Nu har jag bestämt mig för att byta panna(har en Jämä 80Kw från 1979), samtidig vill jag optimera anläggningen.
Har idag en kulvert in i huset ca 20 meter som jag tror är kopplat på en kulvertslinga i 2500 L
ackumulatortanken, den slingan är ett stängt system med expansionsbehållare. Detta är väl för att husets högst placerade element är över pannan/tank expansionskärl läge? Tempen i ackutanken sjunker fortare i toppen än i botten, och det känns ju inte rätt, eller tänker jag fel? Jag har tänkt skaffa en 500 l slavtank i boningshuset med laddomat 31 kulvertstyrning, och sedan ladda genom en plattvärmeväxlare för att hålla de 2 system avskilda. Frågan är bara om man skall placera växlaren på huvudtanken eller på slavtanken? Sedan är det också frågan om jag skall byta ut kulverten, nu när snön icke ligger tjock, smälter ett en meters brett stråk, det skvallrar väl om att isoleringen icke är den bästa?!! Är dock Aquawarm koppar 28mm enkel rör x 2, men isolering försämras kanske under små 30 år?
Tänkt panna Baxi Inova 50Kw.
Tankar och funderingar mottages tacksamt.

För det första ska jag säga att jag är inte en expert på området men efter att ha läst på skulle jag göra enligt följande, andra kan tycka olika :
1. köra så låg vatten temp som möjligt in till huset eftersom förlusten då blir mindre än att köra högtemp vatten via växlare för att ladda över till tank i huset.
2. Har du så stor förlust att snön smälter så är det nog något fel eller för hög temp på vattnet.
3.Exp. kärl kan du väl koppla till systemet utan växlare om det är tillräckligt stort exp kärl minst 10 % av totalvolymen altså 2500 liter + vatten i systemet ta till ordentligt= bättre än för litet.
4. Pannan du tänker på säger många är mycket bra, skulle själv vilja ha en sådan men hela mitt system kostade lika mycket som den pannan.

Varför en värmeväxlare?

Tycker att 3m3 är lite lite till en så kraftig panna..

Hur stor yta ska du värma?

Redigerat:
Kan fortsätta med kulvertslingan men misstänker att den endast ligger i toppen av tanken och förstöra skiktningen, annars får jag trycksätta hela systemet, men iden med växlaren är att fortsätta med samma uppsättning, dock utan kulvertslingan.
Pannan och tanken är vad som stod här då jag köpte huset.

Du måste ha något i huset för att få upp trycket till din högsta radiator i ditt nya system..

Tanken med värmeväxlaren är bra om du ska behålla tanken du har, så att du kan få nytta av hela tanken..

Men en shuntstyrning skulle väl fixa biffen lika bra fast lite billigare än en värmeväxlare, och satsladda tanken i huset för att minimera förlusterna.. Jag har ingen erfarenhet av det, men dit finns folk här på forumet som har bättre koll :)

Ja tanken är endast 2400l, tror dock att dom använde flisstokeren mest, men jag har inge flistugg och ingen skog. Huset är på 280 kvm

Bättre att inte fylla pannan full när det är varmt än gå ner i pannstorlek.

Varför inte koppla tanken direkt på kulverten och köra trycklöst?? Då slipper du tank inne och VVX, minst jobb också...

Nu är pannan 30år gammal och inte speciell effektiv. Den skall "matas" mycket, jag räknar med avsevärd minskning i vedförbrukning. Jag kan väl inte koppla kulverten direkt på tanken, med tanke på mina högt placerade element.

Jo, det var precis det jag menade. Läs tråden övertrycksfritt.

Kulvertslinga är värdelöst i avseende energilagring.

Övertrycksfritt ! Har studerat tråden Matss, jag tror nu att jag kommer att trycksätta hela systemet istället, och slopa kulvertslingan och koppla kulverten direkt på ac-tanken.
Kommer att handla av Kotly.pl bra priser:D,
Nu är frågan: spelar det någon roll vart man kopplar in tryckkärl?
Måste dom ha samma storlek, om flera kopplas ihop?
Kan dom sitta på olika ställen i systemet? (en i pannrummet och en i källaren vid slavtanken)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.