Jag går i pannbytartankar, min gamla Diom EloVed fyller 33 år till vintern och jag börjar vara lite orolig att den ska ge upp när det är mysiga 35 minusgrader ute. :)

Tyvärr är pannrummet anpassat till storleken av Diomen så nästan alla nya pannor är för djupa för att få plats, det är i princip bara Vedex 3300 och Calmarpannan V33 som jag får in, en V65 skulle också få plats men då blir det andra brandskyddsregler och dessutom har jag för lite tankvolym.

Efter frenetiskt googlande så verkar det vara färre som är missnöjda med Calmarpannan än med Vedex:en så det får nog bli en Calmarpanna.

Tanken var först att jag skulle hitta en begagnad panna från någon som bytt värmesystem men det verkar inte vara så många ute och vad jag förstår så vill man ha en som är från 2012 eller senare så då blir ju utbudet ännu mindre.. :confused: Så jag får nog bita i sura äpplet och köpa en ny.

I dagsläget har jag som sagt en Diom som är kopplad till två st 500 liters tankar (utan VVB eller elpatron) som står på våningen ovanför pannrummet och i serie med pannans varmvattenberedare så sitter en elberedare så jag inte ska behöva elda för varmvattnet under sommaren. Rördragningen är 25R vilket kanske är i minsta laget dock.

Min plan är att behålla den elektroniska varmvattenberedaren och i alla fall tills vidare de två 500 literstankarna, men jag kommer nog i framtiden att byta ut de mot en stor 2000+ liter tank istället.

Jag har köpt mig en begagnad logstor pattvärmeväxlare som jag tänkte sätta göra om till tappvattenautomat och koppla framför beredaren så är varmvattenproblemet löst.

Eftersom radiatorkretsen utgick från pannan i Diomen så har jag alla rör dragna till pannrummet och inte till tankarna, så jag tänkte låta det vara så även i fortsättningen. Jag sätter radiatorkretsen och kopplingen mot TVA:n direkt på stigaren och returen till tankarna från pannrummet och sedan drar jag 32R rör från pannan upp till T-kopplet mot radiator och tankar.

Finns det någon uppenbar ajabaja med den konstruktionen? :rolleyes:

När jag byter ut tankarna mot en större om något år så tänkte jag dra 32R rör hela vägen till tanken.

Å så måste jag gödsla med dykrör så jag kan få in alla mina tempgivare också :D

Jag känner att jag kanske skulle ritat en flashig bild.. :o

Hittar ingen återförsäljare överhuvudtaget i Västerbotten av Calmarpannan, så det får bli att handla på nätet.
Har googlat lite priser ..

www.vvshandel.se
V33 35719:-
Retro 35719:-

www.BilligtVVS.se
V33 34600:-
Retro 37400:-

www.VVSbutiken.nu
V33 33490:-

www.berntssonsvvs.se
V33 34305:-
Retro 34400:-

www.vvs-boden.se
V33 33893:-

www.dinvvsbutik.se
V33 32995:-

www.vvstorget.se
V33 32125:-
Retro 32125:-

Vilka handlare av dom är bra å ha att göra med tro?

Och vad är poängen med Retro? Går det få ut någon vettig info från det digitala systemet till min 1-wire buss tro eller är den bara opraktisk att lägga tändsticksasken på?

Pannrune verkar inte så snabb på att svara, har skickat flera frågor via webbgräsnittet på Calmarpannans sida förra veckan men inte fått några svar än.

Redigerat:
Vet att dinvvs är bra, har inte haft med övriga att göra.

Du har ingen möjlighet att sätta in en större tank i samband med pannbytet? Tror du kommer bli tokig med så lite ackvolym till v33an. Vet det av egen erfarenhet....

Det är rätt mycke jobb med att byta ut tankarna eftersom de sitter inbyggda, så jag måste riva en hel del som jag sedan måste se till att bygga tillbaka igen så det är väl tiden som sätter stopp för tankbyte i år.

Ok då förstår jag. Körde igång min v33 med 1500l men utökade rätt tidigt till 2250l för att få eldningen lite flexiblare.

system.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så hade jag tänkt.

Har pratat med Trebema och de såg inget problem med min plan att dra 32R i pannrummet och sedan byta rören till tanken i samband med tankbyte nästa år.

Vad ser ni som nackdelar med att inte dra radiatorkretsen separat från tankarna utan att dra den från stigare och returrör?

Jag har aldrig blivit riktigt klok på varför radiatoranslutningarna sitter en bit in på ackumulatortankarna, det känns ju som man inte får ut hela vattenvolymen då.

TVA:n är medströmskopplad, annars ok.

Mr_Smurf skrev:
Vad ser ni som nackdelar med att inte dra radiatorkretsen separat från tankarna utan att dra den från stigare och returrör?
Det skulle ju kunna bli så att cirkulationen går genom pannan istället för tanken.

Tror jag, ska väl tilläggas.

Mr_Smurf skrev:
Det skulle ju kunna bli så att cirkulationen går genom pannan istället för tanken.

Tror jag, ska väl tilläggas.

blackadder skrev:
Termoventilen i laddomaten stänger vid vattentemp under ca 70 grader och returen från elementen ligger ju under det i de flesta fall, så det borde förhindra cirkulation genom pannan.

Jo, termoventilen stänger säkert, men går inte laddomaten går det väl genom backventilen?

blackadder skrev:
Jo, termoventilen stänger säkert, men går inte laddomaten går det väl genom backventilen?
Ja, det sitter såklart en sådan liten rackare i laddomaten också.. :mad:

Studerar manualen till laddomaten och det går att koppla ur backventilen men samtidigt är det ett stort kryss över det sätt som jag funderade på att koppla in radiatorerna :banghead:

Jag åker nog på att dra om rören uppe vid tankarna ändå :thumbdown:
system2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.