Hej! Jag ska byta panna, och det jag funderar på är vilken?
ska sätta in 3000 liters tank med 2st varmvatten slingor
och en solslinga för framtida bruk.
Dom här pannorna funderar jag på
Molle
Focus 40
gaselle Quick-Up 45
mm
men jag skulle vilja att dom rymde mera ved.
skulle uppskatta lite åsikter om grejorna.

Gaselle 60 eller 80, Inova 50 funkar med så liten tank, men nån m3 till skadar inte.

Focus 40 värmer 2,25 kubik på ca 4 tim till ca 85 grader två ilägg grov björkved starttemp ca 30 grader i tankarna. 1 fullt ilägg i kväll www.e-logger.se/pub?Tallbacken

Redigerat:
jag köpte en viessmann vitoligno 100s 40kw. har inte monterat ännu men har tagit hål ner till källaren så förhoppningsvis får vi börja ta in grejjer snart.

hur som helt så kollade jag på deras hemsida och tyckte att pannorna såg robust och "bra" ut.
30kw och 160 liter ved.lät ju jäkligt bra.
trodde inte att det var lönt att ens höra om pris men provade skicka ett mail till dom med mitt telefonnummer.efter någon vecka ringde janne på viessmann upp och det är helt klart den trevligaste vedpannesäljaren jag fått prata med.
rekomenderat pris på den var 32+moms.men dom påstod sig ha en visningspanna som jag kunde få köpa till bra pris vilket visade sig vara något annat när dom skulle skicka den.det var en 40kw med 190liter vedutrymme. listpris:37+moms
så det blev den till slut och jag är mycket nöjd efter att ha fått hem och inspekterat pannan.

660kg kärlek.;)

går inte att köpa direkt från viessmann utan man måste gå genom en rörfirma.ingen återförsäljare alltså utan bara en mellanhand.jag skulle få gå genom vilken firma jag ville.
så i praktiken kan man ju komma undan väldigt billigt om man är kompis med en rörkrökare och kan köpa direkt från generalagenten.

men tycker endå att du ska kolla upp vad du kan få för priser på samtliga pannor du kan tänka dig.listpris och ditt pris kan skilja mycket som i mitt fall så kostade pannan 14tusen under listpriset.

hadde tänkt samma vattenvolym som dig ochså vilket 30kws pannan hadde fixxat men fick så bra pris på 40in så det blev överdim istället.huset förbrukar ca 10kw/timme när det är som kallast(-30 och neråt).
så ska aldrig behöva elda mer än ett inlägg per dygn om jag har nog mer acktank.

och nej jag är inte försäljare själv utan bara riktigt nöjd med min affär än så länge.

men hadde det inte blivit den här pannan så hadde jag nog köpt en effecta.
annars tar väll ladan 40 180 liter ved också?

funderar på pannorna du skrev i listan.
molle kostar 26tusen
focus 40 kostar ungefär 26 den också
gasellen däremot kostar ca 40+moms.den är ju dubbelt så dyr som dom två andra.

men gasellen tycker jag ser riktigt fin ut tror det är en jävligt fin panna.
kollade på den faktist tills jag såg att vedsols prislista är + moms.

Redigerat:
;)Hej igen! Vad kostar en tank 3m2 med 2 st vv slingor och en solslinga,
jag ska sätta den där oljetanken stog. Jag vill ha den gärna 90-100cm bred
för isoleringens skull. Jag har haft 4st olika anläggningar och hade tänkt
bygga den sista på 10-20 år...
ps Molle har förhöjningsats till 150l vedvolym.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.