5 974 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Tips på skorsten för braskamin
Planerar att sätta in braskamin, 1-planshus med platt tak, behöver en skorsten på 3-3,15 m där 1-1,15 m blir ovan taket. Modulsystem ser enkla ut att montera, finns det nackdelar med denna typ. Tänkte göra allt jobb själv förutom tätningen mot befintlig tjärpapp.
Har fått ett pris på 10 100kr från en leverantör, väntar inte ytterligare en offert. Om någon har köpt liknande längd och vill dela med sig är jag mycket tacksam.
Har fått ett pris på 10 100kr från en leverantör, väntar inte ytterligare en offert. Om någon har köpt liknande längd och vill dela med sig är jag mycket tacksam.
Är det bara NIBE som levererar skorstenar till kaminsverige?
Här köpte jag www.ahalvarsson.com gå in på gjutjärnskaminer och skorstenar. Min kostade komplett 3,5 isolerad med alla anslutningar odyl 5000 spänn. Kanske inte som Nibes men gör sitt jobb, och snyggt med rostfritt blankt som attan, om man ny gillar det.
Jag har monterat en NVI 2000 skorsten till min kamin i uterummet, bra montageanvisning samt en skorsten som sotaren "gillade".
Finns t.o.m. en "montage/reklamfilm" på youtube: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=y3nW0WERHgk[/ame]
Finns t.o.m. en "montage/reklamfilm" på youtube: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=y3nW0WERHgk[/ame]
Dom "stora" i sverige på modulskorstenar är Nibe (Premodul) och NVI (Nvi 2000) samt möjligen också www.permeter.se. Räknat på en standardinstallation är Nvi lite dyrare och under vissa omständigheter permeter billigast.
Ytfinish på Premodul och Nvi skulle jag säga är lika.
Behöver du specialvinklar annat än de få standardvinklarna som finns är det mig veterligen bara NVI som kan leverera godtycklig vinkel. Dessa är dock relativt dyra.
NVI har en fördel jag gillar och det är att den är certifierad för att ha övergången från halvisolerad (i bostadsutrymmet) till helisolerad (vind och bjälklag) dold i bjälklaget. Man slipper helt enkelt se den konformade övergången.
Önskar du köpa delar på blocket och spara en slant verkar det finnas lite mer av premodul. Priset är en tredjedel av butikspriset. Köper du NVI på blocket, tänk på att man nyligen bytt system för att koppla ihop modulerna. Gammalt kan blandas med nytt men bara via en övergångsdel som är rätt dyr (650kr).
Ytfinish på Premodul och Nvi skulle jag säga är lika.
Behöver du specialvinklar annat än de få standardvinklarna som finns är det mig veterligen bara NVI som kan leverera godtycklig vinkel. Dessa är dock relativt dyra.
NVI har en fördel jag gillar och det är att den är certifierad för att ha övergången från halvisolerad (i bostadsutrymmet) till helisolerad (vind och bjälklag) dold i bjälklaget. Man slipper helt enkelt se den konformade övergången.
Önskar du köpa delar på blocket och spara en slant verkar det finnas lite mer av premodul. Priset är en tredjedel av butikspriset. Köper du NVI på blocket, tänk på att man nyligen bytt system för att koppla ihop modulerna. Gammalt kan blandas med nytt men bara via en övergångsdel som är rätt dyr (650kr).
En sak blir jag inte riktigt klok på, utomhushuven. Är det enbart för att skydda skorstenen mot väder och vind. Varför är den isf så dyr? Sett priser upp till 4500SEK för en fyrkantig, kan man lika gärna gå till en ventilationsfirma och be dom knäcka ihop en huv?
Man kör väl skorstenen fullisolerad hela vägen från bjälklag, alltså även ovan yttertak?
Man kör väl skorstenen fullisolerad hela vägen från bjälklag, alltså även ovan yttertak?
Hmm...det är inget magiskt med takhuven. Det enda som är lite anpassat är att hålet på toppen är anpassat mot röret och den avslutande "hatten" så att det inte kommer in vatten där. Dessutom finns det en stagning inuti som fixerar röret i huven (om det är röret som fixeras i huven eller tvärtom kan man ju fundera på). Inget av detta är några svårigheter att fixa för en plåtis gissar jag. Jag undrar dock om det är speciellt mycket billigare - plåtkonstnärerna har vett att ta betalt dom också.
Skorstenen är fullisolerad även ovan yttertak - dvs, huven har som jag förstår det inget med det certifierade rökröret att göra.
Edit: Om du tar en offert från en plåtis på en fyrkantig huv, cirka 120cm ink underbeslag så är jag rätt nyfiken på vad det kostar... återkoppla gärna.
Skorstenen är fullisolerad även ovan yttertak - dvs, huven har som jag förstår det inget med det certifierade rökröret att göra.
Edit: Om du tar en offert från en plåtis på en fyrkantig huv, cirka 120cm ink underbeslag så är jag rätt nyfiken på vad det kostar... återkoppla gärna.
Klicka här för att svara