Hej!
Har läst många trådar här om vedeldning och expansionskärl men har ändå lite frågor angående mitt system.
Vedpannan och tankarna står i en fristående byggnad med platt tak. Avstånd mellan tankens topp och innertaket är 70 cm, radiatorerna sitter under tankens topp.
Bifogar bilder
1 Är det risk att laddpumpen trycker ut vatten?
2 Luft och ångan evakueras till ett kärl där finns avluftare och säkerhetsventil.
Exp ansluten på kall röret till laddomaten.
3 och 4 Tryckkärl på golvet.
Luft och ångan evakueras till ett kärl där finns avluftare och säkerhetsventil.
Nackdelen med 3;an det blir svårare att komma åt säkerhetsventilen.
Tacksam för synpunkter.
Har läst många trådar här om vedeldning och expansionskärl men har ändå lite frågor angående mitt system.
Vedpannan och tankarna står i en fristående byggnad med platt tak. Avstånd mellan tankens topp och innertaket är 70 cm, radiatorerna sitter under tankens topp.
Bifogar bilder
1 Är det risk att laddpumpen trycker ut vatten?
2 Luft och ångan evakueras till ett kärl där finns avluftare och säkerhetsventil.
Exp ansluten på kall röret till laddomaten.
3 och 4 Tryckkärl på golvet.
Luft och ångan evakueras till ett kärl där finns avluftare och säkerhetsventil.
Nackdelen med 3;an det blir svårare att komma åt säkerhetsventilen.
Tacksam för synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt alt 1 är oftast riktigt bra i såna här fall, isolera kärlen och tank ordentligt bara så gör det inget om de sitter på varma sidan. Ingen risk att pumpen trycker ut vatten den sitter på retursidan och sänker snarare trycket lite.Dina andra alternativ tycker jag är sämre när du inte behöver höja trycket pga höjden i övriga systemet.
Klicka här för att svara
