Suverän tråd det här. Jag planerar nämligen en renovering/ombyggnation av vår kamin när säsongen är över och det här är ju rena researchen :)

Vad har du använt för lim?

hsd
Sprickan som syns på 4.e bilden kan vara något att kolla, jag ser inte var den sitter men det verkar inte sitta sot där i alla fall

Guzzi skrev:
Suverän tråd det här. Jag planerar nämligen en renovering/ombyggnation av vår kamin när säsongen är över och det här är ju rena researchen :)

Vad har du använt för lim?
Använde Casco 1000 tror jag det heter.

hsd skrev:
Sprickan som syns på 4.e bilden kan vara något att kolla, jag ser inte var den sitter men det verkar inte sitta sot där i alla fall
Tror det är brandskyddskontroll nästa år. Jag gissar på att dom har glidgjutit rökkanalen när dom renovera huset 2006 tror jag det var, för inte har ett sekelskifteshus så fin rökgång? Jag hyr så inte jättekoll på år..

Guzzi> Detta pankitt använde jag http://www.bauhaus.se/casco-1000-300ml.html

Jahopp backjobb för glas"mästaren" Han som monterade glaset, så inte mitt fel:p Lugn första eldning.

2015-03-07 15.30.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-03-07 15.50.31.jpg
Skapa konto

Gjorde det lite mer servicevänligt när man vill ta bort "fallskyddet" Orginalbulten är nästan omöjligt att inte dra gängpaj på om man inte ska hålla på med nån wd-40klet

2015-03-07 20.11.49.jpg
Skapa konto

2015-03-07 20.25.07.jpg
Skapa konto

Tackar!

Kan meddela att CASCO 1000° inte var riktigt rätt för det jag använde det till. Finns ju 1500 med, men tror inte den har nån som helst "limmande" funktion. Eldfast lera har jag för mig farbrorn på K-rauta var grejen. Stenarna ligger förvisso jättefint nu och kittet fyller ju igen ojämnheter och tätar lite mellan stenar, men jag var ju ute efter att limma ihop stenarna med + att jag drog en stor klick på varje plåtvägg bakom stenarna.

Tolkar jag det rätt som att "bottenplåten" ligger lös i kaminen? Min fundering är nämligen att plocka bort den för att öka ut eldstaden (helt inklädd) och att vattenmantla rökröret så att jag kan docka detta mot ackumulatortanken.

Jaop den ligger lös.

Du fixar väl en projekttråd då Guzzi?

Vi får väl se först om det funkar ;)
Men visst, det kan väl vara av intresse.

M
Fin renovering av kaminens eldfasta sten. Jag gillar de kaminerna, riktigt bra fräs och lätta att tända. Skorstenskanalen ser ut att vara glidgjuten också. Riktigt bra!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hemmakatten
Elkludde skrev:
Nu har det väl blivet vart 6 eller 3 enligt 2015 års sotningsfrist
Har läst på lite och jo, du har så rätt. Men det finns övergångsbestämmelser innan de nya brandskyddskontrollsfristerna träder i kraft. Sen bifogad text från MSN.

"För att underlätta övergången från de gamla till de nya fristerna har övergångsbestämmelser införts. Kontrollfrister som är tre år ska tillämpas senast från och med den 1 januari 2018. Dessförinnan får kontroll av anläggningen som omfattas av treårsfrist genomföras med frist som är mellan tre år och fristen som gällde enligt de äldre reglerna.

Kontrollfrister som är sex år ska tillämpas från och med januari 2021. Dessförinnan får kontroll av anläggningar som omfattas av sexårsfrist genomföras med frist som är mellan sex år och fristen som gällde enligt de gamla reglerna."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.