Dette er så bra sjiktningen blir i min tank, tanken er en akvaterm 4000l jeg har 2 tappevanns spiralet 1 forvarming i bunnen og en i toppen. Spiralene heter lk 45. Har dusj vann helt til 45 grader i toppen. Mitt spørsmål blir som følger. Kan det lønne seg å innstalere en tva ? Slik jeg ser det kan det ikke det. Ville alt vannet nedover i tanken vert kaldere og topp tempen vesentlig høyere med en tva ? Det er jo fortsatt masse energi i tanken. Jeg kjører ikke bereder etter tanken for å toppe tappevannet. lavtemp gulvvarme 32-35 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra å dusje i 45 grader. Tenker du på legionella ? Faren for det er vel ikke så stor når det ikke er varmtvannsbereder men kun spiral. Men hvis du bare tenker på at 45 grader er for varmt og dusje i så mente jeg at jeg må ha 45 grader i tanken for å få ut ca 39 av spiralen 
Jeg er fortsatt undrende. Hvorfor velge tva når spiral gjør jobben ? Jeg vurderte dette alt når jeg bygde anlegget men valgte å prøve uten tva. Det virker å være en suksess ?
Grunnen til vurderingen nå er solvarme. Jeg satte desverre inn kun en spiral i bunnen av tanken til solvarme. Hvis jeg bytter til tva kan jeg frigjøre spiralen i toppen. Dette ville gitt bedre sjiktning på sommerstid. Har ikke helt optimal himmelretning på fangerene (12m2) og min nabo har byens største gran trær. Fikk i år ned ca 3000 kw/h. Dette er energimålt med gjennomstrømmningsmåler/ temp målere rett inn og ut av tanken. Dette er nok til varmtvann sommerstid men noen ganger blir jeg litt urolig å må toppe med litt ved for å være sikker på at de skal kunne dusje i leiligheten.
Tar gjerne i mot noen synspunkter fra kloke hoder her inne.
Carl-fredrik
Grunnen til vurderingen nå er solvarme. Jeg satte desverre inn kun en spiral i bunnen av tanken til solvarme. Hvis jeg bytter til tva kan jeg frigjøre spiralen i toppen. Dette ville gitt bedre sjiktning på sommerstid. Har ikke helt optimal himmelretning på fangerene (12m2) og min nabo har byens største gran trær. Fikk i år ned ca 3000 kw/h. Dette er energimålt med gjennomstrømmningsmåler/ temp målere rett inn og ut av tanken. Dette er nok til varmtvann sommerstid men noen ganger blir jeg litt urolig å må toppe med litt ved for å være sikker på at de skal kunne dusje i leiligheten.
Tar gjerne i mot noen synspunkter fra kloke hoder her inne.
Carl-fredrik
Med TVA kan du enkelt hålla 15 grader från botten och upp till skikt med din högsta temp. Om det betyder något eller är värt något får var och en bedöma men man får VV med toppens temp till sista droppen och samtidigt mycket låg retur tillbaks.
Klicka här för att svara