Byggahus.se

Vilken bivalent shunt!

1. F
    Medlem Nivå 7
    Som rubriken säger, vilken shunt ska man välja? Jag har ett äldre värmesystem med ~42mm rör till radiatorerna. Funkar det med vrb143 28mm klk?

Fattar inte det där med kvs-värdet.

vrb140

2. M
    Medlem Nivå 12
    Kvs anger hur mycket shunten stryper, för att regleringen ska fungera krävs ett visst tryckfall.

Har du inte ett enormt värmebehov, typ måste köra pumpen på läge 3, så räcker 22 klämring gott.

3. Jaarmanen
    Medlem Nivå 4
    Jag är själv ingen röris så jag ska inte säga att jag har 100% koll men kvs-värdet är väl ett mått på maximalt genomflöde vid en given tryckskillnad. Från diagramet du bifogat kan man läsa ut (om det är dina streck som är ritade) att du har ungefär 22kW effektuttag vid dT 15 grader och då behöver du enligt tabellen en shunt som kan klara minst 2,5m3/h. vrb 143 med 28 mm klk ger 6,3 m3/h vilket är långt över vad du behöver. Om det passar kan du till och med gå ner till 22 mm utan att få problem.

Själv har jag just den 22mm klk shunten och det har inte varit några problem alls med genomflödet. Jag har också runt 40 mm rör som huvudstam ut till radiatorerna och det funkar klockrent.

4. F
    Medlem Nivå 7
    Kurvan är inte min utan den är tagen direkt från Esbe's pdf. Det är idag 28mm rör från tank till det gamla radiatorröret, ska man byta det till ett 22mm också eller bara använda en övergång vid shunten?

5. M
    Medlem Nivå 12
    Finns ingen anledning att byta om du inte ska göra om något, men röret till ingång 1 blir nytt? I så fall finns ingen anledning att kosta på 28.

6. F
    Medlem Nivå 7
    Rördragningen från tank till shunten blir helt ny men framledning och retur från radiatorerna är skarvade med 28mm rör sedan tidigare.

7. P
    Medlem Nivå 1

evr-m90

nån som har erfarenhet av denna shuntautomatiken?

8. F
    Medlem Nivå 7
    Skapa en ny tråd med ämnet "Shuntautomatik evr-m90", då ökar sannolikheten att nån ser din fråga.

9. C
    Anonym
    Inte specifikt M90, men en annan EVR har vi. Den första vi fick klarade sig första vintern, nu har vi fått "modular"-modellen, och den har funkat hittills. Vi får se hur det går. Känns som mycket pengar för nåt som "kanske" funkar, för oss ingick den i en värmepumpsinstallation.
    Hade hellre köpt nåt av ett fabrikat jag visste nåt om, typ ESBE..

10. C
    Anonym
    Motordelen heter nog förresten M90...