Byggahus.se

Hur funkar verkningsgrad?

1. P
    Medlem Nivå 7
    Hej jag har hört att verkningsgraden korrelerar med rökgastemperaturen. Jag har en gammal panna med påkopplad janfire och eldar pellets däri. Jag har fått sänka matningen till max och därmed även fått sänka tilluftsfläkten för att få en rökgastemp på 240g. Har jag därmed fått bättre verkningsgrad i pannan mot mina föregående temperaturer på över 300g? Jag har, som jag förstått, fin aska med svart sot och inslag av gråvitt (det är så jag avgör luftflödet).

Jag tänker lite så att oavsett vilken matning man har så har man säg 600 grader i en eldslåga. Om då rökgaserna är 240g så borde jag ha en verkningsgrad på ca 60% vad säger ni? Är det rätt tänkt?

2. J
    Medlem Nivå 7
    Nej det är inte rätt tänkt. Verkningsgrad kan mätas på många olika sätt beroende på vad man vill bevisa.
    En rätt inställd förbränning. tätade pannluckor, rätt inställd dragbegränsare och rökgastempertur från pannan omkring 160 grader är vad du ska sträva efter för att få lägsta möjliga pelletsförbrukning.

En modern brännare med digital inställning av fläkt och matning underlättar mycket här.
    Rökgastemperatur på 240 grader är ett slöseri med pellets. Värmen vill du ju ha inne i huset och inte utanför.
    Vilken modell av panna har du?

3. P
    Medlem Nivå 7
    Jag har helsten x halvstens skorsten 7m hög och ctc elkombi från ~1984, Dragbegränsare kw150s. Enligt sotaren så är min skorsten gjord för vedpanna med högre rökgastemperaturer och kommer slitas hårt på under vintern om jag minskar rökgastemp mer Han säger jag borde sätta insatsrör.
    Dessutom så tror jag att jag kommer ha svårt att komma ned i rökgastemp då min panna inte har mycket till baffel system och inga turbolatorer. Om jag inte moddar själv dvs men vet inte riktigt hur jag ska göra då.

Jag förstår inte vad jag tänker fel: Verkningsgrad är ju energin som stannar i pannan delat med tillförd energi.
    Om man tänker att energin i luften är proportionell mot temperaturen så har jag ju bättre verkningsgrad ju lägre rökgastemperaturen ut i skorstenen är förutsatt att draget sänks proportionellt mot mot pelletsmatningen eftersom lågtemperaturen på pelletsen kan ses som konstant. Draget borde sänkas proportionellt om jag minskar fläkten då jag sänker matningen för att på så sätt få korrekt askfärg.

Förklara gärna vad jag tänker fel.

Redigerat 23 okt 2013 13:56
  4. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du tänker inte fel det du nämner med energiinnehållet i rökgasen är riktigt och i stort proportionellt mot temp. Men det är bara en term i sambandet, viktigt är att man först ordnat en så fullständig förbränning som möjligt och sen kyla gasen så långt det går. Förbränningens effektivitet kan man mäta genom tex O2, CO, CO2 och få fram en faktor som ingår i de samband som tillsammans med temp in-ut på luften ger en verkningsgrad.

Du kan söka lite bland trådar för biobränsle, vedeldning, lambdasonder osv här på forumet, vi har gått igenom det ganska noga där många gånger.

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 7
    Jag trodde du var intresserad av att minska pelletsförbrukningen. Diskussiomer om "verkningsgrad" när det gäller pelletseldning brukar leda till absolut ingenting då det finns åtminstone 4 olika sätt att mäta verkningsgraden. Vill du se hur mycket du kan sänka rökgastemperaturen utan att få kondens i skorstenen så gå upp och mät när brännaren är igång. Vid slutet av eldningen bör du inte ha lägre än 80 gradet en meter ned i skorstenen.

6. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Behöver inte vara nåt märkvärdigt ingrepp. Säg namnet på pannan, beskriv rökgångarna och ta gärna några bilder så kan nån kanske hjälpa dig att modda! Själv moddade jag min gamla dubbelpanna av märket Diom, se

http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/220261-att-hotta-en-vardekass-dubbelpanna.html

mha hönsnät och tegelpannor... Experimenterade även framgångsrikt med en bit takplåt. Som GK100 nämnt: 1) god förbränning, 2) lagom kylda rökgaser, vilket uppnås genom att tvinga rökgaserna att ta en längre väg genom pannan mha baffelplåt e dyl

7. E
    Medlem Nivå 5
    Ofta får man kanon verkningsgrad vid 0 syre. Dock sotar pannan regält. Kan du minska varvet på fläkten?

Obs man kan få tunga rökgaser som inte vill uppåt utan neråt då CO2 är tyngre än luft. och risk för kolmonoxid puffar.
    Och sådanna är inte att leka med.

8. P
    Medlem Nivå 7
    Tack för alla svar. Jag kommer prova starta en tråd om moddning så man kanske kan få ut lite mer av pannan. Jag har ingen lambda eller annan mätare så jag har tittat på askan. Jag har fått veta att den ska vara svartgrå och det är den så förhoppningsvis är det fullständig förbränning.
    Det jag undrar framförallt är om jag har lyckats få bättre verkningsgrad på pannan nu då jag har strypt matning och även luften. Gått från över 300 till 240 grader i rökgas. Eller om jag bara lurar mig själv och rökgaserna blir bara mindre varma pga mindre matning.
    @Erik_X jag kan ändra fläkten med en pot.
    Vet någon hur pass bra metoden med färgen på askan avslöjar hur man eldar?
    En länk till lite bra förbränningsaskbilder skulle även uppskattas.
    Vet någon om man kan bygga styrning till en janfires fläkt billigt med en lambda från skroten?

9. J
    Medlem Nivå 7
    Om du som jag skrev tidigare släpper begreppet "verkningsgrad" och i stället tänker "pelletsförbrukning" blir saken klarare och lättare att diskutera. För det verkar ju vara minskad pelletsförbrukning du är ute efter.
    Som jag skrev tidigare så blir pelletsförbrukningen mindre om du sänker rökgstemperaturen till ett rimligt värde. Då måste du sänka effekten på brännaren så att mer av värmen stannar kvar i pannan.

Modda en Elcombi så den blir effektiv är inte det lättaste. Ska pannan jobba så bra som den kan ska den skrapas invändigt ren från sot varje vecka. Lägger du då in tegelpannor, kedjor och annat skrot i tron att pannan blir effektivare får du bara mer jobb vid sotningen.
    Du får inte in några stora plåtar genom pannluckorna men ett i pannan hopskruvat stativ av rör eller vinkeljärn varpå du lägger plåtar som går in genom luckan så att förbränningsrummet delas av på mitten horisontellt så att bara en några centimeter bred springa på lucksidan blir öppen uppåt ger rökgasen mer kontakt med pannväggarna och lägre rökgastemperatur.

Askan ska vara mellangrå till grafitgrå. För att bygga lambdastyrning krävs en bredbandslambda och en avancerad elektronik. Går dock helt utmärkt att ställa in förbränningen med hjälp av skorstensröken. Bättre lägga pengar på en effektiv panna.

Nästan enklare än moddning är då att sätta dit en nyare oljepanna. Effektiv men samma jobb med asktömmning varje vecka. Plocka ut en massa moddning varje vecka för att sota blir du snart trött på.
    Men gå upp på taket och mät temperaturen en meter ned i skorstenen så får du veta hur lågt du kan gå med rökgastemperaturen. Fakta är bättre än spekulationer. :)

Redigerat 24 okt 2013 00:08
    • Laddar…