21 828 läst ·
35 svar
22k läst
35 svar
Över- och underförbränning
Min plåt.
Sekluften verkar inte göra det den är tänkt för. Funkar nog som lite primär också då det är hål rakt in i elden.
Sekluften verkar inte göra det den är tänkt för. Funkar nog som lite primär också då det är hål rakt in i elden.
Redigerat:
Nu är pannan igång med den nya plåten eller kammaren med sekluft.
Första intrycket är att den är jävligt seg, kan bero på att veden inte faller ner som den ska. Måste ju vara småpinnar för att det inte ska staka sej. 50 cms? Nä. 30cms har jag bara tyvärr. När veden faller ner bra och man redigt hör hur det suger i pannan så kan man se en eldkvast i titthålet. Inte något "svetslåga". Gulflamma. Sekundärerna har jag öppna 0.7 mm ungefär och primären 1.5cm. Kan väl inte säga wow. Inte än iaf. . .
5 mm plåt.
Bild 1. Uppkapad.
Bild 2. Färdig.
Bild 3. Monterad.
Har gjort nya kanaler osv som jag inte tog på bild. Inga hål neråt i plåten utan sek kommer bakåt. Visste ju inte hur det skulle vara då min orginal va f.up.
Kollade till pannan nyss. Rökgaser på 270 grader. (Nysotad) Ingen eldkvast utan "gulaktig rök." Hängde i en kätting vid tuberna och fick ner rökgaserna till 230. Om det beror på kättingen eller om veden hängt sej något vet jag inte.
Någon röd keramik finns dock inte, kanske bara finns på omvändförbränning?
Första intrycket är att den är jävligt seg, kan bero på att veden inte faller ner som den ska. Måste ju vara småpinnar för att det inte ska staka sej. 50 cms? Nä. 30cms har jag bara tyvärr. När veden faller ner bra och man redigt hör hur det suger i pannan så kan man se en eldkvast i titthålet. Inte något "svetslåga". Gulflamma. Sekundärerna har jag öppna 0.7 mm ungefär och primären 1.5cm. Kan väl inte säga wow. Inte än iaf. . .
5 mm plåt.
Bild 1. Uppkapad.
Bild 2. Färdig.
Bild 3. Monterad.
Har gjort nya kanaler osv som jag inte tog på bild. Inga hål neråt i plåten utan sek kommer bakåt. Visste ju inte hur det skulle vara då min orginal va f.up.
Kollade till pannan nyss. Rökgaser på 270 grader. (Nysotad) Ingen eldkvast utan "gulaktig rök." Hängde i en kätting vid tuberna och fick ner rökgaserna till 230. Om det beror på kättingen eller om veden hängt sej något vet jag inte.
Någon röd keramik finns dock inte, kanske bara finns på omvändförbränning?
Redigerat:
Läst lite om CTCv25. Den kan ju ha antingen roster eller keramik. Bör gå att göra så med Arimaxen också. Eller dom flesta med underförbränning för den delen.
Vänster med rost . Höger med keramik. Någon som har lust att ta lite foton på sin ctcv25 med keramik? Vid primären och sekluckan.
Vänster med rost . Höger med keramik. Någon som har lust att ta lite foton på sin ctcv25 med keramik? Vid primären och sekluckan.
En snabbidé. Om man inte vill göra större operation än att gjuta sin egen keramik så bör man kunna göra som på bilden. Den gröna är ny tillsatt keramik. Primären får man som vanligt och sekundären likaså. Men veden ligger mot keramik som är det ett hål eller springa. Rakar ut aska som vanligt och ska man vara extra noga kan man lyfta undan sin nya bit. En sne omvändförbränning är nu skapad.
liten fråga till er som kör med omvänd förbränning med självdrag ... hur stor dimmension har ni på erat secundär luft spjäll ? då min panna är luckan modifierad på efter pellets brännare ( har inget spjäll) o har ingen aning om hur stort spjäll som krävs (Veto 30kw)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden