Matss skrev:
Ovanför pannan eller på övre uttag är högt. Att sätta en säk lågt ät vansinne, likafullt görs det pga okunskap.

Fläkt som stannar vid övertemp, säk och laddpaket med självcirkulation är tre säkerhetssystem
Det där var bra skit!

Eftersom jag redan har en syr liggandes, för kommunalt vatten, som jag inte har.....

Ähh.. va fan. jag klämmer in den. Det kommer säkert nån stönk*k från kommun o jävlas om jag inte sätter dit den.

Tack forat för ljus i mörkret. Minst 3-4 stora misstag jag skulle gjort utan er.

Matss, om jag har tagit ledningen till tryckexp.kärlet från understa uttaget på tanken ska jag då ta bort säk.ventilen, eller flytta upp uttaget? Tanken med att ansluta lågt var väl låga värmeförluster, men säkerhet går ju före. Hur ska man resonera egentligen, att det är bra med säk.ventiler på flera olika ställen eller bara en?
Sedan undrar jag om du menar att det inte är en given placering utav ventil direkt ovanför pannan. Skulle man lika gärna kunna sätta den på tanken?!?

Silversmeden! Tack för länken ang. säkerhetsanordning nr 55. Det känns alltid bra med skärp och hängslen. Det blir nog till att kontakta dig senare och kanske be dig om mer info hur man ordnar till det på bästa sätt.

mfstyle skrev:
Hej igen!
Det var mycket på en gång...
Matss, det jag vill uppnå är en säker anläggning som klarar kraven, det med tre av varandra oberoende säkerhetssystem. Vill ha det säkert, då pannrummet ligger i källaren utav huset. Skall man ha säkerhetsvent. högt? Jag trodde man skulle ha den direkt ovanför pannan? Var hade lämplig placering isf varit?

GordonE, det verkar som det finns en till som tror lite grann på att strypa kylslingan.

Silversmeden, håller med dig det borde räcka med det som du nämner. Just nu så har jag bara en säk.ventil i anläggningen, eller två. En till pannan, och en till tryckexp.kärlet. Var skall man sätta in fler någonstans?

Smurfen, jag var väl löjligt rädd för att det ska komma in en massa nytt vatten i mina gamla järnrör och få dom att rosta sönder. När jag pratade med syr tillverkaren så sades att när vattnet i hydroforen tog slut skulle syren släppa ut ånga. Så vad jag nu kommer fram till är att syren kan förhindra att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut ånga, eller tänker jag fel?
Frågan är varför säkerhetsventilen skulle öppna då är det nått fel och det ska det väl inte bli så ofta. Men ska du uppfylla reglerna ska det sitta en syr ventil just för att förhindra att säkventilen öppnar och släpper ut ånga så egentligen kanske säkventilen ska sitta lågt hos dom som som fuskar och eldar utan syrventil borde bli mindre risk för ånga då men hur som helst har aldrig hört att nån kollar om man har syr men är man rädd om dom som vistas i pannrummet är den bra.

smurfen72 skrev:
Men ska du uppfylla reglerna ska det sitta en syr ventil just för att förhindra att säkventilen öppnar och släpper ut ånga så egentligen kanske säkventilen ska sitta lågt hos dom som som fuskar och eldar utan syrventil borde bli mindre risk för ånga då men hur som helst har aldrig hört att nån kollar om man har syr men är man rädd om dom som vistas i pannrummet är den bra.
Finns absolut inget som säger att det ska finnas SYR och att anledningen skulle vara att inte skålla folk med ånga är en ny myt.

mfstyle skrev:
Matss, om jag har tagit ledningen till tryckexp.kärlet från understa uttaget på tanken ska jag då ta bort säk.ventilen, eller flytta upp uttaget? Tanken med att ansluta lågt var väl låga värmeförluster, men säkerhet går ju före. Hur ska man resonera egentligen, att det är bra med säk.ventiler på flera olika ställen eller bara en?
Sedan undrar jag om du menar att det inte är en given placering utav ventil direkt ovanför pannan. Skulle man lika gärna kunna sätta den på tanken?!?
Köra utan säk är inte att rekommendera då äventyrar du hela huset. Lågt placerad riskerar du bara pannan.

Säkerhetsventilen ska sitta så att ånga letar sig ut den vägen, vill man ha redundans på säk kan man montera flera, men högt som sagt. Monteras en lågt finns ju risken att den öppnar först och tömmer systemet på vatten.

Förtydligande: Med högt menar jag upptill på panna eller högre.

Matss resonemang håller måttet tycker jag och är att rekommenderas, smurfen72 jag vet inte varför du ska trilskas med SYRen, som jag skrivit tidigare eldar man pannan normalt så blir det svårt att få den att koka. Och kokar pannan så öppnar säk och är man rädd för ångan är det väl bara att dra ett rör till utsidan av huset. Nä konkreta svar till TS han ville ju helst inte ha SYR j..eln. TS det kommer väl ingen från kommunen och ska rota i din anläggning och se om du har SYR, varför?

Matss skrev:
Finns absolut inget som säger att det ska finnas SYR och att anledningen skulle vara att inte skålla folk med ånga är en ny myt.
Eftersom du vet kan du väl upplysa oss om hur reglerna är och hur man uppfyller kravet utan syr inget snack om självcirkulation mellan panna och tank för det funkar inte och är inte godkänt. Vart tror du ångan tar vägen ?

silversmeden skrev:
Matss resonemang håller måttet tycker jag och är att rekommenderas, smurfen72 jag vet inte varför du ska trilskas med SYRen, som jag skrivit tidigare eldar man pannan normalt så blir det svårt att få den att koka. Och kokar pannan så öppnar säk och är man rädd för ångan är det väl bara att dra ett rör till utsidan av huset. Nä konkreta svar till TS han ville ju helst inte ha SYR j..eln. TS det kommer väl ingen från kommunen och ska rota i din anläggning och se om du har SYR, varför?
Jag skapade inte denna tråden men du menar nog mig som Ts.

Joo.. För att personalen på miljö o hälsa samt stadsbyggnadskontoret i min kommun Bär pistolkoppel, bruna skjortor samt bryter på tyska.
En är extra bitter, dels för att muren föll, dels för att han inte klarade intagningsprovet till parkeringsvaktshögskolan.

silversmeden skrev:
Det är inte jag som trilskas det är reglerna som gör att det är enklast med syr annars måste man kunna bevisa att man har en annan lösning tex ups som är lika bra eller öppet kärl.

Elffors skrev:
Jag skapade inte denna tråden men du menar nog mig som Ts.

Joo.. För att personalen på miljö o hälsa samt stadsbyggnadskontoret i min kommun Bär pistolkoppel, bruna skjortor samt bryter på tyska.
En är extra bitter, dels för att muren föll, dels för att han inte klarade intagningsprovet till parkeringsvaktshögskolan.
TS det är du. Vem på ditt kommunkontor har utbildningen att kunna bedöma om din anläggning är godkänd eller inte? Vad jag vet så bryr sig inte kommunen ett dugg om din anläggning, det är du som är ansvarig för den. Man kan väl säga samma sak om elinstallationer i din fastighet, inte kommer någon från kommunen och kollar om du har jfb.

Matss, vad kommer att hända i min anläggning (så som jag beskrivit att den ser ut ) om pannan börjar koka? 50% risk/chans att vattnet kommer ur säk.ventil på tryckexp.kärl och vad händer då i pannan?
Jag menade inte i tidigare fråga att ta bort alla säk.ventiler utan bara den på tryckexp.kärlet för att vara säker på att vattnet inte skulle tryckas ut den vägen. Men det var inte att rekommendera, eller?

Sedan ett litet inlägg angående att skålla med ånga: den ena syrventilen släpper ut ånga när vattnet till att kyla pannan är slut. Det är den som någon vill att man skall ha om man inte har kommunalt vatten. Så skållad blir man oavsett man har syr eller inte. Som jag har förstått det.

Tanken är att vattnet ska kyla pannan men om det inte skulle räcka till så måste ångan släppas ut men det ska nog mycket till om inte vattnet ska kyla pannan tillräkligt.

mfstyle skrev:
Matss, vad kommer att hända i min anläggning (så som jag beskrivit att den ser ut ) om pannan börjar koka? 50% risk/chans att vattnet kommer ur säk.ventil på tryckexp.kärl och vad händer då i pannan?
Som sagt: om en lågt placerad säk öppnar pga att det kokar så kan hela vattenvolymen tömmas ut, inte kul även om pannan skulle överleva.

Sätt ingen säk lågt, vill du ha flera så sätt flera på pannan eller högre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.