Har äntligen fått börja att elda, men blev lite orolig igår.
Började att bubbla i tanken i slutet av laddningen. Tempen på termometrarna var 98grpå den övre, 87gr på den mittre och 80på den undre.
Man skulle ju vilja ha 90-95gr på alla tre ist för att den fortsatte att öka på den övre.
Har en rektangulär tank på 3000l och kör trycklöst.
Ska det vara så, eller?? Pannan hade nästan brunnit ut, men stängde spjällen och shuntade ut max värme. Har inte kopplat in vvslingorna än.
Efter en stund lungnade det ner sig och man kunde gå och lägga sig...

/mvh

j78 skrev:
Har äntligen fått börja att elda, men blev lite orolig igår.
Började att bubbla i tanken i slutet av laddningen. Tempen på termometrarna var 98grpå den övre, 87gr på den mittre och 80på den undre.
Man skulle ju vilja ha 90-95gr på alla tre ist för att den fortsatte att öka på den övre.
Har en rektangulär tank på 3000l och kör trycklöst.
Ska det vara så, eller?? Pannan hade nästan brunnit ut, men stängde spjällen och shuntade ut max värme. Har inte kopplat in vvslingorna än.
Efter en stund lungnade det ner sig och man kunde gå och lägga sig...

/mvh
:) Låter ju bra. I stort sett helt jäkla fulladdat.
Termometrarna kanske inte visar så exakt. Jag skulle tro att du låg ganska nära kok (98 i topp)med mycket luft som avgår och bubblar sig uppåt. Det är det som lever om i ditt system. Det kommer att lugna sig efter några eldningar då vattnet blivit ordentligt "avkokat" och syrefattigt.

Hej J78

Jag har också likvärdig tank och när jag ligger i 95 - 85 - 80 så är pannan uppe i ca 100grader så jag kan inte laddda så mycket hårdare heller.

Fast mina slavtankar kan jag ladda till 100grader både uppe o nere¨....

Mvh
Acke

Har bättrat på isoleringen runt tanken och fick 95-90-88grader i tanken när jag eldade igår.
Verkar som att skiktningen blev betydligt bättre iaf, så det tar sig som mordbrännaren sa när...d^_^b

j78!

Bättrat på isoleringen betyder? Vad hade du förut och vad har du nu? Jag kommer aldrig upp i ens 90 grader, men det kan bero på att min röris kopplade in det öppna expkärlet som står på vinden längst upp på tanken - dvs all värme skickas upp dit och svalnar av...

Lars K skrev:
j78!

Jag kommer aldrig upp i ens 90 grader, men det kan bero på att min röris kopplade in det öppna expkärlet som står på vinden längst upp på tanken - dvs all värme skickas upp dit och svalnar av...
Det har nog inget med det att göra?Du får helt enkelt lägga i lite mer ved o forsätta ladda upp till 100C.:)

Det har du nog rätt i, men pannan brinner bara med ca 90 grader, då känns det svårt att komma upp i 100. Den slår ifrån om den blir för varm (Baxi SI50)

Jag hade 145mm mineralull, men bara några spillbitar på framsidan där anslutningarna satt. Dvs det var en hel del plåt framme.
har fixat detta och kompleterat detta med ytterligare 70mm ull. Har laggt detta omlott för att minska förlusterna som var i skarvarna.
Mitt expkärl ligger ju direkt ovanpå min acctank och är därför inbyggt med den vanliga isoleringen.
Var ju inte så vidare smart av rörmockaren att sätta anslutningen i toppen av tanken.
Antar att du isolerat expkärlet mycket och ordenligt, mycket som går till spillo på den vinden..
Går det inte att kräva att han gör om anslutningen av expkärlet??!
Är ju ingen dålig panna du har, så det borde inte vara så svårt att få det att koka.
Själv har jag bara en Calmar V33, men är mer än nöjd än så länge:) Har drifttermostaten inställd på 95gr. Termometrarna är väl kanske inte riktigt hundraprocentiga, bubblar lite mindre nu dock..

Lars K skrev:
kan bero på att min röris kopplade in det öppna expkärlet som står på vinden längst upp på tanken - dvs all värme skickas upp dit och svalnar av...
Om vinden inte är isolerad och uppvärmd, så måste du naturlligtvis isolera expen. Men risken att expen tappar värme snabbare än din panna hinner producera den är inte så stor. Tror mer på att dina termometrar inte visar lika överallt och/eller att din acktank är dåligt isolerad.

Lars K skrev:
Det har du nog rätt i, men pannan brinner bara med ca 90 grader, då känns det svårt att komma upp i 100. Den slår ifrån om den blir för varm (Baxi SI50)
Baxi har ställt termostaten med marginal (EU-regel??) för att man inte ska koka pannan. Man kan dock justera om den så att den inte slår av redan vid 90 utan kör på ett tag till.

Jag upplevde oxo att jag inte "fick i" det där sista i tankarna, så jag har justerat på min SI 30 och nu kan jag trycka i närmare 100 i tankarna

I denna tråd finns det beskrivet med bilder hur man gör:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/77050-laddomattermostat-solo-innova.html

snigeln skrev:
Baxi har ställt termostaten med marginal (EU-regel??) för att man inte ska koka pannan. Man kan dock justera om den så att den inte slår av redan vid 90 utan kör på ett tag till.

Jag upplevde oxo att jag inte "fick i" det där sista i tankarna, så jag har justerat på min SI 30 och nu kan jag trycka i närmare 100 i tankarna

I denna tråd finns det beskrivet med bilder hur man gör:
[länk]
Bra info tycker jag. Det är viktigt att kunna ladda med maximal temperatur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.