superpaco skrev:
Man behöver ingen värmeväxlare mellan tank och radiatorer i ett övertrycksfritt system heller. Tryck i radiatorkretsen kan du bygga upp med cirkulationspumpen och en strypventil på returen när du ska lufta. På detta vis får du alla fördelar :) öppet exp, inga växlare, slipper svetsa tank, slipper gummiblåsor som kan gå sönder, kan bygga självavluftande osv
Vad händer vid strömmavbrott i 10 min rinner vattnet ur radarna då eller brukar man ha backventil som håller tätt en stund i alla fall.

smurfen72 skrev:
Vad händer vid strömmavbrott i 10 min rinner vattnet ur radarna då eller brukar man ha backventil som håller tätt en stund i alla fall.
Rören ansluts under vattenytan, så det finns inget ordentligt luftinsläpp och vattnet rinner därför inte ut. Åtminstone inte så snabbt, men det blir undertryck i radiatorerna, så det kan råka suga in lite luft med tiden eller gasa av lite från vattnet om det nyligen är påfyllt och fortfarande innehåller lösta gaser. (Testa t.ex. att ta ett glas under vattnet i diskhon (och vänd det först rätt väg så luften åker ut) och lyft upp det med botten före, så kan du se att vattnet är kvar i glaset tills glaset kommer helt över vattenytan så luften tar sig in.)

mulpac skrev:
Rören ansluts under vattenytan, så det finns inget ordentligt luftinsläpp och vattnet rinner därför inte ut. Åtminstone inte så snabbt, men det blir undertryck i radiatorerna, så det kan råka suga in lite luft med tiden eller gasa av lite från vattnet om det nyligen är påfyllt och fortfarande innehåller lösta gaser. (Testa t.ex. att ta ett glas under vattnet i diskhon (och vänd det först rätt väg så luften åker ut) och lyft upp det med botten före, så kan du se att vattnet är kvar i glaset tills glaset kommer helt över vattenytan så luften tar sig in.)
Låter inte som nån bra ide att köra övertrycksfritt ska man ha övertrycksfritt ska man nog ha en mellanväxlare en koppar slinga kostar inte så många tusen och man slipper lufta efter ett strömavbrott. Det lär sugas in luft i systemet via radiatorkopplen för det är stor skillnad på att ha ett vatten tätt system och att ha ett luft tätt system luft läcker mycket lättare än vatten. Men frågan är nog om inte det bästa är att förstärka tanken och köra med trycksatt system naturligtvis med öppen expansion. Det är inte så mycket jobb med att förstärka tex en oljetank till acktank men det krävs naturligtvis att man kan svetsa.

Övertrycksfritt system är väldigt bra om man inte har möjlighet att ha ett öppet kärl på rätt nivå, tex ett garage eller ett pannrum som ligger lägre än huset..

För att svetsa en oljetank som ska tåla 1,5bar är nog inte att tänka på en gång, det blir otroligt mycket stagning. Är nog inte många svetsare som skulle ge sig på det tror jag..

ichgary skrev:
Övertrycksfritt system är väldigt bra om man inte har möjlighet att ha ett öppet kärl på rätt nivå, tex ett garage eller ett pannrum som ligger lägre än huset..

För att svetsa en oljetank som ska tåla 1,5bar är nog inte att tänka på en gång, det blir otroligt mycket stagning. Är nog inte många svetsare som skulle ge sig på det tror jag..
Är inga problem att förstärka en olje tank så den klarar trycket i ett värmesystem om man kan svetsa det enda det går åt är en hel del rundjärn ca 10 mm jobbet gör man lätt på 8 tim på en vanlig 3 m3 tank. Tycker övertrycksfritt verkar vara en nödlösning för den som inte har råd att köpa en riktig tank eller klarar av att bygga en själv ta bara exemplet med strömavbrott fast bor man så att det aldrig händer ska det väl funka men jag förstår varför det inte är ett vanligt sätt att bygga på.

smurfen72 skrev:
Är inga problem att förstärka en olje tank så den klarar trycket i ett värmesystem om man kan svetsa det enda det går åt är en hel del rundjärn ca 10 mm jobbet gör man lätt på 8 tim på en vanlig 3 m3 tank..
Ok Smurfen72, jag är ju ingen svetsare så vad vet jag..

När jag tittade på Tankar så kostade en som klarade 1.5bar 10-12.000kr mer än en som bara klarade 1.0bar, så jag antog bara att det var lite mer än 8 timmars jobb att fixa det hela :)

Jag har övertrycksfritt, dvs jag slapp ha ett tryckkärl på 550liter som jag inte har plats med..

Men det är väl upp till var och en vilket system dom väljer såklart..

ichgary skrev:
Ok Smurfen72, jag är ju ingen svetsare så vad vet jag..

När jag tittade på Tankar så kostade en som klarade 1.5bar 10-12.000kr mer än en som bara klarade 1.0bar, så jag antog bara att det var lite mer än 8 timmars jobb att fixa det hela :)

Jag har övertrycksfritt, dvs jag slapp ha ett tryckkärl på 550liter som jag inte har plats med..

Men det är väl upp till var och en vilket system dom väljer såklart..
Tryckkärl är inget bra till vedeldning finns lite regler runt slutet system och fastbränsle eldning måste tex ha nödkylning är enklare med öppen expansion. expansionskärlet ska vara 5% av vatten volymen borde bli 275 liter i ditt fall och bör vara av rostfritt material inga problem att bygga det själv heller om man kan svetsa.

smurfen72 skrev:
expansionskärlet ska vara 5% av vatten volymen borde bli 275 liter i ditt fall
Det gäller om man sätter ett öppet expansionskärl, sätter man ett slutet trycksatt expansionskärl behövs det dubbla (eftersom luftfickan tar plats så man inte kan använda allt till vattenexpansion). Ska man ha trycksatt system och öppet expansionskärl måste expansionskärlet sitta högst av allt, vilket oftast innebär att det hamnar på vinden.

Redigerat:
mulpac skrev:
Det gäller om man sätter ett öppet expansionskärl, sätter man ett slutet trycksatt expansionskärl behövs det dubbla (eftersom luftfickan tar plats så man inte kan använda allt till vattenexpansion). Ska man ha trycksatt system och öppet expansionskärl måste expansionskärlet sitta högst av allt, vilket oftast innebär att det hamnar på vinden.
Det va ju det jag skrev öppen expansion innebär öppet expansionskärl 275 liter kom jag fram till eftersom ichgary inte hade plats för 550 liters slutet kärl men jag tycker slutet kärl ska undvikas vid vedeldning.

smurfen72 skrev:
Det va ju det jag skrev öppen expansion innebär öppet expansionskärl 275 liter kom jag fram till eftersom ichgary inte hade plats för 550 liters slutet kärl men jag tycker slutet kärl ska undvikas vid vedeldning.
Ehm.. Jag har öppet system som du kanske förstår eftersom jag kör övertrycksfritt. Trodde det framgick i mitt förra inlägg, men det blev väl misuppfattat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.