9 521 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Mycket rök när jag eldar
Hej!
Det ryker mycket när jag eldar. Även när pannan kommit upp i driftstemp. Veden har legat i ca 3 år i luftig vedbod och är torr. Kan det vara att man askat ur dåligt nånstans så det blir dålig syretillförsel? Jag tycker även jag får mycket "corn flakes" avlagringar i förbränningsrummet.. Tänkte bara höra om nå har nån idé. Pannan är en CTC V30 från -97.
Tack på förhand, Filip
Det ryker mycket när jag eldar. Även när pannan kommit upp i driftstemp. Veden har legat i ca 3 år i luftig vedbod och är torr. Kan det vara att man askat ur dåligt nånstans så det blir dålig syretillförsel? Jag tycker även jag får mycket "corn flakes" avlagringar i förbränningsrummet.. Tänkte bara höra om nå har nån idé. Pannan är en CTC V30 från -97.
Tack på förhand, Filip
RG temp? Storlek på ved?Primär - Sekundär luft? Cornflakes brukar det bli i vedutrymmet. Läs i manual till panna ang luftspjäll primär - sekundär troligen har du anledningen till mycket rök där. Har du ingen Rg termometer köp en på Classe O ca 100 spänn, väl investerade pengar.
RG är rökgas temp antar jag. Är det lätt att installera en sån termometer? Veden är till en vardagsrumskamin egentligen så det är rätt smått. Vad menas med sekundär & primär luft? Finns inga spjäll på denna pannan, bara ett som öppnas när man öppnar luckan så det inte ska ryka in. Är nybörjare..
RG= rökgas. Borde sitta en liten bult typ 1/2 tum i anslutning vid skorsten eller vid fläkt eller strax efter. Vid förbränning behövs syre för att få elden att brinna primär-ovanför sekundär-efter elden typ. Googla upp pannan eller leta inst bok och läs på. Det har tagit mig lång tid att förstå och kunna ställa in själlen nästan en hel eldningssäsong. Jag är också ganska nybörjare typ ett år med vedpanna.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Här skrivs det också om samma sak.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/160377-information-om-ctc-v30-vedpanna.html
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/160377-information-om-ctc-v30-vedpanna.html
Det är min tråd jag skrev i vintras när vi precis flyttat hit. Är min panna på bilden. Laddomaten byttes för det felet.
Läste i manualen om sekundär/primärluft och vart man justerade detta. Justerskruvarna var kvar i det "förinställda" läget från fabrik.
Läste i manualen om sekundär/primärluft och vart man justerade detta. Justerskruvarna var kvar i det "förinställda" läget från fabrik.
Det är inte säkert att fabriksinställningarna gäller i ditt fall.Mina fabrikinställningar skulle få pannan att tokbrinna - för mycket primärluft. jag kan inte din panna men prova med att ev sänka primären lite och öka sekundär - här hade det varit bra med en RG termometer för att se att RG tempen inte sjunker under ca 170 grader. En annan sak är att se till att starten på ditt eldande blir rätt när du tänder startbrasan. Jag brukar köra en 10 vedträn ca 5x5 cm och sen tända på med luckan öppen när det bildats en rejäl glödbädd kan man lägga fullt och slå igen luckan. Se då till att det är hyffsat tätt packat med ved så det inte blir övertändning för då kan det leva j-el med puffar o dylikt. Prova kanske din panna funkar liknande eller kanske med en liknande panna som du har kan svara på denna tråd. Veden är viktigare än man kan tro speciellt grovleken tycker jag, samt att det inte blir för mycket luft bland vedträna.
Tak för engagemanget! RG tempen bör inte ligga under 170 då. Hur högt får den stiga? Får bli att skaffa en sån termometer så man har koll på läget. Den ska sitta på rökgången ut då? Du tror det finns nåt förberett gängat hål där nånstans?
Skulle tro ca 250 grader beroende på skorsten, min maxtemp ligger på 210 sedan sotar jag och då hamnar jag på ca 160-170 grader har isolerad rostfri skorsten ca 3,5 meter. 1 m från öppning ca 85-90 grader.
Ja RG term ska sitta just där någonstans vid fläkt början på skorsten, brukar sitta en propp 1/2 tum något sådant, ev en på varje sida så man kan starta och stanna Laddomaten på RG på ena sidan och RG term på andra.
Ja RG term ska sitta just där någonstans vid fläkt början på skorsten, brukar sitta en propp 1/2 tum något sådant, ev en på varje sida så man kan starta och stanna Laddomaten på RG på ena sidan och RG term på andra.
Hej.
Jag har en Perifal Solo Plus, och den är känslig för vedlängden. Kör jag för kort ved händer det ofta att rökgaserna bli svartare, pga att ett hål bildas i glödbädden och luft smiter igenom där istället för genom vedpinnarna.
Din panna har nog sugande fläkt(detn har inte jag), men vedlängden är viktig. Är den för kort kanske det går att lägga kortare ved på tvären innanför luckan. Så har jag varit tvungen att göra. Men det är inte optimalt, då veden som är på tvären brinner upp snabbare än den andra, så man måste kolla till den oftare...
Mvh Gordon
Jag har en Perifal Solo Plus, och den är känslig för vedlängden. Kör jag för kort ved händer det ofta att rökgaserna bli svartare, pga att ett hål bildas i glödbädden och luft smiter igenom där istället för genom vedpinnarna.
Din panna har nog sugande fläkt(detn har inte jag), men vedlängden är viktig. Är den för kort kanske det går att lägga kortare ved på tvären innanför luckan. Så har jag varit tvungen att göra. Men det är inte optimalt, då veden som är på tvären brinner upp snabbare än den andra, så man måste kolla till den oftare...
Mvh Gordon
Hej! Problemet är väl ganska färdigventilerat kanske men jag vill bara hänga på med en liten följdfråga... Silversmeden du skrev om att pannan kan puffa om man inte packar veden ganska tätt, det råkade jag ut för i höstas när jag nyligen blivit vedeldare och höll förstås på att hoppa ur brallorna! Jag har aldrig förstått vad det berodde på men du menar alltså att det är för att det fanns luftfickor mellan vedträna? Det har som tur är inte hänt igen!
Sen angående Filbruns fråga så tror jag också att vedens beskaffenhet kan spela in - det står så i min bruksanvisning (som jag äntligen fått tag ) att veden varken får vara för torr eller förstås inte för fuktig samt att den också ska ha rätt längd för vedmagasinet.
Sen angående Filbruns fråga så tror jag också att vedens beskaffenhet kan spela in - det står så i min bruksanvisning (som jag äntligen fått tag ) att veden varken får vara för torr eller förstås inte för fuktig samt att den också ska ha rätt längd för vedmagasinet.
Läste en tråd nånstans för länge sedan om just puffar och övertändning och där fick jag det förklarat för mig att det är gengaspuffar som antänds. Det bildas vid hög temp gengas och när den antänds i vedutrymmet så puffar det i själlen och ryker ut. Man hör först liksom att det blir lite tyst sedan kommer smällen inte kul... Jag fick det av två anledningar överprimär för mycket öppen och för torr finhuggen ved typ snickerivirke från 70 talet - garanterat torr.d^_^b(obs inte tryckt och inte med färg på)Imsan skrev:Hej! Problemet är väl ganska färdigventilerat kanske men jag vill bara hänga på med en liten följdfråga... Silversmeden du skrev om att pannan kan puffa om man inte packar veden ganska tätt, det råkade jag ut för i höstas när jag nyligen blivit vedeldare och höll förstås på att hoppa ur brallorna! Jag har aldrig förstått vad det berodde på men du menar alltså att det är för att det fanns luftfickor mellan vedträna? Det har som tur är inte hänt igen!
Vedlängd är oerhört viktigt likaså fukthalt har jag märkt, veden ska inte vara snustorr inte heller fuktig men mittemellan (hur lät det där egentligen)
Körde lite björk (ca 10 kubik) i vintras som gått i virkestork o j-a va torr den va tom för torr tycker jag, hade passat i en braskamin kanske men inte i en panna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden