N
Norrlandskusten: Ang. montering. Se tex sid 6 i Contura-beskrivningen för installationsexempel. http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Conturakassetten_se.pdf
18 svar · 15,7k läst
K
koffer: wirspo 2*32 300kr+moms/meter Är det ett bra pris??
0 svar · 2,7k läst
J
JoakimSamuelsson: Ni som har Thermia/AriTerm biomatic hur stora expansionkärl använder ni. Tänkte först o främst slutna system. Sedan undrar jag hur ni kar det kopplat. Tar ni expansionsutgången på pannan direkt till expansionskärlet?
0 svar · 1,0k läst
Gulfxx
Gulfxx: Har inget mot vattenmantlade kaminer och kakelugnar ! Tycker bara att på en kamin bör man ha som på min tidigare kamin en Andersen scan 8.2 täljstenen på utsidan i stället och gärna såna här värmeskyddande plattor inne i eldstaden . Den kaminen brann mycket rent och effektivt den ! Rent och fint i skorsten med . Denna Handöl 10 sotade mycket mera ! Kan ioförsig nämna att jag eldar
7 svar · 6,4k läst
R
Rikardalbers: Funderade på om man skulle kunna göra ett rör som går från den gamla anslutningen och upp till anslutningen på pannan? Röret blir då ca 1.2meter.
1 svar · 1,5k läst
P
PappasHammare: 45 & 90 funkade inte.... Det blev rakt upp 90grader och sen en 22graders.... En 45a funkar inte alls. Noll poäng till alla... :)
6 svar · 4,9k läst
O
olle_k: det är faktist en 4030 från börjar.för gammla pannan hadde inbyggd beredare. nu har jag tagit bort ena pumpen och kontrollpanelen och då har jag istället en laddomat 10. jag har beredaren i tanken
21 svar · 4,6k läst
Z
Zynx: [citat] Yeah om man tyckte det var värt slitet med 200kr/kbm och sedan köra det en 10-15mil...
71 svar · 17,7k läst
A
Ante78: Ok, tackar för snabbt svar. Då blir det till att koppla kulverten mitt i eftersom det uppenbarligen fungerar bra för dig:) Ja ibland går inte vatten den väg man tänkt, men det var inget permanent problem så då får det väl gåd^_^b Använder du termovar ventil för att hålla temperaturen i kulverten? //A
9 svar · 2,5k läst
E
exerg: Har sedan 15 år tillbaka en kökspanna, vattenmantlad pelletskamin , äldre värmepump -82 samt 15 kvm sol inkopplat mot 2 st 750 liters tankar. Kaminen o kökspannan har separata rör fram till tanken och har laddventiler. Termostat i mitten på tanken avbryter p-kaminens drift då tex kökspannan eller solen har värmt upp tankarna högre än vad kaminen tänkt göra.V-pumpen ,som har fast
11 svar · 1,7k läst
slipperman
slipperman: När jag försökte köra min laddpump med 78-graderstermostat så hade jag liknande problem att panntempen blev för hög och fläkten slog av. När jag bytt till 72-graders har jag fått en mycket stabil process. Om du har moddat pannan så den ger högre effekt kan det mycket väl vara så att du behöver gå ner något ytterligare i laddtermostat.
1 svar · 965 läst
E
Euan: 2799 http://shop.covarme.se/product.php?id_product=90
5 svar · 2,1k läst
jespek
jespek: Övertrycksfritt ! Har studerat tråden Matss, jag tror nu att jag kommer att trycksätta hela systemet istället, och slopa kulvertslingan och koppla kulverten direkt på ac-tanken. Kommer att handla av Kotly.pl bra priser:D, Nu är frågan: spelar det någon roll vart man kopplar in tryckkärl? Måste dom ha samma storlek, om flera kopplas ihop? Kan dom sitta på olika ställen i systemet? (en
9 svar · 1,5k läst
N
noone70: Hej! Har precis fått vår insats inmurad men muraren ä rnog en av Sveriges, kanske rent ut av europas yvigaste människa så han har lyckats kladda puts lite var stans, bla på själva insatsen. Vad är bästa sättet att göra rent insatsen? I lumpen använde vi fett när vi rengjorde metall men det är väl knappast en bra idé på en kamin?
0 svar · 642 läst
L
LaT: Rökgastemp? Spjäll?
5 svar · 7,7k läst
P
pr95: http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/Svensk%20MTCV_A4_Loesblad.pdf
57 svar · 8,8k läst
B
Belissimo: Jodå har varit inne på det med..Men fick tanken att sätta en 90 gradare då jag har ett par liggandes o skräpa...Men kan hålla med dig att det vore bäst att ta ett nytt hål. Snyggare om inte annat om man nu ska se det på det viset..
5 svar · 2,0k läst
I
Izvek: blev det att du köpte någon stoker från kotly?
2 svar · 3,9k läst
Gusan
Gusan: Fröling har man ju hört att dom ska vara bra, men jag var inne och kollade på deras hemsida och det finns en panna som har 36 kw och 210 l ved, och en med 45 kw med 210 l ved, det enda som jag såg var skillnad var att den på 45 kw väger 10 kg mer, är det någon som har koll på vad det är för skillnad? Är det någon som vet vad dom kostar? /Gusan
30 svar · 5,7k läst
P
pyerdarn: han behöver ingen ve som har direkt el :P bara pengar
2 svar · 1,5k läst
Gulfxx
Gulfxx: Jag har haft en super bra kamin och har ett kanonbra tipps ! d^_^b Den kamin jag hade var scanspis Andersen 8,2 ! Men jag tycker du ska sattsa på den modell som är snäppet större Scanspis Andersen 10 ! Den tar halvmetersved ! d^_^b Den måste det vara en otrolig kapacitet i ! http://www.eldabutiken.se/1/sv/scanspis/scanspis-andersen-10.php
2 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Hmm...det är inget magiskt med takhuven. Det enda som är lite anpassat är att hålet på toppen är anpassat mot röret och den avslutande "hatten" så att det inte kommer in vatten där. Dessutom finns det en stagning inuti som fixerar röret i huven (om det är röret som fixeras i huven eller tvärtom kan man ju fundera på). Inget av detta är några svårigheter att fixa för en plåtis
7 svar · 6,0k läst
T
Taken: [citat] Har varit ett tag sedan jag rapporterade här, men man eldar ju inte så ofta nu under sommaren så det tar ett tag att testa ändra inställningar. Under förra eldningen för en vecka sedan så öppnade jag bypass-strypningen så mycket som det gick utan att jag började få för varmt vatten in i pannan, och det var en hyffsad bit det gick att vrida den innan det blev för mycket. Så
48 svar · 24,6k läst
S
silversmeden: Svar ja, blir väldigt torr och brinner mycket häftigt och ger mindre värme. Har provat ved som är mycket gammal ca 50 år och den veden brann upp som papper, ändå var den hård och tung.
5 svar · 3,6k läst
D
Daniel 01: Jag har en Janfirepanna med manuell uraskning som jag har eldat ca 6,5 ton pellets i hittills, under den tiden har jag askat ur fyra gånger. Den hade nog egentligen klarat sig med tre uraskningar men det känns onödigt att köra tills den blir överfull. Allt är väl en fråga om hur stort utrymme det är för aska i pannan.
3 svar · 1,7k läst
A
Avemo: Nog för att spisar är olika svåra att få drag i, men det som exerg beskriver är långt besvärligare än någon spis jag eldat i. Det kan inte vara normalt. Min erfarenhet är att hur djävlig spisen än är kan man stänga dörren efter 10 minuter. Är det bara någon eller ett par dagar sedan man eldade behöver man inte öppna dörren alls. (Om det är murad skorsten). Är
4 svar · 4,6k läst
G
Grabbben: Finns det någon som konverterat detta luftburna elvärme aggregat till vattenburet, med värme batteri eller nått liknande?
0 svar · 1,9k läst
B
Betula_Pendula: Vi håller precis på att köpa en ny köksspis då våran nuvarande är från 61, och vi funderar på att köpa från Italien istället för här hemma, den vi tittat på kostar ca 26000 här hemma och 16000 i Italien, så stor priskilnad... Till saken, vi har fått tipset att köpa en kökspanna som också säljs här hemma, dvs samma modell, då skall det inte vara något problem, för då
6 svar · 3,1k läst
S
silversmeden: [citat] Ja tänk så lätt det kan va egentligen.... skolexempeld^_^b
9 svar · 1,6k läst
M
Matss: [citat] Som sagt: om en lågt placerad säk öppnar pga att det kokar så kan hela vattenvolymen tömmas ut, inte kul även om pannan skulle överleva. Sätt ingen säk lågt, vill du ha flera så sätt flera på pannan eller högre.
27 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.