Det kan även vara bra när om man kör ackvattnet ett varv till.
Dvs Du laddar tanken till 90grader rakt igenom.
När returvattnet då är 90grader och pannan går på fullt tryck så är det större risk att pannan kokar om inte pumpen hinner skyffla undan i takt med att vattnet värms.
Dvs med pumpen på 2an så blir vattnet ut tex 110 grader , men med pumpen på 3an blir det bara 100grader.
Dvs Du laddar tanken till 90grader rakt igenom.
När returvattnet då är 90grader och pannan går på fullt tryck så är det större risk att pannan kokar om inte pumpen hinner skyffla undan i takt med att vattnet värms.
Dvs med pumpen på 2an så blir vattnet ut tex 110 grader , men med pumpen på 3an blir det bara 100grader.
Om du inte vill köra flervarv och/eller elda för fyllning av hela volymen ska du precis som du säger ha låga flöden mot tanken. Det gäller generellt på båda hållen om man vill ha bra skicktning, men det kräver i princip en aktiv reglerad styrning vilket inte de vanliga laddomaterna uppfyller.
Nu har jag testat att köra en vända med 3:an inställd på min laddomat 21-60. Jag har iofs inte kontrollerat hela eldningsförloppet och sett hur laddningen fortlöpt. Slutresultatet var dock precis det samma som när jag kört på 2:an. Tanken är c:a 85-90 grader rätt igenom. Eftersom slutresultatet var precis det samma har jag då egentligen gjort någon vinst med att köra på 3:ans hastighet? Som jag ser det så är det enda som hänt att pumpen dragit aningens mer ström. Eller tänker jag fel???
Hä ä lugnt ;-)
Kan någon förklara hur fan pannvattnet kan vara kallare med 95graders termostat kontra 90 graders?
Med 95º har jag en panntemp och laddtemp på ca 78º.
Med 90º har jag pann och laddtemp på ca 95-97º.
Det som händer när jag vrider ratten till 95º så stannar fläkten innan 80º.
Och med gamla termostaten som gick att vrida till 90º då går fläkten oftast till syr börjar rinna. Alltså vif 100º..
Med 95º har jag en panntemp och laddtemp på ca 78º.
Med 90º har jag pann och laddtemp på ca 95-97º.
Det som händer när jag vrider ratten till 95º så stannar fläkten innan 80º.
Och med gamla termostaten som gick att vrida till 90º då går fläkten oftast till syr börjar rinna. Alltså vif 100º..
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har mailat trebema. Får se om de löser det.
Tyvärr så gick ju gamla termostaten sönder så kan ju inte byta tillbaka.
Tyvärr så gick ju gamla termostaten sönder så kan ju inte byta tillbaka.
Nu har jag gjort en fuling.
Anliggningstermometern som sitter i änden på termostatvredet.
Den ska egentligen sitta mot pannkroppens insida.
Denna har jag flyttat ut till stigande laddrör.
Dock så kan jag bara ladda tankarna till 85º?
Knepigt tycker jag...
Anliggningstermometern som sitter i änden på termostatvredet.
Den ska egentligen sitta mot pannkroppens insida.
Denna har jag flyttat ut till stigande laddrör.
Dock så kan jag bara ladda tankarna till 85º?
Knepigt tycker jag...
borde du inte sätta den på retur in i pannan om de ska ge nån skillnad? nu borde de väl bli samma sak som mot pannkroppen? eller tänker jag tokigt?Detgåråtöl skrev:
kan funka, dock är inte koppartråden tillräckligt lång. men ska flytta lite på den idag så att den hamnar längre upp.
Tycker det är konstigt att många andra med andra pannor, kan ladda högre temp.
Jag menar termometern visar 90 grader ut ur pannan och övre termometern på laddomaten visar 95 så tankarna borde bli varmare?
Har även testat annan termometer. Ingen skillnad.
Tycker det är konstigt att många andra med andra pannor, kan ladda högre temp.
Jag menar termometern visar 90 grader ut ur pannan och övre termometern på laddomaten visar 95 så tankarna borde bli varmare?
Har även testat annan termometer. Ingen skillnad.
Visa bilaga 95625
får ej upp rökgastempen ordentligt...
Har provat med olika rökgastermometrar.
Visa bilaga 95626
Bra blålåga och ca 15 graders skillnad på laddomaten.
Usch vad jag vill ha större ackvolym.
0gradigt ute på natten.
Fyller tankarna till 90-95g på kvällen vid 23.00
vid 12 dagen efter så är tankarna på 50/40.......
får ej upp rökgastempen ordentligt...
Har provat med olika rökgastermometrar.
Visa bilaga 95626
Bra blålåga och ca 15 graders skillnad på laddomaten.
Usch vad jag vill ha större ackvolym.
0gradigt ute på natten.
Fyller tankarna till 90-95g på kvällen vid 23.00
vid 12 dagen efter så är tankarna på 50/40.......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
