3 043 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Effecta lambda 35
Vad kan problemet vara när jag startar pannan så går den i kanske 10-15 sekunder, ibland något längre sen stannar den och spjällen slår fram och tillbaka några gånger, så här får jag hålla på 10-15 gånger tills rökgas tempen kommer upp till 100 grader då fungerar det som det ska, när jag har eldat så tempen i tankarna är ca 90 grader och pannan har stannat som det ska så börjar spjällen att slå fram och tillbaka och håller på så ända tills jag bryter strömmen till pannan.
Har pratat med Effecta men där får man inte så mycket hjälp har bytt spänningsomvandlare,
Fel på rökgastemperatursensorn? Den kanske ger tillfälliga höga utslag. Skulle förklara startproblemet eftersom den tycker den har varit uppe på hög temperatur och sedan ner på låg och då ska den ju stänga av sig. Skulle också kanske förklara att spjällen slår när den inte är igång eftersom den tycker att den ska starta då temperaturen är hög för att sedan ändra sig när den är låg igen. Kan ju förstås vara elektroniken som läser av sensorn lika gärna som sensorn i sig själv.Ebba728 skrev:Vad kan problemet vara när jag startar pannan så går den i kanske 10-15 sekunder, ibland något längre sen stannar den och spjällen slår fram och tillbaka några gånger, så här får jag hålla på 10-15 gånger tills rökgas tempen kommer upp till 100 grader då fungerar det som det ska, när jag har eldat så tempen i tankarna är ca 90 grader och pannan har stannat som det ska så börjar spjällen att slå fram och tillbaka och håller på så ända tills jag bryter strömmen till pannan.Har pratat med Effecta men där får man inte så mycket hjälp har bytt spänningsomvandlare,
Ingen garanti kvar eller varför kan inte effecta hjälpa?
Anlitade en elektriker i går som mätte allt han kunde samtidigt som han hade telefonkontakt med Effecta, och dom kom fram till att det kunde vara åskan som skadat kretskort och eventuellt manöverpanel så nu blir det nytt, vi får se om någon vecka när det är bytt.
Elektrikern menar att det går på hemförsäkringen när åskan har slagit ut det. En VVS firma beställde det och monterade men jag var med och tittade mycket enkelt att byta bara att flytta över kontakterna och 4-5 skruvar till det nya kortet. Men ingen garanti har för mig att jag läste att dom lämnar två år på elektronik och fem på resterande.
Klicka här för att svara