Tjenare. Jag har i åtanke att byta till bergvärme då min flispanna är lite i grövsta laget att värma mitt hus på 260kvm och mitt garage på 110kvm. Har kulvert upp till huset. Ca 70m.
Har hämtat hem en massa offerter från olika tillverkare. Men frågan är ju alltid om man ska fortsätta med flisen fast det tar en massa plats. Bergvärmen är ju smidigare. Speciellt med soltillsatsen till den.

Vad tror folket om ideen ? Byta till bergvärme eller kanske byta till nya panna. Frågan är ju bara vad för storlek.
Att ha i åtanke är la att kulverten antagligen är egenbyggd och läcker en del värme. Garaget får en egen värmepump om vi byter till bergvärme då jag helst vill slippa kulverten.
Gräva upp den och lägga i ny kostar högra kulan och antagligen halva armen med =)
 
Är det något fel på pannan? fungerar den inte önskvärt? förklara mer.
 
Nej det är inget fel på pannan. Bara det att jag använder 100kw till ett hus och ett garage. Det är overkill som faan.
Eftersom den inte är ny så kan man inte justera effekten så jättemycket då han hela tiden behöver underhålla glödbädden.
Den har ju liksom ingen automat tändning. Så det går åt flis. ca 90-110 kubik per år. Visst att jag får tag i stock som jag flisar upp billigt och så men på det stora hela så får jag hålla med 110 kvm bara till flisförråd, pannrum och flisbehållaren. Och det räcker inte riktigt till heller. Flis tar en massa plats hur man än gör =)
Elräkningen kommer gå upp ungefär lika mycket som jag betalar för flisen.
 
Ja det verkar ju väl kraftigt för det momentana behovet. Du kan bygga 10 hus till för att matcha pannan. Starta badhus?
Alternativt få fliseldningen att funka bättre och förbruka en knapp tredjedel av vad du gör av med idag.
Funderat på ackumulatortank?
Bygga automattändning själv?
Ny panna?
 
Kollat på ackumulatortank.. skulle kanske behöva en på 3-4 kubik. Då får man nog skaffa en farmartank och isolera den. Den äter ju lite plats men men. Kostar inte så mycket kanske. sen ska man ju ha en värmepump som ser till att sköta matningen när den är laddad med. Totalkostnad ca 15-20 tusen med allt.
Automattändning på en sån gammal panna är jag inte direkt påläst på. Eftersom märket ETNA inte existerar längre så är det ganska svårt att lista ut hur allt fungerar i den. Har noll dokumentation om den oxå. Av gamla ägarna så existerar bara kvinnan och hon var inte involverad i nåt på gården direkt. Maken var den som höll på med allt sånt och det är svårt att fråga honom i graven tyvärr. Så har ingen koll alls på hur man skulle bygga automattändning heller.

Ny panna går la på en mellan 220-300 tusen med installation. Och då måste jag även rusta upp 70m kulvert. Aka bygga nytt där med. Och det som sagt kostar en hel del. Säg en 40-45 tusen till. Med material och grävning åtminstone.
Med ny panna skulle jag sänka flisanvändandet men inte så mycket. Enligt leverantör till kanske max 80 kubik per år. och med min tur så blir det 80 kubik med.

Hur hade du tänkt få fliseldningen mera effektiv ? Pannan fungerar som sagt men man borde snart kolla över den. Det lär nog kosta ett par spänn med.
 
Tänkte sälja av alltihop om någon skulle vara intresserad.
 
TheBeardedKnight skrev:
Kollat på ackumulatortank.. skulle kanske behöva en på 3-4 kubik. Då får man nog skaffa en farmartank och isolera den. Den äter ju lite plats men men. Kostar inte så mycket kanske. sen ska man ju ha en värmepump som ser till att sköta matningen när den är laddad med. Totalkostnad ca 15-20 tusen med allt.
Helt rimliga antaganden (förutom att det är ett laddkoppel du behöver att ladda tankarna).

TheBeardedKnight skrev:
Hur hade du tänkt få fliseldningen mera effektiv ? Pannan fungerar som sagt men man borde snart kolla över den. Det lär nog kosta ett par spänn med.
Jag tänker att ackumulatortank borde innebära att flispannan får jobba på den effekt den är tillverkad för tills tanken är fulladdad. Därefter slocknar den och får tändas på nytt ett antal dagar senare. Som det är nu torde pannan brinna på mellan kanske måhända 3 till 15% av kapaciteten. Troligen inte optimalt. Troligen går en hel del värme till otacksamma kråkor.

Du har ju möjlighet att få ett välfungerande och driftbilligt system till en bråkdel av investeringskostnaden om du vill ge gds-nissen inom dig en chans: Bygga automattändning och se över pannan kan du säkert göra själv (e ju ingen jätteavancerad teknik) särskilt mha av byggahusforum. Ladda upp många bilder och ställ lagom specifika frågor. Med stor acktank kan du ju också koppla på stor yta med solfångare om du vill.

Har full förståelse om du kör på bv istället: alla omkring dig (inkl alla rörmokare) kommer att råda dig till det.
 
Tack för tipsen även om dom var lite sena =)

Har blivit så att jag har köpt en ny panna från Hargassner som kommer om 3 veckor ca. en 50kw flispanna med en massa grejor till. Deras nya modell för 2014. Ska bli intressant.
Fick en del rabatt pga referensanläggning så jag är hyfsat nöjd kan jag säga.

Nu ska man bara montera ut den gamla pannan och ställa den någonstans.
Mycket grejor som händer hemma denna sommar.
 
  • Gilla
pellas och 1 till
  • Laddar…
Kul att det blev flis även i fortsättningen! Lägg gärna upp byggbilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.