GordonE skrev:
Hej.

Jag skulle nog satsa på en tank utan slingor om jag skulle bygga nytt. Plattvärmeväxlare funkar ju bra till varmvatten, och det är ju prismässigt likvärdigt som dubbla slingor.
Det vore ju br om du fick en ritning på anslutningarna på Kotly tanken.

En sak du också bör tänka på är om du verkligen skall köpa en 60kW panna. Kolla man verkningsgraden i manualen så ligger 50kW på 90,6%, 60kW på 87,5% och 70kW på 87,8%.
Jag skulle tro att det är samma pannkropp med olika storlekar på hålet i rostret. Det kanske ine är hela världen men det är ju bra att veta i alla fall.

Mvh Gordon
Ok. Då kanske inte tanksvets är dyrare, då tar jag hellre från dom.
Vaf ska jag tänka på vid beställning med tanke på anslutningar så jag inte missar något?
Hur stor elpatron räcker? Kanske 2 mindre?
Förvärmningsslinga? Eller det kanske bara behövs om man har vvb i tanken?
Man kanske ska stoppa i en solslinga bara för att?
Har fått tips här att tappvattenautomat är bättre med stor tank än vvb då den inte förstör skicktningen, andra för/nackdelar?

Bra tips ang 60kw, då tar jag hellre 50kw då den även säljs i sverige.
 
RickeP skrev:
Ok. Då kanske inte tanksvets är dyrare, då tar jag hellre från dom.
Vaf ska jag tänka på vid beställning med tanke på anslutningar så jag inte missar något?
Hur stor elpatron räcker? Kanske 2 mindre?
Förvärmningsslinga? Eller det kanske bara behövs om man har vvb i tanken?
Man kanske ska stoppa i en solslinga bara för att?
Har fått tips här att tappvattenautomat är bättre med stor tank än vvb då den inte förstör skicktningen, andra för/nackdelar?

Bra tips ang 60kw, då tar jag hellre 50kw då den även säljs i sverige.
Någon annan som kan svara?
Är som sagt dags att beställa nu!
 
Hej Ricke.
Det finns ju elpatroner med flera steg om man vill ha det. Sätt en patron rätt så högt åtminstone.

Som sagt skulle jag slippa slingor helt. Sätt lite extra anslutningar istället. De är ju billiga.
Använd tappvattenautomat till varmvattnet och yttre värmeväxlare till sol om du vill ha det.
Returen från shunten brukar man sätta en bit upp, över undre slingan om man har det.
En mittre anslutning om du ska ha bivalent shunt.

Jag svetsade in fyra extra anslutningar för dykrör(tempmätare). Jag har tänkt att använda de tre gamla till hederliga analoga termometrar, samt de nya fyra till digitala mätare som jag ska ha i pannrummet. Det blir lite enklare att se för min sambon hur mycket tankarna är laddade så, och för mig med.
Får man bra skiktning vid laddning är det inte lätt att se om det är halvfullt eller två tredjedelar om man har tre mätare. Ska du ändå beställa så varför inte. Det borde inte vara så dyrt.

Jag vet att Matss brukar rekommendera förvärmningsslinga och förrådsberedare till varmvattnet, samt att strunta i solen.

Mvh Gordon

P.S. Bor du nära Alvesta och inte har handlat panna så är du välkommen att titta.
 
Redigerat:
Ska du ha en elpatron i tanken snåla inte på effekten ta en rejäl det kommer du inte att ångra, skulle tro 9kW minst, jag gjorde misstaget och satte i en liten skit. Jag ångrar det bittert vägrar att öppna tanken, den får sitta där den sitter numera är den icke ansluten.
 
Elpatron på 6kw klarar man sig långt med-helst placerad under övre slinga/beredare
Tanken är väl att den ska användas så lite som möjligt
 
Tack för att ni engagerar er, ska försöka köra inom Gordon på fredag och kika lite.
Det ska nog bli bra det här!

Sen beställer jag allt på måndag.
 
Var och hälsade på hos Gordon, tack för titten.

Nu har jag beställt tank och panna.
En 5m3 tank utan slingor och VVB ligger på 19000:- hos tanksvets. Då ingår de anslutningar du vill ha.
Helt ok pris tycker jag.
 
Inga problem,
Jag kom på en sak med tappvarmvattenautomat som kan bli lite mer problematiskt. Det är när man kör varmvattencirkulation. Jag vet att det går att lösa, men vet inte riktigt hur man reglerar det. Jag skulle ringt Baxi och frågat om de har något tips.

Finns det någon annan som har löst det som kan fylla i?
 
GordonE skrev:
Inga problem,
Jag kom på en sak med tappvarmvattenautomat som kan bli lite mer problematiskt. Det är när man kör varmvattencirkulation. Jag vet att det går att lösa, men vet inte riktigt hur man reglerar det. Jag skulle ringt Baxi och frågat om de har något tips.

Finns det någon annan som har löst det som kan fylla i?
Jasså, någon extra anslutning på tanken eller man fixar det senare när man kopplar in allt?
 
Som jag förstått det så sätter man VVC-returen på ett t-kors precis innan TVAns kallvattenanslutning så att VVC-returvattnet passerar värmeväxlaren igen.

Så långt inga problem, det är hur man skall reglera pumpen i TVA enheten för att värma upp vattnet igen, det känns ju inte bra att TVA enhetens interna vattenpump skall snurra för fullt hela tiden då VVC är aktiv. Det drar ju ström i onödan på det viset.
Det kan ju också vara så att så lite värme överförs till det ljumma VVC-returvattnet så att returen från TVAn blir onödigt varm och rör om i tanken.
 
GordonE skrev:
Som jag förstått det så sätter man VVC-returen på ett t-kors precis innan TVAns kallvattenanslutning så att VVC-returvattnet passerar värmeväxlaren igen.

Så långt inga problem, det är hur man skall reglera pumpen i TVA enheten för att värma upp vattnet igen, det känns ju inte bra att TVA enhetens interna vattenpump skall snurra för fullt hela tiden då VVC är aktiv. Det drar ju ström i onödan på det viset.
Det kan ju också vara så att så lite värme överförs till det ljumma VVC-returvattnet så att returen från TVAn blir onödigt varm och rör om i tanken.
Ok, får forska i det där.
Känns inte som röris har bäst koll på sånt här heller. Är väl mest värmepumpar nuförtiden =)
Hör av dig om du hittar något.
Tackar
 
Man sätter lämpligen en termostat så att VVC bara går tills VV är framme. Vill man ytterligare minska gångtiden låter man en timer styra så att VVC är helt avstängd vissa tider om dygnet. Parallellt med timern kan man sätta en rörelsedetektor så att VVC:n startar om man mot förmodan går in i badrummet de tider timern är off
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.