O
Olofsson89: [bild] Tänker jag rätt?
13 svar · 2,5k läst
·
Göran.W
Göran.W: Om det är en äkta laddomat kan man starta den så fort pannan tändes för det skickar inget vatten ut i tankarna från pannan är upp i temperatur. I mitt fall börjar min laddomat ladda vid 60 grader och har jag då 80 grader i topp en och 40 i botten slår den effektivt sönder skiktningen iom den skickar in 60 gradigt vatten i pann toppen. Gissar det är det som händer hos TS och är det
7 svar · 4,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: OK, tog fel på skala. Lägg utanför pinnarna då ;) [bild]
30 svar · 12,4k läst
·
P
psau: @GK100 Lite lätt orättvis där! TS har visat ett enormt föredöme att slänga ut den gamla pannan som släppte ut enorma mängder partiklar, mot en ny effektiv pannan som eftersom den har en realtidsstyrning av förbränningen minskar den mängden partiklar till ett minimum. Det går inte att jämföra en modern vedpanna med ett gammalt lik, och läser du noga så är det gamla ineffektiva
22 svar · 10,0k läst
J
johanpelle: [citat] Köp pannan du gör reklam för och elda i fyra år så kan du säga något om kvaliteten.
11 svar · 7,6k läst
J
Jannez69: Är likt med deras vedpannor! Bara skräp och 60-tals teknik. Men se det som läropengar.
1 svar · 4,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: VITOLIGNO pannorna är billiga i polen. http://2heat.pl/pl/p/VITOLIGNO-100S-40kW/612 25 000 SEK
16 svar · 6,1k läst
C
cpalm: Heh, mycket bonnknep kring det där med att hålla spisen i trim. Jag har tvärtom hört att man skall ta det lungt med barrveden men att aspved skulle ha en rensande effekt. Tror man skall ta såna där huskurer med en nypa salt. Lagom stor brasa, bra förbränning och lagom sotningsintervall så blir det nog bra.
15 svar · 12,1k läst
K
Kalmarkille: @bax - tack för en mycket begriplig förklaring. Nu börjar alltså experimentstadiet för mig med skruvande hit o dit på den shunten : )
9 svar · 2,5k läst
·
L
lundberg666: hej. jag eldar pellets i min junselebrännare hade en fundering om det funkar att elda spån i den brännaren nån som vet? [bild]
0 svar · 4,6k läst
·
palbin
palbin: Jag ringde en gång Nibe och frågade hur man flyttade en Vedex 3300 vedpanna (400 kg eller så ...) - han som svarade sade säckakärra (08-pirre) - jag trodde han var lite knäpp - men det funkar alltså?
17 svar · 14,0k läst
·
O
Oskar Ek: Ok. Tack!
2 svar · 2,6k läst
Dalbotant
Dalbotant: [citat] Jag har inte provat, det var leverantören som sa att jag skulle ha en oval så jag förutsatte att de visste vad de pratade om. Men då det inte verkar gå att få tag på en oval så får jag väl köpa en rund och klippa ner om det inte funkar.
6 svar · 2,2k läst
R
roli: [citat] Och jag har fått förlängt mellan brandskyddskontrollerna på min pelletspannan från vart annat år till vart 6:e....:thumbup: Har iofs "bara" haft två kontroller sedan kravet på brandskyddskontroll infördes 2005.... men det berodde på att det inte fanns kunnig personal i kommunen förrän de sista åren i denna period (2005-2014). Mina andra tre eldstäder har dock ännu ej fått
15 svar · 3,8k läst
helrob
helrob: Kommentar på eget inlägg: Alt 2 blir inte bra för en isolerad skorsten bygger för mycket och avståndet till brännbart material blir för stort för att den skall få plats i snetaket! *lärdom: rita alltid skalenlig skiss...
4 svar · 23,2k läst
·
J
Jannez69: Jag har en Isokern skorsten och där man tar upp hålet så putsar man. Sedan drevar man runt när man ansluter rökröret. Inmurningsstosar med pannkitt är endast för utseendets skull. Lättare att få snyggare.
1 svar · 12,5k läst
L
Lymmeln: [citat] SCA 6mm fungerar bäst tycker jag i vår VB Viking Bio. Den är hårdare, ger jämnare matning i slangen och ger bättre förbränning. Jag har efter 9år insett att VB är extremt dålig på att hantera spån / löst pressad pellets. Jag har borrat en massa små hål i början av matarskruvens rör på undersidan och placerat en plåthink under där en del av spånet kan falla ner. Kan
13 svar · 11,8k läst
R
roke: Jag skulle nog göra som du tänkt. Jag skulle shunta allt färdigt vid stora tanken. Lilla tanken i huset skulle jag med ventiler helt koppla bort från värmesystemet och bara använda den för att, med solslingan, bereda varmvatten.(har du solslingan kopplad till solfångare?) Efter lilla tanken inne skulle jag sätta en elberedare på lämplig storlek. Denna elberedare får slutvärma
2 svar · 7,3k läst
·
kulle
kulle: [citat] Har det gått i två år på ett år nu ? ---:p---
4 svar · 5,3k läst
peternicklas
peternicklas: Vet inte med, kanske varmvattnet kan passera pelletspannan innan det kommer till VVB, blir ju uppvärmt så VVB behöver inte höja så många grader.
4 svar · 2,7k läst
L
Larre: Min skorsten är klassiskt murad med insatsrör, 6m lång. Avslutas med en vanlig hatt utan krusiduller. Röken syns knappt, bara när jag inte sotar på någon vecka. Angående hur lågan dör så skulle jag säga att brännaren slutar mata pellets och sedan sänker den fläktens hastighet. Rökgastemp brukar ligga runt 150 grader har jag för mig, uppåt och kanske över 200 om jag inte sotat.
3 svar · 5,9k läst
O
oceanis: [citat] ....och t.o.m 4 håll............ http://www.karles.se/store/p/4-sidiga-122997/spisinsats-zuzia-16kw-av-gjutj%C3%A4rn_tunnel_genomsynv%C3%A4nsterh%C3%B6ger-208889
4 svar · 2,5k läst
V
vedklyven: själv låter jag min pelletskamin gå konstant dygnet runt i en vecka vid eldningssäsong innan jag askar ut! använder 16 kilos säckar laxå 8mm, termostat 15cm från golv
43 svar · 20,5k läst
·
L
Lutte: Som sagt tidigare, din fallbroms har kanske lossnat och fyller ingen funktion längre! Annars kan det vara tändelementet som inte ligger rätt, ta ur brännaren och lys in och kontrollera att den ligger centrerat och att tändelementet inte ligger för långt in i dysan. Finns beskrivet i din manual hur den ska sitta, jag moddade min när jag bytte element. Bröt lite i fästet så den riktar
13 svar · 9,2k läst
S
sunkann: Cirk pumpen till radiatorerna går på lägsta fart.
14 svar · 9,2k läst
·
F
frans73: Har nu upptäckt att jag inte har samma styrkort som 2001 utan ett det står 2002 med fler inställningsmöjligheter och även ett uttag för uppkoppling mot internet tror jag, samma uttag som jag har på datorn i alla fall (nätverksuttag)
11 svar · 5,6k läst
·
K
Kaliz: Snackade med komunen och ingen anmälan eller något behövs!
8 svar · 2,7k läst
·
jlind74
jlind74: En annan alternativ lösning som kan se bra ut är att mura en spiskåpa ovanför spisen.
10 svar · 6,0k läst
·
K
Kurtivan: Vi har en murad bakugn i källaren, baksidan sticker ut i tvättstugan och har en spricka horisontellt. När man eldar och bakar i den vidgas sprickan. Hur reparerar jag detta?
0 svar · 1,2k läst
F
frans73: Som rubriken lyder så har jag blivit ägare av en sådan av äldre art där det inte finns LCD-skärmen(millenium) utan små dioder istället är väldigt intreserad av instruktioner för denna om någon har, får bara fram för millenium modellen
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.