Sitter på en Atmos dc40 sf. Den har allt sina brister och jag skulle inte investera i en likadan idag. Men sitter fan i båten så då får jag väl ro.
Det är väl främst 2 saker jag inte är helt nöjd med och det ena är den klena konvektions delen och det andra är tendensen att övertända. Efter att ha eldat 2 vintrar och plöjt en hel del på forat, bla modda orlan 40 tråden, så har jag kommit fram till att en sänkning av primärluftsintaget Skulle göra jäkligt gött. Det hjälper tyvärr inte den klena konvektionsdelen , men det borde bota övertändningarna.
Tanken är att svetsa ett 35mm högt lock över intaget och dra ner en 50x30 rörprofil ned till var långsida och sen låta den luften ledas in i en bockad plåt som löper långs långsidorna med x antal hål på undersidan av okänd storlek.
Om jag kommer bort från övertändningarna så hoppas jag slippa elda en ½kubik ved för att värma 5m3 vatten
Har ni andra moddat era atmosar så skriv gärna här.
Det är väl främst 2 saker jag inte är helt nöjd med och det ena är den klena konvektions delen och det andra är tendensen att övertända. Efter att ha eldat 2 vintrar och plöjt en hel del på forat, bla modda orlan 40 tråden, så har jag kommit fram till att en sänkning av primärluftsintaget Skulle göra jäkligt gött. Det hjälper tyvärr inte den klena konvektionsdelen , men det borde bota övertändningarna.
Tanken är att svetsa ett 35mm högt lock över intaget och dra ner en 50x30 rörprofil ned till var långsida och sen låta den luften ledas in i en bockad plåt som löper långs långsidorna med x antal hål på undersidan av okänd storlek.
Om jag kommer bort från övertändningarna så hoppas jag slippa elda en ½kubik ved för att värma 5m3 vatten
Har ni andra moddat era atmosar så skriv gärna här.
Nu är det nästan klart.
Bara ett par fästen, 2 stag och några gängor kvar. proveldning lördag
Jag har gjort en ny bakside plåt. den döljer 2st 50x30 fyrkantsrör som leder ner luften från intaget högst upp i vedutrymmet till 2st sidofördelningsplåtar som är borrade med 11st 15,5mm hål var för luft. det sänker luft intaget nästan 40cm!
Bara ett par fästen, 2 stag och några gängor kvar. proveldning lördag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en ny bakside plåt. den döljer 2st 50x30 fyrkantsrör som leder ner luften från intaget högst upp i vedutrymmet till 2st sidofördelningsplåtar som är borrade med 11st 15,5mm hål var för luft. det sänker luft intaget nästan 40cm!
Stiligt metallarbete visst är "täckplåten" svetsad på rör profilen?, ta gärna lite mera kort är lite svårt att se. Gärna lite allmänt på pannan också, vet inte hur denna panna ser ut i övrigt
Glöm inte att lämna marginaler eftersom din insats och pannan kommer få stor skillnad i temp.
Jo visst är det så. Tänkte skruva sidoplåtarna i bakgaveln och sen göra ett flytande fäste för främre fästet.
Pannan i sig är inget märkvärdig. 40kw underförbränningspanna med sugandefläkt undermålig konvektionsdel och högt primärluftsintag. Jag har en tråd om pannan som heter första proveldningen. Där står allt o lite till.
Pannan i sig är inget märkvärdig. 40kw underförbränningspanna med sugandefläkt undermålig konvektionsdel och högt primärluftsintag. Jag har en tråd om pannan som heter första proveldningen. Där står allt o lite till.
Nja bör nog provas ut lite först.
Tände 12:25 idag gick långsamt upp i temp men brann rökfritt. efter4 en halvtimme börja det ryka. efter en timme kikade jag in då var röktempen 180g men tyvärr hade veden hängt sig och då hade elden letat sig upp i vedlasset. Efter att jag skakat ner hängningen så gick tempen upp mot 280-300g men det ger ett utbyte på laddomaten på 20g!
Vid hängningen hade jag 15g. Får kolla termometrarna för dessa siffror är långt i från de 10g jag brukar ligga på vid 300g i röktemp.
Tände 12:25 idag gick långsamt upp i temp men brann rökfritt. efter4 en halvtimme börja det ryka. efter en timme kikade jag in då var röktempen 180g men tyvärr hade veden hängt sig och då hade elden letat sig upp i vedlasset. Efter att jag skakat ner hängningen så gick tempen upp mot 280-300g men det ger ett utbyte på laddomaten på 20g!
Vid hängningen hade jag 15g. Får kolla termometrarna för dessa siffror är långt i från de 10g jag brukar ligga på vid 300g i röktemp.
Summering, 180liter torr sälg/gran värmde en 2m3 tank från 20,20,20g på 3 termometrar till 90,80,20g. eftersom skiktningen i tanken är så pass bra så vet jag inte om 1,1m3 vatten är värmt till ca 80g eller 1,9m3.
Men den brände ut all ved på 3.5timmar inklusive trög uppstart så effekten var det inget fel på. Det brukar ta 4,5-5timmar.
Jag fick inte helt tät runt gamla primärluftsintaget utan där är ca 3mm springa mellan nya bakgaveln och pannbakgaveln. Där slinker det fortfarande ut primärluft. Jag får fixa det först och om det inte hjälper får jag vinkla om sido plåtarna mot ett mer lodrätt montage så veden får svårare att hänga sig.
nästa gång man grejar ordentligt kapar jag nog ut konvektionsdelen och bygger en ny vattenmantlad med rör konvektorer istället för skämtet som sitter där nu , men det får bli en annan sommar.
Men den brände ut all ved på 3.5timmar inklusive trög uppstart så effekten var det inget fel på. Det brukar ta 4,5-5timmar.
Jag fick inte helt tät runt gamla primärluftsintaget utan där är ca 3mm springa mellan nya bakgaveln och pannbakgaveln. Där slinker det fortfarande ut primärluft. Jag får fixa det först och om det inte hjälper får jag vinkla om sido plåtarna mot ett mer lodrätt montage så veden får svårare att hänga sig.
nästa gång man grejar ordentligt kapar jag nog ut konvektionsdelen och bygger en ny vattenmantlad med rör konvektorer istället för skämtet som sitter där nu , men det får bli en annan sommar.
knepigt att veta verkningsgraden om du inte kan blanda tanken eller lassa i mera ved. Ganska stor skillnad i verkningsgrad. Skulle vara fint med nåt som trycker ner veden, även om den inte hänger sig så går det ju alltid att få det lite bättre så. Men är väl för svårt med nåt som håller i elden samt kan röra på sig. Tryckluft möjligen, men är nog svårt att få sönder vedbrygga med sådan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lätt o lätt. Nu har jag lyckats ändra till zpid och lyckats betala.
Rev ur min ombyggda primärluftsinstalltion idag , rengjorde, och tätade läckor med brandklassad silicone som skall tåla 1000g.
Tror inte jag bygger om primärluften igen för att förhindra hängningar. Det berodde nog på att jag så gärna ville ha in sista vedträt från skottkärran att jag knökade in det.
Gör man det får man nog skylla sig själv om det hänger sig.
Känner mig lite för vedsnål för att provelda när det är klarblå himmel och 22g ute.
Jag återkommer om o när zpiden trillar in
Rev ur min ombyggda primärluftsinstalltion idag , rengjorde, och tätade läckor med brandklassad silicone som skall tåla 1000g.
Tror inte jag bygger om primärluften igen för att förhindra hängningar. Det berodde nog på att jag så gärna ville ha in sista vedträt från skottkärran att jag knökade in det.
Gör man det får man nog skylla sig själv om det hänger sig.
Känner mig lite för vedsnål för att provelda när det är klarblå himmel och 22g ute.
Jag återkommer om o när zpiden trillar in
Jag har eldat 2ggr till o pannan brinner först skitbra i ca 30min helt utan nån rök, sen hänger sig veden o elden letar sig uppåt i vedlasset
o ju längre från keramiken det brinner desto ofullständigare förbränning blir det . Massor av rök o röktempen går ned.
Efter att ha skakat ner det så övergår sakta det till att brinna i princip rykfritt.
Jag eldar sälg, al o gammal torrgran just nu.
Jag har gissar fortfarande med primärlufts inställningarna fortfarande.
Idag körde jag med lite primär och låg på ca 8-10g i laddomat difftemp dvs ca 30kw
Betalade zpiden för 2 veckor sen nu. Skulle allt vilja se att den upp inom nån vecka men känslan av att ha blivit blåst börjar smyga sig på.
o ju längre från keramiken det brinner desto ofullständigare förbränning blir det . Massor av rök o röktempen går ned.
Efter att ha skakat ner det så övergår sakta det till att brinna i princip rykfritt.
Jag eldar sälg, al o gammal torrgran just nu.
Jag har gissar fortfarande med primärlufts inställningarna fortfarande.
Idag körde jag med lite primär och låg på ca 8-10g i laddomat difftemp dvs ca 30kw
Betalade zpiden för 2 veckor sen nu. Skulle allt vilja se att den upp inom nån vecka men känslan av att ha blivit blåst börjar smyga sig på.