Jag är ny med värme osv. och då svar från röris dröjer pga han inväntar svar från nån lev. passar jag på att höra här.

Offert:
Borö tiv 500/200l vvb ack tank
Laddomat 21-60
9kw elpatron
Shunt och automatik
Samt rör och rördelar för inkoppling.

55610kr minus 9000kr i rot= 46610kr ink moms.

Tillkommande arbeten ingår ej:
Utökning av öppet kärl på vind
Byggarbeten
Elarbeten

Låter detta rimligt? Det jag funderar på är: Kan Borö tiv tanken utrustas med solslinga? Den är på 500l och är den största som får plats i ett mycket begränsat utrymme. Fanns en soltank men den hade inte vvb.
Vilka byggarbeten tänker dom på? Låter lite flytande. All rivning har vi nästan fixat och installation av tanken och borttagning av gamla vvb lär väl vara medräknat? Återställa golv och dörrkarm som lär rivas har vi räknat med att fixa själva.
Vilken utökning av det öppna kärlet kan dom mena?

Vad är det rimligt att räkna med i totalkostnad?

Firman är mycket väl ansedd men det kan ju inte skada att göra lite egen efterforskning.

Kolla på tex Rinkabyrörs hemsida. Där kan du söka reda på grejorna och se vad de kostar. Sedan kan du avgöra om din offert är rimlig. :)

Kan Borö tiv tanken utrustas med solslinga?
Vet inte hur det är med just denna tank , men när jag köpte min tank från Borö så
kunde jag själv bestämma uttag etc på tanken,

Beställde min med dubbla slingor, bland annat.

Ta in en offert från en till röris så ser du om det är rimligt eller ej.
Att jämföra med rinkabyrör är lite som att jämföra restaurangmaten med köttpriset i kyldisken på lidl.

Måste du ha beredare? borötanken finns med solslinga men det är då vv-slinga och förvärmningslinga som gäller om du ska få bra funktion.

Borö har en riktigt dum konstruktion på deras shunt, iaf var min förra tank från dem utrustad med en shunt som matade returen i ett rör rakt genom hela tanken, från topp till botten. Kändes inte som en optimal lösning för skiktningen i tanken.

Utökning av exp.kärlet behövs ju bara ifall nuvarande kärl är för litet, räkna på 4-5% av systemets hela volym.

Hur ser systemet ut annars, vad ska du värma tanken med, hur stort är utrymmet där tanken ska stå?

analog skrev:
Ta in en offert från en till röris så ser du om det är rimligt eller ej.
Att jämföra med rinkabyrör är lite som att jämföra jurestaurangmaten med köttpriset i kyldisken på lidl.

Måste du ha beredare? borötanken finns med solslinga men det är då vv-slinga och förvärmningslinga som gäller om du ska få bra funktion.
Nja jag håller inte med dig riktigt.. :) Rinkaby har nog bättre kvalitét än Lidl

Jannez69 skrev:
Nja jag håller inte med dig riktigt.. :) Rinkaby har nog bättre kvalitét än Lidl
Ok, förvisso. Men om man ska jämföra en installerad produkt som hantverkaren tjänar pengar på och lämnar garanti på så ska man nog jämföra med en annan sådan produkt.

Om du tänker montera grejjorna själv är det en annan 5a.

Till ts, kolla på borös hemsida där finns olika utföranden på tankarna och en prislista.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Fick mail idag och dom kommer på Onsdag. Tanken har solslinga som jag bad om så där är det grönt. Nu är det bara att hoppas att det inte springer iväg alldeles för mycket över offererat. Dom trodde dom skulle bli klara på en dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.