Hur vill analog att det ska vara kopplat?

Hela vitsen med dubbla blandningsventiler är att kyla botten av tanken så mycket som möjligt och toppen av tanken så lite som möjligt för att få bästa tänkbara skiktning.

Samma sak åt andra hållet, värm inte tankbotten i onödan.

Jag brukar alltid koppla returen från VVCn till inloppet av den övre slingan. Och istället för en injusteringsventil sätta en tempstyrd vvc-pump eller en tempstyrd flödesbegränsning.

mfstyle skrev:
analog,
jag tänkte att det skulle vara bra för självcirk. och något annat, vad vet jag? Men då är det kanske ingen ide att ha större än vad det är för ansl. på pannan om jag förstår rätt?
Men vad ska dimensionen vara på radiatorkretsanslutningen? Om cirk.pumpen har 40R ska man ha samma på rören eller? Och en strypventil på returen.
Är der verkligen R40 på pumpen? Oftast så är ju anslutningen på pumpen avsedd för en unionkoppling som sedan är typ 1" /R25 i andra änden. DVS DN25 rör.

Och ja, en injusteringsventil på returen är alltid bra, och helst om du nu haft självcirksystem innan.

Det står ansl. 40R i katalog, men det det blir som du säger med unionkopplingen . Fast nu så har jag gått ner till 22cu, då det inte verkade finnas ngn vits med större.
Just nu när man sitter med alla papper, mått, kataloger och ritningar så blir det lite mycket. Detta är utan tvekan det största projekt som jag gett mig på. Och snart är det ju dax för upp till bevis för familjen...
Så det här med att koppla in vvc och returen i den övre slingan, blir det som till förrådsberedaren i mitt fall då? Om du kunde visa med bild skulle jag fatta lättare och vad man behöver mer för delar.

Sedan så har jag kommit till den så (o)gillade syr 5076. Nu är det så att jag inte är en van eldare. Känner ännu inte min anläggning och då känns det ganska bra att ha mkt säkerhet. Vad jag nu funderar över är ett smidigt sätt att montera den? Hur jag menar, så att den inte är i vägen men ändå gör jobbet.

Hittade en skiss som _ap_ har postat i en tidigare tråd om hur jag menar med vvc kopplingen.

Här värmer man inte undre slingan och sista blandventilen kan alltid blanda ner till rätt temp.

Din beredare blir ju istället för övre slingan.

Och ang SYR vent. sätt en 3065 om pannan har inbyggd kylslinga annars strunta i det helt och hållet tycker jag.
Se till att ha en säkerhetsventil med svallerrör direkt vid utloppet på pannan.

Pannan slår ju av fläkten om det blir för hett så du har ingen risk för torrkokning.

När jag skulle koppla ihop min anläggning med acktank som matas med värme från pelletspanna och solfångare.
Fick jag tipset att montera blandningsventilerna (dubbla eftersom jag har två slingor i tanken) så lågt som möjligt. Detta för att de inte skall utsättas för varmt vatten (från tanken) 100% av tiden. Om de gör det så "kroknar" termostaten i blandningsventilen och måste bytas, dvs blandningsventilen fungerar dåligt. Men bara genom att montera ventilerna lågt så utsätts de endast för varmt vatten när tanken är fullladdad. Dvs samma temp från topp till botten.

Har också funderat på det här med VVC och hur man skall koppla in det till de dubbla slingorna. Nu har jag ej ännu kommit till skott med kopplingen men min tankeskiss säger att jag hade anslutit den till punkten mellan de olika slingorna, för att slippa värma tanken nedre del (slinga) när den har lägre temp än VV. Samt även kopplat in en termostat som stoppat VVC när rätt temp kommer fram till pumpen i kombination med en timer eller en rörelsesensor som det skrevs tidigare om (tack för det tipset).

När jag gått och tänkt lite på det hela med vvc idag så känns det ganska klart att man skulle skicka tillbaka vvc-n till övre slingan eller beredaren då ju det vattnet ändå måste anses som rätt varmt. Tack för bilden!
Syr. Ja vad skall man säga. 3065 kyler ner via kylslinga. Hur många liter går det åt? Svårt att svara på , eller hur? Som sagt jag är (ännu) ingen van eldare, men jag tänker väl mig att jag inte vräker in ved hur som helst när tankarna börjar bli laddade. Så frågan är då, med 3/4 laddade tankar och strömavbrott, en skvätt vatten i hydroforen, halvt vedinlägg (hur mycket det nu är?) vad händer? Skulle laddomatens "tillåtelse" till självcirk. klara det hela?
5067, den gör samma sak fram till att vattnet i hydroforen är slut. Sedan släpper den ut ånga som bildas och pågår det tillräckligt länge så torrkokar pannan men man har undvikit en smäll.
Men hur är det med säkerhetsventilen, släpper inte den ut ånga om trycket blir tillräckligt?

Och när jag ändå är igång, det börjar ju bli trångt i pannrummet. Kan man ha 2 st 200l tryckexp.kär istället för 1 st 400l? (400 är ju nästan 80 cm). Var kopplar man sedan in detta i anläggningen?

Sedan en fråga ang. tappvarmvatten; ventilkombination som innehåller säkerhets-, back-, avstängnings- och vacuumventil. Behövs detta, och isof var sitter de? Nu börjar det gå runt igen...

jag vill tipsa om kotly.com.jag köpte mitt expansionskärl där.dom är mycket smalare än expantionskärlen från rinkaby och billigare desutom.men följer inte med någon säkerhetsventil.

men största kärlet är 320liter.det är 48cm i diameter och 190cm högt.kostar 2000+ frakt.
frakttiden tror jag tog runt 10-14 dagar.(börjar vara ett tag sen nu)

på kalla sidan kopplar du expantionskärl.på returröret till laddomaten måste ju funka.där tänkte jag koppla mitt.

edit:
lite avundsjuk på pannan du valde.v40in ser mycket fin ut.
blev/blir det med eller utan lambdasond?

Hej Olle! Inte ska du vara avis på pannan. Jag har inte köpt ännu ;) Du, jag vet inte vilket det blir ännu. Lambda = slipper ställa in luft själv och möjlighet att styra 2 shuntgrupper ifrån pannan. Men det kommer jag ju inte att ha ngn användning vad jag vet. Så då skulle det väl handla om ännu bättre förbränning då. Fast det kanske ändå lutar mer åt utan L. ? kotly.com ,skall genast gå in och kolla. Tack för tippset

Sedan en fråga ang. tappvarmvatten; ventilkombination som innehåller säkerhets-, back-, avstängnings- och vacuumventil. Behövs detta, och isof var sitter de? Nu börjar det gå runt igen...
För att nu inte alla ska tänka herre min skapare, skall han försöka bygga ihop ngt.. Men jag tänkte som så att det skulle räcka med backventil. Då ju beredaren inte kan "hänga sig" och göra hur varmt vatten som helst.
Gärna synpunkter på resonemanget ang. syr tidigare i tråden...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.