Håller med om att det krävs stort flöde för att hålla ett deltaT på 8-10 grader. Problemet för TS är att flödet är så lågt att deltaT är 27 grader.

TS pump borde ha minst lika bra flöde som en laddomat 21 eller motsvarande om allt är OK.

Hur ser systemet ut? Ser lite konstigt ut på bild. Inget som påminner om inkopplingsalternativen här: http://www.acaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/Termovar laddningsventil.pdf

Inkopplingen är enligt det andra alternativet på sista sidan i dokumentet, men flödet går alltså tvärt emot vad pilarna på ventilen visar (in nerifrån och från vänster, ut uppåt). Jag vet inte om det gör någon skillnad i ventilens funktion, men temperaturen på vattnet in i pannan verkar i alla fall vara bra.

Den där ventilen är ämnad att installeras på stigarledningen.. Men det spelar kanske ingen roll sålänge termostaten sitter åt rätt håll

Grund Anders skrev:
Eftersom temp in i pannan håller sig på ca 70 grader är det ju inte det som är problemet utan flödet är för lågt. Kolla så att inte bypassen är för hårt strypt, en stor del av flödet går den vägen då tanktempen är så låg som i ditt fall.
Har varit ett tag sedan jag rapporterade här, men man eldar ju inte så ofta nu under sommaren så det tar ett tag att testa ändra inställningar. Under förra eldningen för en vecka sedan så öppnade jag bypass-strypningen så mycket som det gick utan att jag började få för varmt vatten in i pannan, och det var en hyffsad bit det gick att vrida den innan det blev för mycket. Så med den ändringen gjord så eldade jag igår utan att röra något alls, packade vedmagasinet fullt och lät pannan sköta sig själv och det verkar som att det klarar sig bättre nu när den är justerad. Det brann hårt hela tiden, och det blev rejält varmt i acktanken (100grader i toppen, och hann upp emot 65-70 närmare botten). Detta är temperaturerna under eldningen.
Eldning%2525202011-08-29.JPG

Då sensorerna sitter fästa mot utsidan av röret så antar jag att de visar lite lägre temp än vad vattnet egentligen är, vilket borde förklara varför jag såg som mest 95 grader i utloppet men tanken visade 100 grader. Funderar på att sätta lite isolering kring sensorerna för att minska hur mycket de kyls av omgivande luft, men vet inte riktigt vilken isolering jag kan ta. Skulle det funka med en remsa av vanlig isolering tänkt för drevning kring fönster + lite silvertejp eller skulle den kombinationen inte klara värmen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.