Jag snubblade över en blogg som lyfter fram företaget Finsun Inresol från Älvkarleby och produkten Mypower som är just ett minikraftverk som går på pellets och har möjlighet att dockas mot värmesystemet.
Min spontana känsla är att jag vill ha ett nu! Jag eldar med pellets redan så det vore bara trevligt om pannan kunde få nån att leka med :)
Men det ska säkert mycket till innan jag skulle få kalkylen att gå ihop då jag inte är beredd att gå off grid och klippa de fasta avgifterna, eller för den delen vara testpilot. Men det är spännande att det händer något inom området iallafall.
Företaget hoppas på att starta produktion i Q4 om de fixat finansieringen (det är bl a där bloggaren kommer in så han är inte opartisk) och jag har sett pris angivelser på både 65tkr och 41tkr.

Jag har bara tittat på det lite snabbt men saker som att den går att docka till värmesystemet och att det går att koppla solceller till den för att nyttja konvertern (heter det så?) låter ju trevligt.
Sen att det inte verkar vara omöjligt att elda andra bränslen i den framöver kan ju göra att det är en lite mindre riskabel investering, den ska heller inte kräva skorsten.

http://d2walsh.wix.com/mypower#!our_story/component_74511

http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/eget-pelletsstirlingkraftverk-for-41.html

Så vad tror byggahus samlade expertis, bra eller dåligt? bara för fritidshus off grid eller kommer vi elda fram vår elektricitet snart?

Redigerat:
Tekniken är intressant. Ett problem är att behovet av värme och el inte helt följs åt. Som jag ser det skulle det vara en mycket bra lösning att ha detta system anslutet till nätet. När det är kallt och du behöver som mest värme är elpriset som högst. Då producerar din panna som mest el och du kan sälja överskottet. När behovet av värme är för litet för att du skall kunna tillgodose hela ditt elbehov utan att förspilla värme så köper du tillbaka el från nätet, men då är elpriset troligen lågt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja helt klart blir det dyr el på sommaren om man eldar. Den ska visst kunna ge 1 kW momentant och upp till 6 kW i 30min så det blir inte mycket att sälja. Vi har ca 400W/timme i förbrukning när huset går på tomgång och frågan är ju om den har variabel effekt och hur det i så fall påverkar verkningsgraden att små elda. Eller det " variabla" kanske batteribanken står för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.