på varför det blir så. men för mig hjälper det att öppna på sotluckan som sitter längst ner i pipan så att draget genom pannan minskar något. Det ger samma funktion som en motdragslucka ungefär med skillnaden att et inte blir någon reglering av draget utan bara en konstant reducering. Vad är det för typ av panna, är det sugande eller tryckande fläkt?

Tryckande fläkt på dom, mina föräldrar hade en sådan innan. Tycker att den funkade ok.

Sitter det turbulatorer i pannan? Länge sedan den sotades?

Hej alla med turbulerande / pulserande förbränning....

Svar på varför det uppstår detta problem....
Av ved bränslet blir det brännbar gas som ökar i mängd med stigande undertryck
som alstas med stigande rökgastemperatur...

Förbrännings pullsering uppstår när det blir större gasmängd som pannan/skorstenen har svårt att hålla i harmoni med anläggningens storlek.
varpå fjäder påverkan i rökgaserna uppstår det är detta som blir puffande eller brummande oljud av.

Lösning är dragbegränsare + att minska primär luften öka sekundär luftflödet.
Kan även bero på fin huggen ved som lätt förgasas.

" Dragbegränsare eller motdragslucka"

Mvh
Ruben

Redigerat:
Tack för utförliga svar!

Flera av sakerna stämmer in. Jag har på pannan maxat alla luftskruvarna (primär- och sekundärluft) eftersom jag tyckt att rökgastempen går ner så kraftigt just nu annars. Ofta har jag till och med maxat primärluften men inte sekundärluften vilket ju borde öka detta problem. Jag har även sprillans ny snustorr ved att elda med och jag har ofta finkluvit den för att få fart på brasan.

Dragbegränsare, är det samma som motdragslucka? En sådan har jag nämligen hört att jag behöver eftersom jag ibland får "bakpuffar" när det klingar till i nåt spjäll och ett rökmoln puffar ut ur murstocken där rökröret går in. Har tolkat detta som att röken trycks tillbaka ner i skortstenen av nån vindstöt eller så. Anslutningen mellan rökrör och skorstensslang är nog inte helt tät heller eftersom röken kommer ut så. Någon teori om detta?

Hej BiFuel
Instabil förbränning skapar i detta fall overtryck i anläggningen
därför blåser / puffar ut rök i alla otätheter.
Kan liknas vid små explosioner som ger detta övertryck.

Lite om dragbegränsare, motdragslucka som den också kallas.
Säg att anläggningen går bäst emellan 15 till 20 Pa vid ved eldning
ökar draget över vad pannan klarar av att förbränna skenar också vedförgasningen
och problemet blir pulserande förbränning, som kan bli ännu mer våldsam
av för kraftig vedförgasning...

Mot åtgärd minska primärluft insläppet öka om möjligt sekundär luften.
Denna åtgärd sänker temperaturen i glödbädden vilket minskar förgasnings processen.

Dragbegränsarens uppgift är att se till att draget hålls konstant på en önskad max nivå och inte skena iväg uppåt i temperatur som i sin tur ökar draget.

Mvh
Ruben

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.