Nödkylningen på vår vattenmantlade kamin (nyinstallerad) utlöste i Lördags. Hade brutit strömmen för lite elarbete (med brasa igång) och efter ett tag hördes som att nån drog på en kran och jag insåg snabbt vad jag gjort.

Nu verkar den dock inte stänga. Efter elden falnat och cirkulationspumpen stannat hörs fortfarande ett susande igenom det termiska ventilen. Och den är väldigt kall.

Nån som kan dessa (Danfoss Thermostatic valve Type BVTS) och vet nån felsökningsprocedur, se bild:
ImageUploadedByByggahus.se1384180395.328809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har satt på och av vattnet, men läcker fortfarande.

kulle
kan du påverka den manuellt ?
prova isåfall öppna o stänga den hastigt ett antal gånger, det får gjärna smälla rejält när du öppn/stänger

• Gilla
Davidw
  • Laddar…
Hur hårt trycker man? Verkar inte ge nån respons, men då är den ju redan öppen.

kulle skrev:
kan du påverka den manuellt ?
prova isåfall öppna o stänga den hastigt ett antal gånger, det får gjärna smälla rejält när du öppn/stänger
Ah, pretty hard trycker man. Fick den nu att botta så att plasthatten var i liv med messingshatten. Gött att du sa att det gärna fick smälla Kulle – smällde till rätt rejält – hade blivit skönt nervös annars.

Verkar ha gett utbyte! Bekräftar när familjelarmet lagt sig här hemma så jag kan lyssna in ordentligt.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Problem löst! Gött mos!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.