Jag har eldat min GSX 50 i några månader nu och är helnöjd. Men hade samma problem som ni talar om under uppstarten. Jag upptäckte rätt snart att helt stängt sekundärspjäll var en förutsättning för att få igång förbränningen i pannan. Så snart jag frångick fabriksrekomendationen och experimenterade efter eget huvud så slutade pannan puffa och ryka.
Nu eldar jag tom rent torrt spån utan större besvär.
Jag kollade tempen i min brännkammare genom att sticka in en gassvetstråd i brännkammaren, var den rödglödgad innom några sekunder var sekundärluften ok justerad.
Riktig ved = ca 10-15mm primär & stängd sekundär.
Spån, flis = ca 5-10mm primär & något varv öppan sekundär. Puffar det, stäng primär och ev sekundär.

Har även en MTX-L lambda liggande redo att monteras . Ska bli intressant. Gärna med reglering men det är längre bort i planerna.

Kan tillägga att jag tröttnade fort på inryket vid inlägg efter tändbrasa. Nu tänder jag alltid underifrån. Lägger några trän på tvären rätt glest , sen lika glest i rätt ledd och så slår jag på en skopa hyvelspån. Sen travar jag knökfullt. Stänger övre luckan .Öppnar startspjället och nedre luckan. Tänder med 2-3 tidningssidor ihopvridna som en fackla som jag håller upp mot keramiken. Elden får brinna upp i spånet ca20 sek innan jag snabbt slår igen startspjället och nedre luckan. Så gläntar jag lite på övre luckan för att få mer drag. Nu har det gått ca 6min från det jag klev in i pannrummet och 30sec från att jag tände och det brinner för fullt i brännkammaren. Övre luckan kan stå på vid gavel tills man ser att det brinner i botten. Det ryker inte in. Efter ca 15min total tid är röktempen uppe så man kan lämna pannrummet. Med timer kan man alltså gå efter 6min så en sån ska fixas.

Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.