Alla bor inte i tättbebyggt område..... ved är dessutom förnybar bränslekälla, om än inte helt ren.

templar skrev:
Det som känns bra är att jag kan själv bestämma hur grova bitar jag vill ha.
Den veden som jag köpte förra säsongen var det mycket småbitar i, nästan stickor och flis.
.
Vet ej vad du har för panna men hugg inte för småt , al brinner bra så stora bitar dämpar förbränningshastigheten något om du vill att det ska brinna lugnt i din panna ( utan övertändning).
Vi har en Atmos40 och det är "halvstockar" vi laddar in ...dvs bitar med ca 20-30cm på tjockaste ställe. Första året eldade vi med smala pinnar och fick ofta rökpuffar och övertändning.
lycka till på vedbaken! Veden ska vara under taket innan midsommar :)
gaia

Jag har en vedolux 37.
bredd 34 cm .
Nej jag kommer inte att klyva för smått, värmebaronen rekomenderar tre vedklampar i bredd i pannan.Vilket skulle bli ca 11cm i diameter , tycker det är nästat klent det med.
17 cm blir två klampar i bredd.
Tycker att jag har fått mycket övertändning när jag eldat med 10 cm björkklampar i år så jag kommer se till att klyva lite grövre ,i värsta fall får man väl klyva lite vid pannan om det skulle bli för grovt.

Kommer att få alen lite utspädd med björk och annan lövved, så det blir nog bra , leverans om 2 veckor, sen blir det jobba av.

Tack för all hjälp!!
mvh Simon

Har nu fått veden.(blev lite sent,får hugga som en galning nu)
Om jag mäter yttermåttet på vedhögen får jag fram 30 kubik.
Detta är inte fastmått eftersom
luften mellan stockarna är inkluderat i de uppmätta 30.
Jag tror inte att det blir någon skillnad när jag klyvt och travat i vedboden.
30 kubik travat i 3 meters blir 30 kubik travat i halvmeters.
Vad tror ni?

Beror på hur rakt det är och hur bra du är på att trava, när du har klyvt.
Vanligtvis blir det större när man travar, för det blir luft mellan på många fler ställen än i en virkestrave.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.