Ved, Pellets, Flis
mats757: Det värsta som kan hända är att huset brinner ner. Näst värsta är att skorstenen tar skada av för heta rökgaser. Mer troligt så har det inte hänt någonting. Det beror lite på hur hett det blir i rökgaserna när spjället är öppet och viken typ av skorsten du har. Öppna spjället vid nästa brasa och kolla på rökgastermometern så ser du hur varmt det blir. 350 grader ska ALLA
foxmulder: Vi valde efter mycket om och men en Ecofire Freddy Aqua. Dyr. Men bra, sägs det.
torparnorpan: omgivande hus har vi inga då vi bor på landet..närmsta granne är runt 100m bort längs vägen... Avstånd till den högre delen kan ställa till det lite för om det blir så att vi lägger kaminen där vi tänkt så blir det nära den högre delen ..Hmm..skall bli intressant att se vad sotarn säger om detta :-) Frågan är ju ..kan man få skriftligt på vad som blir sagt? JAg vill ju int
gillis018: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/solo_innova_svanen-S.137286.05.04-06-09.pdf Pannans primärluftskanaler kan, vid sällsynta tillfällen, efter flera års drift sättas igen. Kanalerna rensas framifrån efter det att luftfördelaren (D) demonterats. Efter rengöringen monteras luftfördelaren tillbaka så att det blir tätt runt kanterna (täta med silicone runt undre kanten).
tompas11: [citat] Jodå det gör det visst det. I mitt fall så kan jag nu elda utan att det röker in det minsta, så visst fick jag avsedd effekt med tegelstenarna.:)
Greger2: Hos Bynor kostar Effecta Lamda 39.500:-, med brännarurtag 42.800:-. Köpte min Lamda där, som snart förhoppningsvis är i drift. Väntar på expansionskärl resten är klart. Hoppas bara att alla kopplingar är ok (har gjort allt själv).
wodda: [citat] Styr pannan pumpen? Eller har du separat termostat för laddomaten? Och vilken dimension har du på rören från laddomaten till pannan resp till o från tankarna. Om t.ex fläkten stannar kan rökröret kylas så mycket att laddomat termostaten stänger av om den sitter tokigt. Kolla om pumpen fortsätter att gå när fläkten stannat nästa gång pannan dummar sig på det där sättet.
skogason: Kassetten kan stinka en del de första eldningarna, det står även i bruksanvisningen som följer med. Materialet ska "brännas in" några gånger. Det går bort. Sörj för god ventilation som det heter.
stedevil: Står TV 1,5m FRAMFÖR eller OVANFÖR spisen eller 1,5m brevid? Insatserna brukar ta ut varmluften framför och uppåt, resten av rummet blir inte väsentligt varmare än normalt (om ni inte tänkt er bastuvärme i rummet).
stedevil: [citat] Om du eldar upp 90-95 grader i 4,5m3 acktank så räcker det väl typ för minst en vecka om det inte är -20-30 ute. Och är det så kallt så måste väl frun spinga och fylla på pellets rätt ofta i vilket fall? :confused: Ur nödfall/bekvämlighets synpunkt är det väl en Elpatron du skulle haft?
Matshed: [citat] Jag köpte en VEDEX 3000 för 5 år sedan men nu har den sprukit i en svetsfog (dålig kvalite) var i kontakt med NIBE men de kan inte ta något kundansvar. så det kan nog bli problem med den pannan,
rog_ohl: Ehh .. menar du att du har 350°C rökgastemp med kort ved och den har stigit med 100-150°C med lägre ved, du har alltså nu en rökgastemp ~500°C ? Är det kanske bara jag som missuppfattat eller (vilket jag hoppas) ?! /R
Mäster: Huv och galler är väl inte i vägen, köpte för något år sedan via en annons i Land, en huv med gångjärn och kajgaller, 1800:- måttbeställd, den tog 10 minuter att montera fast,
Matss: Har fått lite mer erfarenhet sen jag skrev att VVX till radiatorkretsen är bra. Det är väldigt svårt att få till så att du får bra skiktning. Risken blir att dina 3 m3 funkar som 1,5 m3 med bra skiktning. Skippa VVX och kör vattnet direkt upp i radiatorkretsen och låt istället pumpen (mot en strypventil) skapa det tryck som behövs för att lufta.
_ap_: självklart håller jag med om att man ska elda torr flis men är den för fuktig för att eldas när den ligger i förrådet är man rätt sent ute. Ändrar man bara sina rutiner och har lite framförhållning blir det nog så bra utan förråds torkning, dessutom billigast också. Att lägga pengar på "torkutrustning" hellre än på en bättre panna skulle inte jag göra. Sen har det ju rätt
Sture Castor: Hej igen! Du kan lugnt använda dig av en liggande tank bara du gör rätt och är nogrann. Har en kollega i Norra Tyskland som använder liggande 3 kbm tank till 100 kW Österrikisk flispanna, som kör start och stopp. Det går bra. Hälsningar Sture C
kettunen: Hej har installerat en kulvert med dimesionerna: 25x20,4+25x20,4+28x20,0+22x16,0 Beställd från Rinkaby men nu hittar jag inte kopplingar till rören,vet vilken typ av koppling det ska vara men dimensionerna stämmer inte. Rinkaby verkar inte ha något nummer man kan ringa å fråga på. Vänligen kettunen
banski: Stort tack! Länken hjälpte oss att hitta "felet". Förmodligen gick fläkten för högt. Nu tänder den som den skall och det börjar bli varmt i huset.
Callemaja: Jag tyckte det blev avsevärt bättre när jag bytte ut slusskruven till en med samma dim. som övriga skruvar. Flis som skruvats fram till slusskruven fastnade där eftersom den var av mindre dim. Lite dåligt av Iwabo att inte ha samma dim. Nu ska jag bara byta drivningen till slusskruven till en något starkare då den är för klen för den nya skruven. Vad är det för hugg? Det går att
mats757: Skrev nyss i Värme almänt om samma fråga. Jag hade 3m3 till min 45:a. Fungerade utmärkt. Det är egentligen bara på sommaren man måste tänka sig för hur mycket värme det är kvar i tanken. På vintern drar ju huset värme under tiden man eldar också, då försvinner problemet med att man lägger i för mycket ved (Nästan.) Nu har jag 6m3 och en lite sörre panna. Gasell 70. Väldigt
botebo: [citat] Inte de skarvar lite med Gaselle pannorna och dess effekt.... Har själv en gaselle 45 3*700 lit acc tank.
foxmulder: Vi ska klara primäruppvärmningen av huset under vintern med en vattenmantlad pelletskamin av typen Ecofire Freddy Aqua och FTX-ventilation. Kaminen ska stå i vardagrum/kök med öppen yta på ca 55 kvm. Min fråga är om det räcker med forcering av tilluften via FTX (s.k. brasläge) för att det ska bli bra förbränning, eller om vi bör ha extra tilluft via rör i väggen bakom kaminen. En
Hocke: 90°C - 47°C (snitt) x 1,16 x 4mⁿ = 200 kWh lagrad 200/48 timmar = effektbehov 4 kW i snitt under denna period (runt 0:an) och det dubbla vid midvinterväder kan man gissa ett hus drar (väldig individuellt dock) c:a 40-60W / m² när det är som kallast Vilket ger 9,2-13,8 kW, men det blir i ditt fall mindre eftersom du har två plan. Så det ser ut som om du ligger i rimlighetens område
krilon: Nej, jag är ju ingen nöjd kund. Det blir nog ett litet samtal med herr röris om detta. Finns det förresten kvinnliga rörmokare? Skulle säkert bli bättre jobb utförda, åtminstone kanske de skulle vara bättre på att städa efter sig :) Matss - du har helt rätt att att vänstra tanken även laddas något snabbare.
peterpatron: En liten uppdatering Ställde tillbaks Energikassetten igår och eldade under några timmar. Fick ett precis lagom bra drag i den med fullt öppet tilluftspjäll och höjde temperaturen i hallen på övervåningen med 2 grader (107 kvadrat i 2 plan med halva källaren stängd). Får nog säga att jag blev väldigt positivt överraskad av den efter allt dåligt jag läst om den. Inte ryker det in
_ap_: hittar du ingen finns den förmodligen inte. Har aldrig sett en "äldre" panna med kylslinga.
heka1: Hej, Jag äger en Albin Polar sedan ett år tillbaka. Till denna ska det finnas en rosterstång som ska placeras över "springan" i keramiken. Så länge som jag har ägt denna panna har det inte funnits någon roaster stång. Jag är nu på jakt efter en sådan. Är det någon som vet hur denna ska se ut eller var man kan köpa en sådan? Kanske är det någon som har en liknande panna som kan