kulle
Hur har det gått ?
Fungerade det o sätta fyr utan startbrasa?

Hej!
Jag har inte testat utan startbrasa än. Har inte vågat än ��
Eftersom det gick så bra förra eldningen så testade jag att göra på samma sätt igen, men isf att fylla till hälften så fyllde jag till ca 2/3 Det skulle jag inte ha gjort..... Bolmade utav bara fan!! �� Började efter ca 15 min och höll på i ca 40 min innan underförbränningen kom igång igen!
Jag kan ha varit lite för snabb att lägga i... Det var inte bara glöd när jag fyllde på.
Funderar som bäst på hur jag ska gå till väga nästa gång, kanske får bli ett test utan startbrasa!
Jag måste välja mina tillfällen, grannarna lär inte uppskatta bolmandet!!

/Nilsson73

Hej igen!
Efter mitt senaste inlägg ledsnade jag på glödbädd och testade med vad Kulle och User81 sagt, "bygga en tunnel" över hålet i keramiken.
FUNKAR MYCKET BRA!!!! Tack ska ni ha!!!!

bygger nu tunnel fram till luckan, lägger näver i tunneln och tänder, man hör när det kommer igång ordentligt. Låter luckan vara öppen någon minut medan jag fyller klart med ved.
det händer att det bolmar till ngn gång under brinntiden men slutar snabbt igen.
Jag har inte provat att fylla pannan till max än, men säkert till 80% och det funkar.
kommer inte ihåg vem som skrev det men jag håller med om att Atmospannan gillar STORA vedträn
så lite mindre runt tunneln och stora uppe på!

Tack igen för er alla för hjälpen!
misstänker att det inte är sista gången jag behöver er!

/Nilsson73

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.