S
saabdea: Har du känt om fläkten snurrar lätt?
1 svar · 4,6k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Som sagt så räcker det utan problem med 10 amp det är mjukstart på denna typ av motor
21 svar · 15,3k läst
·
K
Kapten_Haddock: ok, låter bra. Den ena och nu aktuella ska sitta i en lägenhet och är mest för utsmyckning och det känns som det är saftigt att hosta upp vad en svensk schysst kamin kostar. Kollade tex på någon av de billigare varianterna här: http://www.kaminofen-store.de/ofen MVH/
2 svar · 1,3k läst
J
Jannez69: Ja ETA har grym funktionalitet och kvalitet på sina pannor! :-)
68 svar · 22,3k läst
·
E
exerg: Alla inklädnader runt skorstenar år såklart en nackdel den gång det blir sotbrand. Inklädnaderna hindrar kylningen och beroende på vart i murstocken den aktuella rökkanalen befinner sig kan (förutom sotarens dagsform) lite olika bedömningar förekomma.
9 svar · 15,8k läst
·
B
Bolian: Hej. Såklart stannar fläkten på pannan när det är som kallast och vid juletid. Helt stendöd. Går att snurra förhand. Trycker man på fläktknappen hörs ett litet ljud, sen ingenting. Är det någon som vågar sig på en gissning och eller vad jag kan göra? Kan det vara kolen? Med vänlig hälsning
0 svar · 2,7k läst
Pompe1997
Pompe1997: Någon som skulle kunna ta en bild på sin när den e installerad och visa mig? Det hade varit till stor hjälp.
3 svar · 2,2k läst
·
X
xdigger: Det är nog ingen fara att vänta till sommaren.. Håll lite utkik på blocket brukar dyka upp biomatic pannor, ibland har dom inbyggd brännare men om den är trasig går den att ta bort och montera vilken brännare som helst. Brukar gå för mellan 7000-15000kr, riktigt bra panna som är mycket enkel att sköta!
2 svar · 3,1k läst
A
Christer1968: [citat] Har du återställt överhettningssäkringen........
21 svar · 7,0k läst
A
Andert: Spontant tror jag man ska tänka på att ev kondens i skorstenen inte ska kunna leta sig ner i fläkten blir nog mycket kortlivad då. Sen ordentligt spjäll så att röken inte på någotvis kan ta den vägen om fläkten stannar.
3 svar · 6,4k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: http://www.energihuset.no/ har en stor mängd kaminer, både ved och pelletseldade. Vi köpte vår vattenmantlade pelletskamin därifrån. De hade iofs en kampanj just då, men priset blev nästan 15'billigare mot att köpa i Sverige.
4 svar · 4,8k läst
M
Memnok: Hoj! Är överlag nöjd med pannan. Tuffar och går som den ska, lättsotad och driftsäker. Sen dess att jag byggde anläggningen har vi fått två barn och frun är hemma just nu så jag sköter knappt eldningen, möjligtvis på helgerna. Fruns kommentar är att det är enklare än pelletsbrännaren vi hade tidigare. Mindre som strular och lättare att hantera. Jobbet med att hantera veden är
33 svar · 11,6k läst
kulle
kulle: Jag svarade i en annan tråd du skrivit men såg nu att du öppnat en egen så jag klistrar in texten här också. "Det händer på min också ibland att backventilen står och bumpar, då stänger jag bara till med ventilen som går mot pannan snabbt och öppnar direkt igen. Då tvingar man backventilen att stänga"
2 svar · 4,9k läst
kulle
kulle: Det händer på min också ibland att backventilen står och bumpar, då stänger jag bara till med ventilen som går mot pannan snabbt och öppnar direkt igen. Då tvingar man backventilen att stänga.
15 svar · 16,5k läst
S
spendera: Bruttopriset på en 350 är fortfarande ganska högt, 56900:-+moms (71125 inklusive) från Ahlsell. Sedan är det väl ingen som köper till det priset ändå så det hamnar nog på runt 60' i slutändan.
25 svar · 13,1k läst
T
torparnorpan: så vad är "faran" med att ha en slinga i pannan dom inte används? Tanken är att använda den framöver till varmvatten med men det krävd en del omdragning av rör för det vilket inte hinns med just nu....
5 svar · 2,4k läst
H
H-Thomasson: Det låter ungefär som min betedde sig med samma ålder (3 år). Hittade inte heller något skräp i min pump. Den lät också illa till en början och till slut slutade den pumpa vattnet också. Jag köpte en ny pump och problemet försvann. Min pump gick också mycket lätt kan jag tillägga när man snurrade den för han.
1 svar · 1,3k läst
A
anjn: Någon kärnreaktion är det inte:-) utan någon typ av kemisk reaktion mellan oförbrända vedgaser och syre i katalysatorn. katalysatorn sitter på vår kamin i konvektionsdelen i den övre delen av kaminen, så långt från elden som möjligt för att undvika att aska och stora sotflagor ska täppa till den. några lågor syns bara om man kör kaminen på full effekt, på låg och medel effekt
25 svar · 6,0k läst
A
anjn: Jag har drygt 0.5 bar i panntoppen eller 5 m så det skiljer inte mycket där. Hur som helst så har jag skruvat i sär min laddomat och kikat lite, upplevde det som att ventilen som termostaten reglerar kärvade och gick trögt. är inte säker, har bara eldat en gång sedan jag hade upp den men jag upplever det som att det blev mer fart på pannan efter det. måste elda några gånger till
76 svar · 15,5k läst
·
J
Jonatan Rullman: Du kan ha en poäng där. Jag hade förhoppningen att det skulle gå relativt smidigt och kunna smälla dit en brännare med veckoförråd för kanske 7000 kronor och köra tillsvidare. Jag har i dagsläget inte bestämt mig. Bergvärme har ju klara fördelar i smidighet men samtidigt så har ju pellets klara fördelar i installationspris. Kan vara värt att räkna på ROI på bergvärmen.
6 svar · 2,5k läst
·
M
Magnus Lindberg: Har en Ariterm PX21 pelletsbrännare. Varje vecka så tar jag ned brännaren och rengör den med stålborste. Står att en gång per år bör man rensa utrymmet mellan ytterrör och innerrör- Funderar om man kan blåsa lite lätt med tryckluft eller ska man använda sig av en asksug. Det är ju lite trångt att komma åt.
0 svar · 1,7k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Typ såhär: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=92381&d=1378589742 En nittiogradersböj nedåt direkt vid anslutningen till tanken. Jag gjorde så på alla anslutningar, numera är de innanför isoleringen. Bilden visar ju returledningen som typ aldrig är varm men det passade bra av passningskäl att kröka även denna nedåt. Det är viktigare att anslutningarna längre
29 svar · 12,5k läst
J
Jannez69: Om du lägger upp lite bilder kanske någon känner igen den?
2 svar · 2,3k läst
J
Jannez69: Så länken jag visade på den nya tyska vedpannan är inte bara en onödigt dyr vedpanna. Utan har man rätt förutsättningar för biobränsleeldning så är Brunner genialisk! Konstruktionen med bla tipproster gör att man säkert kan elda det mesta från ved till flis och sly i pannan. Har man mark i träda så har man rakt timpenning på att rensa diken och upprätthålla den biologiska
19 svar · 5,1k läst
S
Skogsborg: Hej! Jag var inne hos vår lokala braskamiförsäljare och diskuterade att koppla in en braskamin i vårt uterum. Det finns egentligen bara ett ställe att ställa den och för att det skall bli snyggt så behöver vi koppla på oss på befintlig premodulskorsten på andra sidan väggen. Vi hade tänkt oss att sätta på en T-modul. Men försäljaren skruvade genast på sig och menade att det kan
0 svar · 1,7k läst
J
Jannez69: Jag har själv biavalenta shuntar på min acktank. Håller med att vinningen är minimal. Viktigare är att få till en effektiv vv-beredning och en noga välisolerad acktank. Då blir det inte många brasor man behöver elda under sommarhalvåret.
26 svar · 4,8k läst
·
S
Skalman: Tack för svaret Real7 Tog mig friheten att låna din bild å satte dit några pilar. Svart pil där blåses askan in från fläkten Gul pil där skall den "rena" luften gå ut. Den svarta spiralen så som jag tror askan skall ramla ner i plåtlådan. En bild underlättar alltid. Cyklonen står på toppen av plåtlådan är det tänkt. Där den gula kommer ut tänkte jag ha en filter-säck.
4 svar · 6,7k läst
·
J
Jannez69: https://www.youtube.com/watch?v=gbBuqcIZAew
3 svar · 2,8k läst
B
Bosse Å: Det här var intressant! Jag har precis samma problem. Letar efter märkning. Hur gick det med det?
1 svar · 2,2k läst
P
para: Tapet räknas inte som brännbart (förutsatt då att den sitter på nått icke brännbart).
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.