Det finns en del olika sätt att koppla in acktankar har jag förstått Jag har en focus eco nature 40 och 3 st 750 liters tankar utan VB. Den yngre generationen rörmokare säger att man skall ta returen från tanken längst bort och den äldre säger från tanken närmast pannan för då får jag snabbare värme ut i radiatorerna och shunten mellan den första och den andra tanken. Men nu har jag en idé jag drar två returer en från sista tanken med en kulventil på så jag kan välja och sen har jag returen från första tanken kan det funka nån som vet..
 
Nu blandas nog begreppen ihop, returen från tankarna till laddomaten har inget med hur snabbt värmen kommer ut i systemet, utan skall kopplas som den yngre generationen röris säger.
Laddningen från laddomaten kopplas till närmaste tank, högt upp såklart.
Tillopp o retur till shunten tas ut mellan laddomatens tillopp till första tank och returen från sista.
Hoppas min något krångliga förklaring gav nåt. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.