Har precis inhandlat en snygg och nätt braskamin , Scanspis 85-5 .
Leverertat med enna fick jag skorsten som är fullisolerad hela vägen från kaminen med premodulskorsten., dvs 280mm diameter på ytterör.
Det ser ju lite ut som att sätta traktordäck på en porsche.

Någon som har kunskap om detta på forumet ?

Ska tillägga att den står högst upp i kåken, så det är inget "mellanrum" som skorstene ska passera. Utan den går 3 m rakt upp och sen igenom taket.
I taket är genomföringen givetvis enligt alla regler.

Frågan är , borde det inte räcka med halvisolerad, 226mm diameter, i själva kaminrummet? så skorstenen blir lite nättare än det FETA rör som går nu?

Någon som har koll , så jag kan komma med konstruktiva punkter till min leverantör .

Tack tack.

Hej alla
Lite goda råd...

Till er som går i kamintankar !
Ett bra tips är att alltid kontakta sotarmästaren och rådfråga honom om tips hur
den tänkta placeringen kräver för skorsten! och vad han kräver för ett godkännande.
i övrigt av installationen...om schakt behövs och regler för takgenomförning, takstege mm.

Minnerit gillar sotaren som brandskydd mellan heta ytor och trä!
Gips är inte lika bra.
Detta kan spara många slantar! Så att det blir rätt redan ifrån början...

Allmänt om skorstenar i bostads utrymmen o småbarn gäller berörings skydd så brännskador undviks i övrigt gäller avstånd emellan brännbar vägg och oisolerat
rökrör 50 cm... trä får inte hetas upp över 80°C då brandrisk kan uppstå.

Men det är alltid Sotarmästaren som skall godkänna kamininstallationen så ni får elda i denna.

Mvh
Ruben

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.