Jag har lite funderingar på att byta ut vår gamla kamin mot något nyare och effektivare (och mindre fult).
I dagsläget har vi en pelletspanna som vi eldar mot en acc-tank som husets huvudsakliga värmekälla (har förberett systemet för solpaneler någon gång i framtiden) och i köket står något som jag tror egentligen är en spisinsats på ett stativ.
Jag har tittat lite på vattenmantlade kaminer och min fråga är, går det att koppla flera värmekällor parallellt till samma acc-tank?
Det skull vara trevligt om man kunde ta till vara på mer av värmen från kaminen än vad jag känner att jag kan göra i dagsläget, så att när jag ändå eldar i kaminen levereras överskottet av värme till tanken.

Tack på förhand.

Rent teoretiskt ska det inte vara några som helt problem. Det som troligen vållar det största problemet är styrningen av pelletspannan i kombination med kaminen. Det gäller ju att tanken måste ha kapacitet att ta hand om den värmeenergi som kommer från kaminen. Om pelletspannan har jobbat färdigt och tanken är laddad så kan den inte ta hand om så mycket energi från kaminen. Visst, de går väl att lösa genom att i god tid stänga av pannan och vänta på att elda i kaminen men det är ju allt annat än smidigt och säkerheten mot glömska eller oaktsamhet är obefintlig och därmed inte rekommenderad.

Det bästa är nog att du tar ut ett par rörkrökare att kolla på grejerna på plats och att de lämnar en offert på jobbet. Det kostar ju ingenting plus att du får flera synpunkter på installationen. Problemet med vattenmantlade kaminer är att de inte är jättevanliga och många rörisar har aldrig varit i kontakt med dem och de var väldigt försiktiga i deras rekommendationer. Det är i alla fall min erfarenhet gällande en vattenmantlad pelletskamin.

Tack för tipsen!
Att ha ett system där man tvingas stänga av pannan och vänta på rätt läge innan man tänder kaminen är inget alternativ.
Om denna ide ska bli verklighet så måste det vara ett enkelt och säkert system. Min tanke är ju egentligen bara att ta vara på mer värme än vad jag idag gör via luften. Det kanske bara är onödigt ambitiöst att titta på en sådan lösning.
Men bara för att öka min kunskap så skulle det vara roligt om någon kan berätta om ett liknande system där man använder två värmekällor mot en tank (där inte en källa är solen) och hur man praktiskt löser det.

Har du bara tillräckligt stor tank så ska det inte vara något bekymmer.

Vår tank är på 750 liter, det är väl kanske i sammanhanget inte att beteckna som så stort?

Daniel 01 skrev:
Vår tank är på 750 liter, det är väl kanske i sammanhanget inte att beteckna som så stort?
Nej, det är inte speciellt mycket..

Hur varm brukar tanken normalt vara och hur mycket av tanken är varm?

Det är en Dalatanken med solslinga (som inte är ansluten)
Pannan laddar så att det är strax under 90 grader i tanken, jag är ju inte helt hundra på hur det funkar exakt på insidan, men om jag har fattat rätt så borde ju den nedre halvan av tanken, där solslingan sitter inte vara särskilt varm i dagsläget.
Jag har bara en termometer och den sitter långt upp på tanken.

Har du fler dykrör kan du ta en vanlig ugnstermometer och stoppa in i de nedre dykrören och sedan täta med en tuss gullfiber. Då kan du kolla tempen.

Pelletsen temperatur kan du ställa ner mot 60 grader så finns det "plats" för 40 grader från kaminen och man kanske eldar kaminen när det är kallt ute så då går ju en del värme direkt på radiatorerna så det kanske fungerar men 750 liter är inte mycket.

Protte

Nu vet vi ju inte effekten på din kamin. Men säg att du har en medeleffekt på 9kW till tank och 60grader i hela tanken, då kan du elda i nästan 3 timmar om du inte tar ut något ur tanken samtidigt, men räknar man med att det är -25 grader ute och du har normalisolerat hus så skulle du nästan kunna elda dygnet runt om du så vill.. Men det är nog vår och höst som sätter mysgränsen..

finns ju kaminer med kylslinga, då är det ju ingen risk för att det kokar...

Har sedan 15 år tillbaka en kökspanna, vattenmantlad pelletskamin , äldre värmepump -82 samt 15 kvm sol inkopplat mot 2 st 750 liters tankar. Kaminen o kökspannan har separata rör fram till tanken och har laddventiler. Termostat i mitten på tanken avbryter p-kaminens drift då tex kökspannan eller solen har värmt upp tankarna högre än vad kaminen tänkt göra.V-pumpen ,som har fast kondensering, går bara då tanken sjunker under 35 grader i mitten, dvs bara när man är bortrest. Pelletseldning fodrar ingen större ack-volym utan returen till pannan kan med fördel tas ut ungefär på mitten av tanken vilket säkerställer att det finns kvar volym för vedkaminen och ev sol att jobba mot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.