Jag har inte eldat på länge, har varit sambon som har skött det. Hon säger att pannan varit lite konstig sen sotaren var här. Men i kväll var det värre än vanligt, så hon ropade på mig, hon vågar knappt gå in i pannrummet!

Pannan skjuter rökpuffar runt vedluckan och rökgastemperaturen stiger inte över 100 grader. Den brukar normalt ligga på ca 250 grader.

[video=youtube_share;-0v9NcUZ2-c]http://youtu.be/-0v9NcUZ2-c[/video]

Det är en Calmarpanna, V33. Vad är fel, och hur fixar vi det?

Gengaspuffar.. Kolla så inte sotaren fingrat på direktspället så det inte sluter riktigt tätt när det ska vara stängt! Eller att han klantat till något annat. Suger fläkten som den ska? Ryker det ur skorstenen?

Gengaspuffar uppstår vid okontrollerad förgasning av veden i vedmagasinet

Redigerat:
Om jag inte minns fel har väl trasiga fläktar varit ett vanligt problem hos Calmarpannor?

D09
Hade skitit ner mig om min gjort så ;)

Exorsism?

Hoppas du får ordning på din kompis :)

Ps. Snygg spark ;)

Hehe, ja, det var lite läskigt :)

Fläkten lät förut - ni hör den på videon.
Men nu när jag var nere gick den inte längre. Kan ju vara så enkelt att den har gett upp. Så nu ligger veden i pannan och bara pyr. Elden håller väl på att kvävas. Ska tömma ur all halvbrunnen ved i morgon när den svalnat och kolla igenom alla spjäll. Med "direktspjället" menar du det som öppnas/stängs när man öppnar och stänger vedluckan va?

kulle
Inte säkert att sotarn gjort rent o tagit bort all sot o aska
Prova med en grundlig rengöring av panna/rökrör/fläkt
med tiden blir det en massa fint sot på fläktbladen

Redigerat:
Veden låg fortfarande och pyrde och pannan var helt rökfylld nu på morgonen. Men jag kunde inte hålla min nyfikenhet stången längre, så jag skruvade bort fläkten. Låg lite kolbitar i fläkten (!?). För att se om det var något liv över huvud taget i fläkten kopplade jag in den i pannan när jag höll den i handen. Tänkte jag kunde se om det ryckte i fläktbladen, som att den försökte snurra igång, men att den inte orkade. Läckte massvis med rök runt vedluckan när fläkten var borta. Antagligen för att elden fick lite mer syre när det var öppet.

Gissa om jag blev glad när fläkten snurrade igång när jag höll den där i handen! Så jag stängde av pannan igen för att fläkten skulle sluta snurra. Kopplade ur den och bar ut den utomhus för att kunna skrapa bort sot. När den var ren (nåja, bättre än innan iaf) så skruvade jag tillbaks den. Hittade även en borttappad vingmutter som låg i hålet där man för in fläkten. Så nu kunde jag skruva fast sotluckan där bak ordentligt också :)

Så just nu håller veden på att brinna ur ordentligt! :)
Har haft dörrarna i källaren öppna under natten för att vädra ut röklukten så det är himla skönt att kunna elda så vi får lite varmvatten igen. Det blir kallt med dörrarna öppna!

Tack för er hjälp :)

• Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Håll lite koll på fläkten! När min fläkt till pelletsbrännaren höll på att ge upp så fick jag en del driftstörningar. Fläkten fungerade men inte med full effekt. Efter byte av fläkt slutade driftstörningarna helt. Så har du otur håller fläkten på att ge upp, har du tur är den hel och inga mer problem :)

Vi kommer köpa en ny fläkt att ha på hyllan. Så vi snabbt kan byta om/när den nuvarande fläkten ger upp helt. Känns säkrast så.

Hur gick det med din frustande drake? Har du hittat orsaken?

Rökgaspuffar, första gången jag råkade ur för det höll jag på att skita knäck i spiraler...
Min panna puffar sådär när jag misslyckats med tändbrasan, lägger på för mycket ved innan det blivit fart ordentligt. Har ni inte ändrat på eldarmetodiken är det antagligen fullt med aska som täpper till neränden på tuberna.

Det var fläkten som inte gick som den skulle. Jag lyckades få igång fläkten igen genom att plocka bort den, rengöra den och sen koppla in den igen. Då kunde brasan brinna klart utan vidare problem. Vid en senare eldning stannade fläkten igen. Då räckte det med att bara dra ur sladden till fläkten och sätta i den igen.

En ny fläkt är beställd och på väg hit.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Fränt med gengaspuffar.. :) Blir så om man skickar in en skyffel full med sågspån och stänger fort.. :) Har lyckats få 30-50cm eldslåga ur primärluckan några gånger.. Skithäftigt! :)

Anledningen till att du får dessa är att du är på gränsen till att få blålåga, alltså för lite luft som du redan konstaterat.

Är fläkten är en enfasare kanske det bara är kondensatorn som är dålig och inte själva motorn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.