Eftersom det verkar finnas en hel del vakna personer på forumet just nu som gillar att diskutera så tänkte jag höra med er om en ide jag har.
Shunt automatiken fungerar ju som så att en utegivare talar om att temperaturen sjunker då höjs stigar tempen och vise versa. Detta kan ge ibland lite höga temperaturer inomhus eftersom det inte tar hänsyn till passiv uppvärming från sol, maskiner o dylikt.Man kan säga att systemet svajar lite.
Har man bara en innegivare kan ju systemet få fnatt om man vädrar eller om något annat värmer upp just givaren. En kombination av både ute och inne givare antar jag är att föredra.
Men när det blåser så fattar ju inte utegivaren att huset fryser mer än det normalt gör vid den temperaturen. Innegivaren kan givetvis justera men ofta lite sent, speciellt om man har tröga system som t.ex en djupt begravd golvvärme.

Varför kopplas inte en vindmätare in så att man får siffran "känns som" som indikator för utetemperaturen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning

http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkylning.pdf

Redigerat:
Har hört talas om prognosbaserad styrning av värmen.
Men jag vet inte, jag har ingen praktisk erfarenhet och personligen tycker jag det verkar tillräckligt krångligt att ”hitta rätt” bland kurvlutningar och byggnadströghetsdämpningar, nattsänkningar, morgonoptimering, mm.

Om det ska blandas in väderprognoser och vindpåverkan så blir det ytterligare parametrar att ta hänsyn till.
Men iden är helt okej.

Det är ju just det här med kurvor som det skulle förbättra. Kurvan lutar sig idag mot endast temperaturen utomhus inte den effekt vädret har på huset.

Och så var det någon som föreslog shuntautomatik för att det var enkelt att få att fungera. :)

Om man kollar för lite större hus (hyreshus) så finns det säkert mängder med teknik som gör just det: Samt försöker gissa värmebehovet i förväg.

Man behöver ett datorprogram som är "självlärande" och tempsensorer överallt för att lära sig viken väderlek som ger vilken effekt på tempen. Knappast ekonomiskt för en villa idag. Höghus, kanske.

-MH- skrev:
Och så var det någon som föreslog shuntautomatik för att det var enkelt att få att fungera. :)

Om man kollar för lite större hus (hyreshus) så finns det säkert mängder med teknik som gör just det: Samt försöker gissa värmebehovet i förväg.
Utetemperaturen är idag det bästa hjälpmedlet att ta till för att på ett bra sätt kunna reglera innetemperaturen, tycker jag. När man väl hittat hem bland kurvlutningarna så har man ett bra system.
Jag tror inte det är värt att blanda in väderprognoser om man redan kör på utetempen.

Om man bara ska ha 1 tempgivare så tror jag att INNEtempen är den klart bästa för att reglera just INNEtempen. :D

På samma sätt, om jag vill reglera tempen i ugnen så har jag en termostat som mäter i ugnen, inte kylskåpet.

Om man jämför en bils årskostnad i drivmedel med ett hus årskostnad i drivmedel så ser man att dom kan vara väldigt lika(stora). Skillnaden här är att huset körs med förgasar teknik från 50 talet medan dagens bilar har man förbättrat förbrukningen med ungefär 50%.
Denna förbättring har till stor del skett genom att fler sensorer lagts till(elektroniskinsprutning, lambdavärden, lufttemp, oljetemp, varvtalsreglering osv).
Hur kommer det sig att man tycker att det är viktigt att bilen drar lite drivmedel men inte huset?
Om man nu lägger till ett antal givare som t ex CO2(för luftväxling), vind+inne+utegivare(för mer exakt temperatur hållning) så är det ju peanuts i förhållande till hur länge man har huset jämfört med hur länge man har en bil.
Jag tror att det handlar mer om att marknaden ännu inte vant sig med att det måste få kosta några kronor extra för att vår komfort(fysisk och ekonomisk) ska vara på vår lägsta krav nivå.
Att köpa en bil idag utan elhissar eller aircondition går väl knappt idag? Det har alltså blivit ett grundkrav.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
stedevil skrev:
Om man bara ska ha 1 tempgivare så tror jag att INNEtempen är den klart bästa för att reglera just INNEtempen. :D

På samma sätt, om jag vill reglera tempen i ugnen så har jag en termostat som mäter i ugnen, inte kylskåpet.
För att Oxfilen inte ska bli genomstekt använder jag en instickstermometer i kombination med en ugnstermostat:blushing: och tillråga på allt använder ugnen en fläkt för att sprida värmen jämt i hela ugnen. Till detta hör också att ugnen tempereras exakt till t ex 180°C:rolleyes: med hjälp av en mikroprocessor. Allt detta sker inuti en totalt opåverkbar plåt låda skyddad från yttre omständigheter.

Så återigen varför saknas denna teknik inom en av varje familjs enskilt största utgiftsposter?

Redigerat:
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
SMHI säljer prognoser för reglering av kyl/ och värmesystemet som värmesystemet automatiskt laddar ned och tar med i beräknad reglering

Ju fler givare man har i sin värmereglering desto exaktare kan man justera anläggningen för alla behov och olika "if"-faktorer, smarta program som självlär sig finns också, det handlar bara om hur mycket man vill investera och grotta ned sig i värmereglering :rolleyes:

När det blir nog avancerad anläggning så måste man nog till slut anställa en tekniker som jobbar heltid med att se över systemen och hålla det i trim ;)

Andra mer ålderdomliga värmereglersystem behöver en mer eller mindre ständig överproduktion av energi i värmeanläggningen och i framledning för att alltid täcka behovet då regleringen ofta är mer statisk

Och i andra ålderdomliga system är regleringen fördelad på flera av varandra helt oberoende automatiska regulatorer som ofta får till följd en obalans i temperatur i rummet eller mellan rummen som ständigt varierar och som man oftast inte kan justera till rätta och/eller som inte heller systemet klara att själv komma till rätta med, det får till följd att man får luftrörelser och drag i rummet eller mellan rummen som upplevs som obehag och därigenom krävs någon eller några grader högre temperatur för att kompensera obehaget

Just när det kommer till värme i inomhus får värdet aldrig understiga önskat behov, 1° grad kallare och alla boenden skriker och gormar, 2-3° grader över accepterar dom flesta utan knorr :(

Läste någonstans att varje grad över 20° inomhus ökar energibehovet med 5%
kommer inte ihåg säkert här, någon kanske minns/vet bättre exakt, men det visar i alla fall att det finns pengar att spara på ju precisare man man kan hålla inomhustemperaturen rätt d^_^b

All överproduktion är en förlust dvs varje kWh som du inte behöver producera för det aktuellt värmebehov just i stunden är en 100%-ig besparing av den kWh:an ;)

Shuntautomatiken har den fördelen att den kan utnyttjar värmeanläggningen mer optimalt och där igenom kommer bättre energiutnyttjande och bättre verkningsgrad på investerad värme och anläggning både mjuk och hård d^_^b

Shuntautomatiken ska helst vara av sådan typ att den reglerar mer än bara shunten , även värmekällan om så erfordras för mer optimal besparing, te.x en värmepump som inte behöver producera mer än vad som just för stunden som erfordras i huset är en mycket stor besparing och framförallt på investeringen d^_^b

Shuntautomatiken klarar även utan problem och med mycket ringa extrakostnad att tims/dygns/vecko/månads/års-reglera inomhustemperaturen över önskade tidsperioder, mycket värdefullt som kan ge mycket stora besparingar när hushållet står tomt längre tider d^_^b

Shuntautomatiken har framtiden för sig då den är helt skalbar och kan utvecklas helt efter önskemål och behov, framöver har vi inget vred någonstans som vi rattar på för att ställa temperaturer, vi loggar in i shuntautomatiken med ett webbinterface och anger önskade temperaturer antingen i siffror eller grafer och automatiken skapar sedan erforderliga kurvor för att klara regleringen själv då den är självlärande d^_^b

/R

SMHI´s prognoser kan nog fungera för större anläggningar där värmemediet skall transporteras långa sträckor. Dock tror jag att villor i allmänhet har mer nytta av egna anläggningar då de ger mer exakt information.
Sen är prognoser just bara prognoser dom kan både hjälpa och stjälpa.

rog_ohl, tror du man sparar energi genom att blanda varmvatten med kallvatten innan man skickar det till elementen. :rolleyes:

Att reglera en värmepump efter vad som behövs i huset är en bra idé (om man inte behvöer tappvarmvatten), men det är inte "shuntautomatik". En shunt blandar vatten i olika proportioner, inget annat.

Får säga att det var länge sedan jag såg så mycket desinformation på ett ställe som i ditt inlägg.

Ja SMHIs prognoser har ju aldrig varit meningsfulla. Har alltid använt Danska och Norska väderrapporter för att veta hur vädret blir i Sverige. :P

Sen har vår panna både lambda, automatchoke(spjällstyrning), luft o vattentemp. Varvtalsstyrning vet jag faktiskt inte, men frågan är om det behövs då den är tillverkad för att alltid köra med gasen i botten (för att fylla tankarna så snabbt som möjligt).

Sen har vi 1 innegivare för jag känner inte till något styrsystem som mäter innetemp, utetemp, vind, vindriktning, luftfuktighet, solinstrålning från flera håll, dygnsvariation, etc. Men då vi har en 3m3 acktank så undrar jag om det är meningsfullt med allt det där. Lär ju finnas gott om magasinerad värme då den behövs hur mycket utetempen än varierar. I en bil kan man ju inte låta motorn gå för att dagen efter blixtsnabbt kunna förflytta sig mellan tex Stockholm & Göteborg. Det är ju bil motsvarigheten till en stor acktank.

Men dock, 1 st ute tempgivare, den är ju meningslös vilken kurva man än använder. Den känner varken solinstrålning, matlagning, etc. Dessutom, vid +2C, kraftig vind och regn så kan ett hus värmebehov vara högre än vid -20C, vindstilla och solsken. Hur tusan ska den kurva se ut som kan kompensera för det på bara utetempen?

wodda skrev:
Eftersom det verkar finnas en hel del vakna personer på forumet just nu som gillar att diskutera så tänkte jag höra med er om en ide jag har.
Shunt automatiken fungerar ju som så att en utegivare talar om att temperaturen sjunker då höjs stigar tempen och vise versa. Detta kan ge ibland lite höga temperaturer inomhus eftersom det inte tar hänsyn till passiv uppvärming från sol, maskiner o dylikt.Man kan säga att systemet svajar lite.
Har man bara en innegivare kan ju systemet få fnatt om man vädrar eller om något annat värmer upp just givaren. En kombination av både ute och inne givare antar jag är att föredra.
Men när det blåser så fattar ju inte utegivaren att huset fryser mer än det normalt gör vid den temperaturen. Innegivaren kan givetvis justera men ofta lite sent, speciellt om man har tröga system som t.ex en djupt begravd golvvärme.

Varför kopplas inte en vindmätare in så att man får siffran "känns som" som indikator för utetemperaturen.
[länk]

[länk]
Vindavkylning funkar väl bara på människor och inte hus eftersom det är avdunstningseffekten av vattnet som kyler ner huden (typ slicka på huden och blås). Iofs om ytterväggen är blöt av regn och det blåser kan det kanske ske viss energiavgång.
Men det är väl mest att huset är otätt som gör att det kyls av vid blåst.

Du har rätt angående avdunstning.

Tror det är effekten av ökat drag och avkylande av inkommande solstrålning på yttervägen som är bovarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.