17 503 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Hur isolerar man bäst en ackumulatortank?
Hoppar in här lite med ett inlägg, hade jag varit du TS så kolla ichgarys tank ett föredöme. Jag iof 3 tankar med pur och trodde att det skulle räcka, men efter att ha isolerat tankarna med 30 cm stenull och lika mycket uppe och byggt in i gipsbunker så kan jag säga att det är REJÄL skillnad. Kunde likaväl köpt oisolerade tankar och isolerat själv. Ska nog öka på till taket uppepå ca 60 cm när jag får lite stenull över.
Hej,ma skrev:
Jag skall bygga in mina tankar i sommar med. Jag har två st runda tankar, och jag kommer spruta med lösull med 300mm på de minsta ställena. En sak som jag har läst mig till är att man helst skall göra inneslutningen så lufttät som möjligt, så att luften står stilla och inte byts ut i onödan.
Jag har tänkt att bygga en "låda" i spånskiva, och klä den invändig med åldersbeständig byggplast. Just spånskiva är ett material som inte är lufttätt, där är nog gips mycket bättre.
Mvh Gordon
Varför spånskiva? Stålreglar och gips - brandsäkert. Inte för att det ska brinna just där men ekonomiskt fördelaktigt och enkelt.Mitt tipsGordonE skrev:Hej,
Jag skall bygga in mina tankar i sommar med. Jag har två st runda tankar, och jag kommer spruta med lösull med 300mm på de minsta ställena. En sak som jag har läst mig till är att man helst skall göra inneslutningen så lufttät som möjligt, så att luften står stilla och inte byts ut i onödan.
Jag har tänkt att bygga en "låda" i spånskiva, och klä den invändig med åldersbeständig byggplast. Just spånskiva är ett material som inte är lufttätt, där är nog gips mycket bättre.
Mvh Gordon
Hej.silversmeden skrev:
Jag har mina tankar i ett rum(vedförråd) vägg i vägg med pannrummet, så det är nog ingen fara med brandrisken. Fördelen jag ser med spånskiva är att den tål att köras på med skottkärra bland annat. Sen är mina nuvarande tankar inbyggda i spånskiva, så jag får lite över när jag river ner det.
PS. Jag skickade dig ett PM innan idag, svara gärna på det om du har tid
Mvh Gordon
Svarat! Satt vid en annan dator tidigare och PM:et gick tydligen inte iväg av någon anledning. Såg att jag hade fler PM märkligt att det inte syns på mail eller uppe vid min profil på typ inkorg.GordonE skrev:Hej.
Jag har mina tankar i ett rum(vedförråd) vägg i vägg med pannrummet, så det är nog ingen fara med brandrisken. Fördelen jag ser med spånskiva är att den tål att köras på med skottkärra bland annat. Sen är mina nuvarande tankar inbyggda i spånskiva, så jag får lite över när jag river ner det.
PS. Jag skickade dig ett PM innan idag, svara gärna på det om du har tid
Mvh Gordon
Så du menar att "mitt" alternativ med 30+60cm blir betydligt bättre än färdigisolerade?silversmeden skrev:Hoppar in här lite med ett inlägg, hade jag varit du TS så kolla ichgarys tank ett föredöme. Jag iof 3 tankar med pur och trodde att det skulle räcka, men efter att ha isolerat tankarna med 30 cm stenull och lika mycket uppe och byggt in i gipsbunker så kan jag säga att det är REJÄL skillnad. Kunde likaväl köpt oisolerade tankar och isolerat själv. Ska nog öka på till taket uppepå ca 60 cm när jag får lite stenull över.
Skulle väl vilja säga det så här:beroende på vad det kostar och bästa isolering, så stenull hade jag tagit,de säger att PUR är dubbelt så mycket bättre men det beror väl på vilken tjocklek man har plats med. Lite plats och då menar jag 10 cm= PUR mer än 30= stenull.ma skrev:
Jag stack in handen i våras när jag hade 90 grder i topp utanpå min PUR isolering o j-a va varmt det va, som tur va låg det ca 20 stenull utanpå, och mer ska det garanterat bli.
Isolering av tankar och rör är oerhört viktigt har jag märkt mycket värme försvinner just där, där det inte SKA försvinna!
Klicka här för att svara