Tänkte höra hur stor volym folk har på acktankar, och vilken effekt/eldstadsvolym man har på tillhörande panna. Skriv ut uppvärmd yta. Vet du husets ungefärliga effektbehov är det också intressant. Skriv gärna en kort sammanfattning om ditt vedeldande typ: Panna Eldoluxe super 50, 140 L eldstad med 2250 liter ack. Skulle haft större ackar, men det får inte plats, skulle åtminstone vilja elda två fulla inlägg. Frun kan elda utan problem.

• Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Hög eller låg temp system måste väl också vara intressant?

Panna maga 49E 190 L eldstad eldas mot 3000 liter och värmer ca 140m2. om man skulle önska något så vore det väl i sådana fall 5- 6000 liter acktank;)

Enk Projektet skrev:
Hög eller låg temp system måste väl också vara intressant?
Ja, och hur ofta ni eldar och hur många inlägg ni gör.

Trebema v30 med 1500liter tankar.
30kw, 100l eldstad.

Värmer ca 300kvm. På vintern får man elda 2ggr per
dygn och på sommarn en gång per vecka.

Får elda 5_6 inlägg för att fylla tankarna på vintern.

Detgåråtöl skrev:
Trebema v30 med 1500liter tankar.
Hur många 1500liters tankar då?
Eller menar du 1500l uppdelat på flera tankar?

Kalmarpannan V65 eldar mot 3500 liter vatten. 1 tändbrasa + 1-1,5 inlägg. Varje dag eller varannan dag på vintern beroende på temperatur. Är oerhört tacksam över att jag har en panna med lite högre effekt så man kan stöka undan eldningen så att man slipper kvällsvaka på nästa inlägg. Skulle 4500-5000 liter hade inte varit fel, då hade jag förmodligen kunnat elda 2 hela inlägg efter tändbrasan. Tycker anläggningen är väl avstämd mot behovet då det aldrig känns jobbigt att elda.

• Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Drömhus2012 skrev:
Hur många 1500liters tankar då?
Eller menar du 1500l uppdelat på flera tankar?
1500liter uppdelat på 3 st 500liter :)

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Effecta lambda 35kW, 3000l uppdelat på 4x750l, VV via TVA, värmer 240m2, radiatorsystem utlagt för ca: 45 grader vid DUT.

baxi solo innova 50kw 5000liter ack, 1 rörssytem (högtemp) eldar en brasa om dan på vintern o 2 brasor var 14 dag på sommarn för duschvatten. kåk på 120kvm uppvärmt garage med pannrum på 60kvm

NIBE Vedex 1000, ca 20kW med 75liters vedvolym.
1250liters ack updelad på en 500l tekniktank o en 750liters slav.
Eldar 1,5-2inlägg varje kväll på vintern, när termometern kryper ner under -25 måste jag dock elda 1 inlägg på morgon oxå.
Sommartid 1,5-2inlägg/vecka för varmvatten, mest pga veden jag har just nu är 25-30cm lång, normalt kör jag med 35-38cm, fyller ut pannan bäst. Skulle nog kunna elda ännu mer sällan på sommaren om tankarna var mer isolerade.....
Högtempsystem i huset, kör dock ut som mest 65grader de kallaste dagarna.
Huset är på 65kvm, 1,5plan med fullstor källare. Garaget, där pannrummet är, är ca 72kvm med golvvärme.
Huset är dock en spånlåda, går väl 7-8ggr mer energi till att hålla det varmt jämfört med garaget.....

Effecta Woody 35kw, 145 liter eldstad, eldas mot en 2500 liters acktank. Tvårörs system, värmer ca 140 kvm i ett 50-tals stenhus. Ner till -5 eldar jag varannan (kanske var tredje) dag, startbrasa + ett ilägg. När det blir riktigt kallt blir det ett och ett halvt ilägg per dag. Sommaren klarar jag mig på ett ilägg var tionde dag för varmvatten. Värmer varmvattnet med en TVA (Baxi vbx 33 lr vad den nu heter...). Helnöjd och precis som slipperman tycker jag min anläggning matchar mitt behov och eldningen är aldrig jobbig.
Skulle nog kunnat haft ca 4000 liter tank då jag alltid skulle kunna elda två ilägg då:)

Majgårdarna
Baxi Solo Innova 30Kw. 135L eldstad
2st 1000L tankar. Värmer 130kvm. Lågtemp system.
Klarar mig med 1 eldning per dag vid DUT
Finns lite grafer här
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
Nu kör jag min 60L el beredare som jag har i serie efter ack

• Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
Baxi Solo Innova LC 50 Kw. 4 x 750 L tankar. Värmer ca 180 kvm. Ved -25 grader eldar jag varannan dag (startbrasa + 1 ilegg etter 3,5 til 4 timer). Lågtemp system med turtemp 30 - 40 grader, styrt av utetemp.
Veldig nöjd med anläggningen og spesielt Lambda Controlen. :thumbup:
Förvärmer varmvattnet med spiral i tank nr 1.

Effecta lambda 35kW
Totalt 3250 l tankar:
2500 l slav
750 l Dalatank teknik med slingor för vv
kulvert in till c:a 230 kvm i ett plan – inte så väl isolerat uppåt :o
Halva kåken gamla kompaktradiatorer, halva golvvärme.
Endast inomhusgivare – funkar bra.

Eldar en gång om dan om -10, annars varannan dag.
Stänger slaven på sommaren. Eldar ibland för vv, eller kör värmepump L/V mot tekniktanken när jag inte vill elda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.