F
fredda: Vet inte vad frakten kostar men kolla på http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4626&cat=0&page=1
7 svar · 2,1k läst
M
maglo: Slingor Slingor i ac tanken är ett rör som går in i tanken och går runt i tanken sedan ut varje slinga kan lämna eller mota värme ju flera du har ju bättre inför nya ideer (solfångare mm) obs du slipper värmeväxlare (plattväxlare) r
7 svar · 4,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] 62 000 :eek: Borö som är rätt dyra tar 22 000 för en 5000L tank. Iofs utan isolering men man får ju ganska mycket sådan för 41 000 :)
4 svar · 1,3k läst
Fredrik1976
Fredrik1976: jag ska köpa nytt värmesystem det står mellan pellets och luft\vatten jag vill kunna fjärrstyra via nätet, huset är på 250 kvm har 2 barn och badkar. någon som vet vad som är bäst?
0 svar · 768 läst
S
saabdea: Igår blev jag klar med omkopplingen :grin: förberedde med en extra uppsättning uttag på tur och retur. Än sålänge funkar det iallafall med självcirkulation. Har isolering och sånt kvar att göra. [bild]
17 svar · 3,4k läst
H
H3nkk4: Finns det någon murare här som har erfarenhet av frimurade Värmelagrande spisar "ackumulerande" som dom också kallas. Dom fungerar i princip som en kakelugn med flere olika kanaler som värmen går igenom före den går ut i skorstenen. Det vore kul med ritningar på en sån. Vi har själv en sådan spis vid sommarstugan som blev murad tidigt 80-tal, före jag var född.
0 svar · 1,0k läst
C
calle_123: De blev en bergvärmepump efter mycket velande.. bara hoppas man valt rätt nu. 142prupp kan man ha mycket roligt för.
15 svar · 5,2k läst
_ap_
_ap_: har grejat med det när jag eldade ved och ärligt så märkte jag knappt någon skillnad, dock tror jag det är en stor fördel att använda sig av shuntstyrning med innegivare. Genom att radiatorerna ger rätt effekt (ej för mycke strypt) blir dom också snabbare att värma, vilket betyder att shunten kan börja stänga tidigare.. Ialla fall, det går inte att lura fysiken det kommer alltid
16 svar · 11,1k läst
B
Bengt Bonndräng: ---Citat (Ursprungligen postat av Bengt Bonndräng)--- [...]Man ska ha handskar när man klyver med konklyv. Knäppta ärmar och inga långa skärp/halsdukar som flaxar.[...] --- Slut citat--- Varför handskar? Är det inte lättare att fastna i skruven med handskar än utan, med risk för otäcka skador som följd..... Svar; Handskar behövs särskilt på vintern för att skydda händerna från
42 svar · 31,5k läst
·
G
gaia: ... och släng papper in i kaminen, eldas upp i nästa brasa :). och städda inte kliniskt rent i kaminens botten - en lager aska isolerar bra mot underlaget och brasan tänds något lättare/snabbare nästa gång. Flytta glöden närmare glaset så glasytan blir ordentligt varm och tjäran har mindre chans att kondensera på glasets kalla yta. Man kan bränna av sot och tjära åtminstånde mitt
3 svar · 5,6k läst
M
magjo: skall foga om min skorsten och gjuta en ny krona, hur går man till väga. Vad är bästa och snabbaste sättet att ta bort fog mellan stenarna, vinkelslip med diamantklinga?? Är 2-3cm lagom att ta bort. Antar att man knackar bort den gamla kronan helt innan man sätter en ny form på plats? Vad för bruk skall man använda? TACK PÅ FÖRHAND FÖR ALLA TIPS:)
0 svar · 3,0k läst
B
BSOD: Tack för dina åsikter Blackarrow! Det körde ihop sig rejält på jobbet (= j*vla massa övertid), så jag lejer ut jobbet med att byta panna till rörkrökarn... Det blir 35 cu rör mellan panna och tankar (på din och rörkrökarns inrådan, även om jag känner att det är rätt överdimensionerat...). Det blev en syr-ventil också (lite onödigt i 99.9% av fallen, men det är väl bara en
13 svar · 7,6k läst
·
M
MickeH74: I vintras så hade jag ett parti ved som hade fått mögelangrepp som jag eldade med. Samtidigt var jag konstant täppt i näsan och allergisk utan att förstå varför, det var ju vinter... Men efter att en kollega påpekat sambandet så använde jag munskydd tills den mögliga veden var slut, och då försvann även besvären. kontentan är väl att det går att elda med, men att man måste
3 svar · 13,2k läst
F
femer: Som tidigare nämnts är tempen viktig att hålla i pannan, på fjärrvärmeverken har de oljebrännare som startar om tempen sjunker för mycket för att hålla optimal förbränning.. Dessutom har de scrubbers som tvättar röken med vatten - det du ser som "rök" från ett värmeverk är lite av vattnet som förångats. Resten kondenseras och förs runt i lakvattenbassänger runt verket.
26 svar · 7,8k läst
7
79:an: En liten förklaring om olika mått, för ni verkar ha rört till det lite. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volymenheter_inom_skogsn%C3%A4ringen
20 svar · 14,8k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: jag kör direkt in.överhettningsskydet har löst ut någon gång när tankarna har varit i typ 105 grader
4 svar · 1,3k läst
T
Tompa74: Ny keramik till Calmarpannan V33 kostar 2500:- inkl. moms + frakt och kan beställas från Trebema direkt...ifall någon är intresserad :-)
4 svar · 7,0k läst
N
neptun: kolla tex nibe premoduls monteringsanvisning, finns att ladda ner.. finns lite genomtänkta avslutningar och övergångar i genomföringar vid tak och dylikt, ifall du har dubbla lager 30 mm mineralullsnätmatta, försök hålla 10 cm till närmaste byggnadsdel. närmare avstånd än detta, ta plåt eller minerit intill..
5 svar · 2,6k läst
G
gillis018: Vore kul att se lite bilder från din anläggning Lars K
6 svar · 2,7k läst
L
John J: De kommuner som tar ut en kostnad brukar ta mellan 800- 1200:-
1 svar · 3,1k läst
M
mob: Någon som vet var man kan köpa keramik över nätet. Behöver ny botten keramik (roster?) till min vedolux kombipanna från -92 och tycker att den lokala handlaren hade ett väldigt högt pris så jag undrar om det finns något ställe som säljer över nätet? Skulle även få betala frakt så då kan jag ju lika gärna skicka efter själv.
0 svar · 1,2k läst
A
aprilia-tobbe: Om veden i min panna är både extremt torr och dessutom väldigt fint kluven så tenderar min panna att övertända och då går det åt extra ved. Jag tycker att tråd skaparen ska kolla att pannan inte är full av tex kära och det skulle vara bra att veta vad han har för rökgastemp.Två i lägg i ett 140 l vedutrymme låter mycket nu när det inte går åt så mycket till huset. Atmos
17 svar · 4,0k läst
peoe
peoe: Några åsikter om det lämpliga eller olämpliga i att ha en skåp framför skorstenen? Tänkte givetvis isolera och hålla lämpligt avstånd...
2 svar · 879 läst
W
wodda: Har du monterat pumpen enligt anvisningar? Om du monterat fel kan det fastna luft i huset t ex....
8 svar · 1,6k läst
H
holmertz: Kör så länge det håller och köp sedan en helt ny panna med brännare är mitt tips.
2 svar · 1,0k läst
F
cheetah1: Motordelen heter nog förresten M90...
9 svar · 3,5k läst
·
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Kommer tydligen en ny laddomat i höst som klarar lite större pannor http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21-100.pdf
30 svar · 11,1k läst
·
N
Nubben: Tack för tippsen nu har jag lite att välja imellan men det blir mog en CBJ.
5 svar · 2,4k läst
A
alen: Schiedels isokernskorsten är lätt att bygga, brandsäker,billig och kräver inte schakt
2 svar · 1,5k läst
D
David i Skåne: Hej, Vad kan man räkna med att det kostar att få en glidgjutning utförd? Pris/m? Insattsrör, vad kostar det / meter?
8 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.