Hej på er!

Jag har köpt en stor gård med 300kvm boyta. Det sitter idag en vedpanna (vet inte märke eller kapacitet för tilfället) i den. Det finns även 4 kakelugnar ihuset som är eldbara. Gården har varit ett sommarboende de senaste 8 åren vilket har gjort att hela värmesystemet är urtappat på vatten osv. Jag vet inte riktigt vad den bästa lösnignen är här, Jag ska självklart gå igenom hela systemet och provtrycka, spola osv för att se så att det inte finns några skador osv.

Det ingår idag ca 4 ha skog till fastigheten vilket gör att jag har i princip gratis ved ett tag framöver. Är det någon mening att dra in jord/bergvärme till huset eller ska jag se över vedpannesystemet och brassa i kakelugnarna över vintern osv? Vad skulle ni gjort i min sits?

Tack så länge!

Det beror nog på vad du orkar /har tid med ..och skick på vedpannan?,Fast elda tycker jag du skall ;)i kakelugnarna .(vedpannan)..Så bo in dig i vinter och känn efter vad du behöver om möjligt göra efter den första vintern...

PX-21 skrev:
Det beror nog på vad du orkar /har tid med ..och skick på vedpannan?,Fast elda tycker jag du skall ;)i kakelugnarna .(vedpannan)..Så bo in dig i vinter och känn efter vad du behöver om möjligt göra efter den första vintern...
Håller med, fast det kommer att ta lite tid med kakelugnarna, tror att tidsmässigt tar de mer tid än ett vedsystem. Kakelugnarna blir liksom en slags toppning av värmen och lite mys, har själv kakelugn och vissa år blir det inte av att man eldar i den. Optimalt eldar man 1-2 brasor per dag i kakelugnen, den är mycket snål på ved. Vedpannan likaså en gång per dag beroende på utetemp i mitt fall -10 grader. d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.