Hej!
Har tidigare ställt lite frågor här om ett pannbyte jag ska utföra. Har nu hittat en begagnad atmos dc30 panna.
Den befintliga pannan som ska bytas ut har rökrörsanslutningen rakt upp och vinklas därifrån in i skorsstenen. Atmos pannan har sin anslutning bakåt. Så min fråga är hur det blir med sotlucka på röret?
Har bara erfarenhet av pannor med anslutningen uppåt.

Har även funderingar över den tryckande fläkten som sitter i denna atmos panna. Har noterat att det sitter en sugande fläkt i de nyare pannorna. Vad är för o nackdelarna?

Redigerat:
På atmos tror jag inte det är så stor skillnad om det är sugande eller tryckande fläkt. dom brukar ryka in när man fyller på ved om inte man väntar tills det nästan brunnit ut.

Får man sätta en 90 graders vinkel bak på pannans anslutning och ansluta det till det befintliga röret från skorstenen?

Borde funka bara du sätter en sotlucka där så sotarn kan sota.

kulle
Varför inte ta upp ett nytt hål och mura igen det gamla ?
Det blir både bättre och billigare.

Jodå har varit inne på det med..Men fick tanken att sätta en 90 gradare då jag har ett par liggandes o skräpa...Men kan hålla med dig att det vore bäst att ta ett nytt hål. Snyggare om inte annat om man nu ska se det på det viset..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.