Hej
Är på jakt efter kamin nu innan vintern, vi har kollat på en 520 som vi fastnat för.
Men vet inte hur vi fixar med anslutning av uteluft. Huset står på platta & kaminen kommer ej stå nära en yttervägg.
Är det ett måste med luft utifrån till kaminen?
Vore grymt tacksam för svar, vilsen i pannkakan med detta....
Mvh
Är på jakt efter kamin nu innan vintern, vi har kollat på en 520 som vi fastnat för.
Men vet inte hur vi fixar med anslutning av uteluft. Huset står på platta & kaminen kommer ej stå nära en yttervägg.
Är det ett måste med luft utifrån till kaminen?
Vore grymt tacksam för svar, vilsen i pannkakan med detta....
Mvh
I ett nytt och supertätt hus med reglerad ventilation kan kanske uteluft vara bra. I ett mindre tätt hus med självdragsventilation tillför det iprincip ingenting (mer än en risk för för fuktskador pga kondens).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som MathiasS skriver, det beror ju på hur tätt huset är.
Kommer det att märkas att en hel del luft går fia kaminen?
När jag byggde mitt hus 2010 hade jag två alternativ:
Antingen lägga en luftkanal i sockeln till en garderobsvägg i gästsovrummet som låg vägg i vägg med kaminen i vardagsrummet, och dra den ut till ytterväggen.
Eller dra ett rör ner i isoleringen under grundplattan, och ut i sockeln strax över markytan.
Vi valde det sista alternativet, vilket gav bättre flexibilitet när det gäller inredningen.
Men är inte huset supertätt går det nog bra att ta luften inifrån också.
Eventuellt kombinerat med att ställa ett fönster på glänt just när ni tänder brasan.
Hej du skaffar en skorsten NVI combi som tar ytterluften genom skorstenen har en sådan, det är helt perfäkt det ger dessutom en förvärmd luft till eldstaden så du höjer verkningsgraden på din kamin, före det hade jag en kamin som hette Hugo som hade samma princip på skorstenen den var väl patentsökt när den kom med för 35 år sedan.
Skooda skrev:
Vi pratade med en säljare igår och han sa att Premodul hade kommit med nån liknande skorsten som tog luften via skorstenen. Men det har fungerat bra för dig iaf?
Får fundera lite på det, hur det är för ögat med ett extra rör
Vårat hur är byggt 82, enplansvilla med rätt så öppen planlösning.
Så det är att rekomendera att tillsätta luft utifrån till kaminen iaf?
Kollade även på intro video från Contura när man tänder kaminen.
Och då öppnade de ett fönster under tändningen bara.
Så det är att rekomendera att tillsätta luft utifrån till kaminen iaf?
Kollade även på intro video från Contura när man tänder kaminen.
Och då öppnade de ett fönster under tändningen bara.
Redigerat:
Klicka här för att svara

