2 503 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Gasellepanna med särskilt uttag för expansionskärl, kan man ansluta på annat ställe?
Sida 1 av 2
Jag ska till att montera ett nytt, större expansionskärl i mitt system. På pannan, en Gaselle 25kW sitter det en särskilt uttag för expansion bak på pannan. Eftersom kärlet jag ska in med nu är betydligt större tvivlar jag på att det rent fysiskt kommer att få plats bakom pannan.
Nog måste jag väl kunna ansluta det nya kärlet på ett annat ställe i systemet och bara plugga anslutningen på pannan?
Nog måste jag väl kunna ansluta det nya kärlet på ett annat ställe i systemet och bara plugga anslutningen på pannan?
Men du kan väl dra ett rör från anslutningen till expansion?
Utan att veta hur ditt system ser ut skulle jag lägga ett (grovt) rör från uttaget på pannan till det nya expkärlet. Det går säkert att koppla in det på något annat ställe men inte varsomhelst, man måste se till hur systemet är uppbyggt.
Skulle man inte, rent hypotetiskt kunna montera Säkerhetsventilen på uttaget på pannan, och sedan kärlet på ett annat, mer passande ställe? Eller måste kärlet stå i direkt förbindelse med ventilen?
Säkerhetsventilen ska absolut vara ansluten tillpannans översta uttag. Annars gör den inte minsta nytta. Expansionskärl kan anslutas på annan plats men inga ventiler ska finnas emellan som av misstag kan stängas. Sätter man expansionen t.ex. på returledningen får man ingen expansion för pannan om både ventilen för framledning och retur är stängda.
Sen så kan man absolut ha en ventil på ledningen till kärlet, faktum är att det rekommenderas. Montera en kulventil och sen en avtappning, så att du kan stänga av kärlet och sedan tömma det på vatten, då kan du enkelt kolla så att trycket i blåsan stämmer.
Säkerhetsventilen gör samma nytta i botten, dvs. den öppnar vid övertryck.
Men den skall sitta över pannans nivå för att inte allt vatten skall forsa ut vid en eventuell kokning.
Sitter den för lågt finns risk för torrkokning och att pannan smälter sönder.
Sitter den högt så släpper den istället ut ångan från kokningen och inte vattnet.
Men den skall sitta över pannans nivå för att inte allt vatten skall forsa ut vid en eventuell kokning.
Sitter den för lågt finns risk för torrkokning och att pannan smälter sönder.
Sitter den högt så släpper den istället ut ångan från kokningen och inte vattnet.
analog.: tänk efter lite innan du tycker.
Ska installationen vara säker så ska säkerhetsventilen vara ansluten till panntoppen. Den ska släppa ut ånga om pannan kokar. Kokar pannan och vantilen sitter i botten gör den absolut ingen nytta utan risk för pannsprängning uppstår.
Tänk att en så elementär och enkel sak behöver diskuteras sida upp och sida ned.
Har du gjort själv och gjort fel så gör om och gör rätt.
Ska installationen vara säker så ska säkerhetsventilen vara ansluten till panntoppen. Den ska släppa ut ånga om pannan kokar. Kokar pannan och vantilen sitter i botten gör den absolut ingen nytta utan risk för pannsprängning uppstår.
Tänk att en så elementär och enkel sak behöver diskuteras sida upp och sida ned.
Har du gjort själv och gjort fel så gör om och gör rätt.
Förstod inte riktigt vad du menade. Det viktiga är att säkerhetsventilen sitter i direkt anslutning till pannans topputtag med så korta ledningar som möjligt så att det är ånga som blåser ut när pannan kokar och inte vatten.
Idag anlände kärlet, och f*n vad stort det var... Kommer aldrig att kunna böka in det bakom pannan så jag måste hitta ett annat ställe att montera det på.
Är det OK om jag monterar säkerhetsventilen och dess samlingsrör med tryckmätare på uttaget på pannan och sedan sätter kärlet på returledningen? Jag har inga ventiler på returen som kan stängas av misstag, om man inte räknar med unionventilen på Laddomaten förstås, men den har kärvat ihop så den går ändå inte att stänga.
Är det OK om jag monterar säkerhetsventilen och dess samlingsrör med tryckmätare på uttaget på pannan och sedan sätter kärlet på returledningen? Jag har inga ventiler på returen som kan stängas av misstag, om man inte räknar med unionventilen på Laddomaten förstås, men den har kärvat ihop så den går ändå inte att stänga.
Inget fel att du gör så snarare tvärtom, en kallare inkoppling av slutna kärl ökar livslängden. Och SÄV i icke avstängbar anslutning i toppen av pannan är som sag det enda som krävs av säkerhetsskäl.Tottomannen skrev:Idag anlände kärlet, och f*n vad stort det var... Kommer aldrig att kunna böka in det bakom pannan så jag måste hitta ett annat ställe att montera det på.
Är det OK om jag monterar säkerhetsventilen och dess samlingsrör med tryckmätare på uttaget på pannan och sedan sätter kärlet på returledningen? Jag har inga ventiler på returen som kan stängas av misstag, om man inte räknar med unionventilen på Laddomaten förstås, men den har kärvat ihop så den går ändå inte att stänga.![]()