Jag har idag satt igång min anläggningen efter att jag byggt ihop min Effecta Pellets 220 med en ackumulatortank. Jag har monterat en laddomat 11-30 som styrs av rökgastemperaturen. Problemet är att jag får inte över något vatten till tanken. När pumpen går så får jag bara cirkulation runt i pannan. Det är ungefär som att den termiska ventilen inte öppnar. Enligt bilden är det kopplat så att hetvatten från pannan kommer in uppifrån, tanken är åt vänster och panna är åt höger. Pumpen pumpar mot pannan. Har jag monterat det rätt, enligt vad jag kan komma fram till så är det rätt monterat. Om så är fallet, vad kan då vara fel? Grejorna är helt nya så trasigt borde det inte vara. Kan de termiska ventilen slås ut av smuts? Skickar även med en skiss på hur det är kopplat mellan tank och panna.
skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-10-13 18.25.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja , det ser ju helt rätt ut. Vad är det för öppningstemp på insatsen i ventilen? Den kan ju även fastnat av någon anledning, du har ju enkelt att lossa och öppna den och kolla lite.

Kolla först så att pumpen och själva ventilen är monterade åt rätt håll.

Sen så kan det vara en luftficka i övre laddröret, enligt din principskiss så kan inte luften gå ut till kärlet så länge pumpen är påslagen.
Testa att stänga av den i någon minut så att eventuell luft tar sig ut.

Hur är det kopplat på pannan? Inte genom shunten va?

Pumpen går åt rätt håll.
Pannan är kopplad som en laddpanna, dvs den inbyggda shunten är proppad, TUR ledningen är kopplad till en av 1" anslutningarna uppe på pannan. Returen går in nedtill på baksidan.
Öppningsinsatsen (Termiska ventilen) är på 63 grader.
Luft har jag i det övre laddröret
Skall prova att öppna den i morgon och kolla hur den termiska ventilen fungerar.

Tog ur patronen som satt fast ordentligt, fick ta en polygrip för att få ur den. Det verkar som att den fastnat.
Nu laddar den som den ska.

• Gilla
Kire_78 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.