Hejsan!
Jag har en fråga till de som vet mer.
Vad är "normal" temp.skillnad på panntemperaturen och det vatten som transporteras till ack.tanken?
Själv kan jag ha t.ex. 98 grader ganska snabbt i pannan medan det som är i röret mellan panna och tank är 12-13 grader lägre d.v.s 85 grader och det retar mig för jag skulle gärna få ut åtmintone 90 grader till tanken.
Har prövat det mesta med olika intällningar på cirkulationspumpen (3 olika lägen) Laddomat 21.
Börjar fundera på om det kan vara så att temperaturmätaren på pannan visar fel eftersom jag har satt flera st på röret mellan panna och tank som visar nästan lika.
Några käcka tips?

hälsn. Tommy

Tempmätaren på pannan kan mycket väl visa fel.

I vilket fall, vill du ladda med högre temp, byt termostaten i laddomaten till en som öppnar senare/vid högre temp.

Betyder inte detta att temperaturen i pannan blir högre och kanske för hög om jag gör så?

hälsn. Tommy

Jo, och du får lägre verkningsgrad. Det är bättre att vattnet får cirkulera ett varv till på slutet för att få upp tempen.

PS pannvattnet håller samma temp som vattnet som lämnar pannan, hur skulle det kunna skilja? Det är termometrarna som skiljer.

Matss skrev:
Jo, och du får lägre verkningsgrad. Det är bättre att vattnet får cirkulera ett varv till på slutet för att få upp tempen.
Du får gärna förklara fysiken bakom det där. Borde bli samma tycker jag om man har samma mängd vatten som ska upp till samma temp.

Tempmätarna visar olika vid samma temperatur, annan möjlighet finns nästan inte normalt, det krävs te.x att du har flera meter oisolerat kopparrör mellan pannan och den tempmätare du har på stigaröret till tanken för att få en skillnad på typ 1°C per meter ungefär :)

/R

stedevil skrev:
Du får gärna förklara fysiken bakom det där. Borde bli samma tycker jag om man har samma mängd vatten som ska upp till samma temp.
Du eldar största delen med större tempskillnad mellan vatten och rök. Tänk dig att du höjde pannavttnet till 500 grader, då skulle verkningsgraden sjunka...

Ja, men om jag ÄNDÅ ska upp till 500 grader, vad gör det för skillnad om jag gör det på 1 varv eller 2 varv? Samma energimängd ska överföras.
20 -> 400 (hög VG)
400 -> 500 (låg VG)

20 -> 500 (mellan VG)

Eller?

Ditt resonemang stämmer om man kör utan laddpaket, mitt med lp

Höjer du vattnets temp in i pannan sjunker verkningsgraden.

Jag få förklara bättre om det behövs :)

_ap_
Matss skrev:
Du eldar största delen med större tempskillnad mellan vatten och rök. Tänk dig att du höjde pannavttnet till 500 grader, då skulle verkningsgraden sjunka...
Är det någon skillnad på RGT om man kör ett eller två varv?

Skulle tro att resonemanget fungerar om pannan kan gå ner i effekt, då ökar verkningraden pga av mindre mängd tillverkad energi till samma konvektionsdel.

_ap_ skrev:
Är det någon skillnad på RGT om man kör ett eller två varv?
Rökgastempen skiljer rimligen också men det lär vara svårt att mäta detta utan en logger.

Men fysikaliskt sett kommer rökgastempen att sjunka om vattnet runt tuberna håller 20 grader istället för 100 grader. Och därmed ökar även verkningsgraden. I praktiken krävs noggranna mätningar om man ska se skillnad om man byter från 80 till 70 graders termostat på laddpakatet.

Det syns tydligt på kökspannor, dom lämnar märkbart lägre effekt om man kör hög temp på laddpaketet...

_ap_
första varvet kanske man tjänar på det, men andra då?
då kanske man hamnar över "måltempen" och du blir det en förlust istället.
Eller?

_ap_ skrev:
första varvet kanske man tjänar på det, men andra då?
då kanske man hamnar över "måltempen" och du blir det en förlust istället.
Eller?
Nja, om pannan värmer vattnet 10 grader och du vill avsluta med att tanken blir 90 grader så är det ju bara sista tiden när vattnet "går ett varv till" som medeltempen runt tuberna behöver vara 85 grader, största delen av tiden är medeltempen 75 grader. Om du ska nå 90 direkt måste medeltempen ligga på 85 hela tiden. Detta är lite generaliserat men är ett tydligt exempel (tycker jag).

_ap_
OM man nu inte hade haft en steglös laddpump.
Då hade man haft 65* in 90* ut.
Då måste verkningraden bli allra bäst? ;)

Jag är ytterst tveksam fortfarande till att det blir en reell skillnad. RGT ligger ju på 150-250C i vilket fall, vilket vida överstiger både 75 och 90C. Hade man kunnat gå ner i RGT till tex 80C första varvet, ja då hade det varit en annan sak, men då tar skorstenen stryk istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.