Tjenare,

Har letat några varv men inte hittat något bra svar på hur en kulvert ansluts på bästa sätt.
Förutsättningar:
Har två stycken 1500 liters acktankar i pannrummet och en mindre tekniktank i huset som skall kopplas ihop med kulvert som skall styras av laddomat31.
Hur skall kulverten anslutas till de två tankarna i pannrummet? Måste den sitta på egna uttag i tankarna, eller går det att koppla på den på rören för tillopp/retur från vedpannan???

Fördelar/nackdelar, eller blir det helt enkelt fel??

//A

Redigerat:
Koppla på stigare och retur från pannan. Fördelen är att du får värme till huset snabbt.

Termoventiler rek separata uttag men jag har gjort som TOBBE E skrev i sitt inlägg

Jag själv kopplade inte som jag skrev utan laddar i sidan på tanken och tar kulvert matningen i toppen på tanken vilket jag ångrar. Så om tanken är helt urladdad så tar det en stund att värma upp toppen på tanken och sen få värme i kulvert.

Ok,
Det verkar med andra ord inte vara några problem att gå direkt på stigare o retur med kulverten. Eller har du upplevt några nackdelar HJFF1969 ??

Termoventiler rekommenderar som sagt separata uttag för kulverten, men jag slipper helst det eftersom jag då måste borra/svetsa i dessa anslutningar som i dagsläget inte finns i mina tankar...

//A

Har inte provat det ännu då jag inte anslutit huset, men jag räknar med att det är det bättre alternativet då du kan strypa in överföringen så att du kan ladda slavtanken utan att blanda om i huvudtanken, du får också snabbt värme direkt pannan börjar ladda samt att du inte behöver massa uttag på tankarna.

Jag har också kulverten på stigare/retur. Fungerar jättebra. det enda jag märkt är att shuntstyrningen får jobba lite mera om temperaturen varierar. Det blir ju trögare om man tar ifrån tanken.
Jag hade nog inte gjort på något annat sätt om jag gjorde om installationen.
(Innova 30+3kbm)

Hej,
Väcker denna gamla tråd igen för en liten följdfråga.
Kulvertanslutningen kommer att göras direkt på stigare och retur som föreslagits tidigare, och nu funderar jag på den mer exakta placeringen.
I termoventilers dokumentation så ansluts radiatorkretsen diagonalt för att få lika rörlängd till tankarna. Om man som jag endast har två tankar så undrar jag om man inte kan placera dessa anslutningar mitt emellan tankarna vilket ju ger mer eller mindre exakt lika långa rör till tankarna.
Laddningen från pannan kommer att ske diagonalt enligt termoventilers exempeldokumentation.

Vad säger ni som kan ??

//A

Det fungerar bra för min del.

Gjorde även så att jag har kranar så att jag kan stänga av en tank om jag vill, det enda problemet för min del är att kulvertreturen söker sig tillbaks till tank (tungt vatten) istället för att gå upp till termiska ventilen som ska skydda kulverten mot temp högre än 80 grader, istället går varmt vatten upp till TV och detta innebär att flödet sker 2-vägs i samma rör!

Ovanstående gäller endast vid väldigt lågt flöde och före jag installerat slavtanken i huset och är nu inget bekymmer längre:)

Ok, tackar för snabbt svar. Då blir det till att koppla kulverten mitt i eftersom det uppenbarligen fungerar bra för dig:)
Ja ibland går inte vatten den väg man tänkt, men det var inget permanent problem så då får det väl gåd^_^b

Använder du termovar ventil för att hålla temperaturen i kulverten?

//A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.