5 071 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
perifal/baxi solo plus. Sugande fläkt?
Har köpt en solo plus 30 från 1990 som verkar vara i gott skick. Tänker montera den i källaren på mitt nybyggd hus. Har inte kollat med sotaren ännu. Tror ni det blir problem ur miljösynpunkt? Skall naturligtvis ha rejält med ackumulatortank. Är det någon som funderat på att ändra en sån här panna till sugande fläkt för att få mindre rök i pannrum eller bättre verkningsgrad ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är toppklass på den pannan. Den var bäst i test i tidningen Råd och Rön ungefär 1990. Den hade högst verkningsgrad och lägst utsläpp av alla pannor som såldes då. De bästa som finns idag är bara en aning bättre.
Det är viktigt att springan i keramiken är hel och att det blåser tydligt från båda sidor av springan, för att det ska bli bra förbränning. Lågan ska vara jämnt gul när förbränningen är bra. Röken syns inte alls när det fungerar. Röken är då bara vattenånga och koldioxid.
Det är viktigt att springan i keramiken är hel och att det blåser tydligt från båda sidor av springan, för att det ska bli bra förbränning. Lågan ska vara jämnt gul när förbränningen är bra. Röken syns inte alls när det fungerar. Röken är då bara vattenånga och koldioxid.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden