Hej,
har en öppen spis i mitt vardagsrum och tanken slog mig att sänka elkostnaderna lite i vinter genom att elda lite med vad jag har i garaget.
Men,
när jag fick den sotad för nått år sen så sa sotaren att min öppna spis var värdelös till uppvärmning och bara var för mysighetens skull.
Stämmer det?
Borde väl ändå bli lite värme av det, eldas ju trots allt där?
Har ingen bild med mig, men kan ladda upp en när jag kommer hem.
Spisen är i storlek som en gammal 28"s tjock-tv, står på ben, glas på sidorna och nätgaller framtill.
Mvh
har en öppen spis i mitt vardagsrum och tanken slog mig att sänka elkostnaderna lite i vinter genom att elda lite med vad jag har i garaget.
Men,
när jag fick den sotad för nått år sen så sa sotaren att min öppna spis var värdelös till uppvärmning och bara var för mysighetens skull.
Stämmer det?
Borde väl ändå bli lite värme av det, eldas ju trots allt där?
Har ingen bild med mig, men kan ladda upp en när jag kommer hem.
Spisen är i storlek som en gammal 28"s tjock-tv, står på ben, glas på sidorna och nätgaller framtill.
Mvh
Det som händer när du eldar är att elden sätter en sjujäkla fart på luftpelaren i skorstenen. Den stigande luften ersätts med varm luft från ditt hus som värms upp ytterligare och, just det, går upp i rök! 
Den varma luften som sugits ut ersätts med ny, svinkall, luft utifrån.
Strålningsvärmen kompenserar inte för det.
Den varma luften som sugits ut ersätts med ny, svinkall, luft utifrån.
Strålningsvärmen kompenserar inte för det.
Det låter ju inte bra, så det är alltså direkt negativt att elda i den spisen?Nyfniken skrev:Det som händer när du eldar är att elden sätter en sjujäkla fart på luftpelaren i skorstenen. Den stigande luften ersätts med varm luft från ditt hus som värms upp ytterligare och, just det, går upp i rök!
Den varma luften som sugits ut ersätts med ny, svinkall, luft utifrån.
Strålningsvärmen kompenserar inte för det.
Har du ingen länk med en bild? När man köper kamin ska man köpa ett erkänt märke och en bra modell, många går på nitlotten och köper dom billigaste dom hittar på nätet, problemet blir att det är svårt med service samt att man kan få en mycket sämre produkt än om man lägger till lite mer pengar, det låter som du väljer klokt.
Den där öppna spisen du har kan vara direkt farlig att elda i med om man inte vet vad man håller på med, far har en likadan men den kommer att åka ut eftersom det blir tokhöga rökgaser i den.
Den där öppna spisen du har kan vara direkt farlig att elda i med om man inte vet vad man håller på med, far har en likadan men den kommer att åka ut eftersom det blir tokhöga rökgaser i den.
Sen ska man kanske inte skrämma upp folk med hur farliga öppna spisar är, de har trots allt fungerat som värmekälla i många hus bra mycket längre än moderna kaminer utan att folk dog som flugor av det.
Om du har möjlighet att ordna så att spisen tar luften direkt utifrån, via källaren och eller annan lämplig ventil så kan det bli bättre. Kall luft kommer in värms upp och åker ut igen, men du slipper suga in kalluft i rummet. Blir ingen effektiv uppvärmning ändå men du kanske fördubblar effekten från 10 till 20% bra så.
Det är aldrig någon bra idé att elda i en öppen spis som jag ser det, vet inte ens om extra luft direkt vid den gör att det blir så mycket bättre? Antar att med öppen spis är en grunka utan luckor(bara så alla är med) och då spelar det ingen roll om man drar fram lite luft, den kommer suga igenom hela öppningen och suga ur luften ur huset i alla fall. Dock är den trevlig att grilla korv i.. 