6 749 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Problem med fläkt på baxipanna
Hej. Jag har problem med att fläkten lägger av på min Baxi bonus 30. Den ska ju stanna när tankarna är fulla eller om pannan blir varm, men min lägger av ibland ändå. Är det nån som har varit med om de här, eller vet vad de kan vara för fel?
kan inte Baxi men du måste nog kolla varför, beskriva lite mer hur den lägger av . Beskriv ditt system lite kan ev va att pump inte hinner evakuera vatten i pannan därför blir pannan för varm och då stänger fläkt av. Kanske? Luft i ditt system om anläggningen är nyinstallerad?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla att du inte har luft stående i pannkretsen. Jag hade in bubla stående i röret ut från min Baxi, jag satt säkerhetsventilen på utloppet från pannan och det verkade fastna någon bubbla där. Hördes inget när pannan var kall, men när den var varm hörde man att det porlade lite i röret, knackade lite på röret och öppnade säkerhetsventilet ett par gånger och sedan dess verkar pannan ligga 3-4 grader lägre i temp.
Man kan också gunga loss luftbublor genom att nästan stänga utloppet från laddomaten så pumpen får spinna upp lite i varv och sedan snabbt öppna fullt. Om detta är någon hälsokur för pumpen vet jag inte men det kan inte vara så farligt att göra någon gång om man gör det hyffsat snabbt.
Man kan också gunga loss luftbublor genom att nästan stänga utloppet från laddomaten så pumpen får spinna upp lite i varv och sedan snabbt öppna fullt. Om detta är någon hälsokur för pumpen vet jag inte men det kan inte vara så farligt att göra någon gång om man gör det hyffsat snabbt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden